On the road


Advertisement
Chile's flag
South America » Chile » Los Lagos » Chiloé Island
December 18th 2006
Published: December 21st 2006
Edit Blog Post

Total Distance: 0 miles / 0 kmMouse: 0,0


Daar zijn we weer vanuit het inmiddels regenachtige Chile. Je kan niet alles hebben natuurlijk. Ik ben inmiddels al weer een paar dagen op het eiland Chiloe in het plaatsje Castro maar ik zal weer met het begin beginnen want ik heb de afgelopen week veel gezien en veel gereisd.

Ik was gebleven in Pucon waar ik de vulkaan beklommen had. Mijn Australische reismaat, Tim, vertrok eerder dan ik omdat hij minder tijd heeft. Zodoende ben ik nog een dagje extra gebleven en ben gaan hiken in het nationale park Huerquehue (vraag me niet hoe je het uitspreekt maar ik ben er gekomen). Dat had overigens behoorlijk wat voeten in de aarde want onderweg ging tot 2 x de bus stuk en moesten we wachten op vervangend materiaal. Het was dan ook een bizarre rit voor een bus, bergweggetjes zonder asfalt etc. Het park zelf was echt super (zie de foto´s) maar het begon wel langzaam een beetje te regenen. Voor het eerst echt een dag alleen doorgebracht en ik moet zeggen, dat was eigenlijk ook best wel eens lekker. Ik heb er flink de pas ingezet en veel kunnen zien.
´s Avonds in het hostel voetbal gekeken met de zoon van de eigenaresse en een Chileen die warempel in Halfweg vlakbij Amsterdam woonde en hier op vakantie was met zijn vrouw. Hij was modeontwerper voor Frans Molenaar en Mart Visser en had zijn eigen atelier in Nederland. Uiteindelijk verloor de Chileens club Colo Colo de finale van de zuid amerikaanse versie van de Uefa cup en was de stemming triest nadat ze eerst met 1-0 voorkwamen. Colo Colo is hier echt de nr. 1 club van het land. Als die spelen zie je overal mensen voor tv-tjes in winkelcentra, barretjes, auto´s toeteren door de straat etc. Voor de liefhebber kan ik verder nog vermelden dat de overige belangrijke clubs Universidad de Chile (met oude bekende Marcelo Salas in de gelederen) en Universidad Catolica.

De volgende dag besloot in om naar Valdivia te vertrekken, verder zuidwaarts aan de kust. Je hebt hier een levende vismarkt met als grootste attractie de reusachtige zeeleeuwen die achter de vismarkt op de kade de resten vis verorberen. Verder zijn er nog spaanse forten in de buurt die aan de kust en op eilandjes in een rivierdelta staan. Samen met Mathias uit België die ik in het hostal ontmoette heb ik dat tripje gemaakt. De forten vielen wat tegen maar de toer met de kleine veerbootjes door de rivierdelta werd al met al toch nog behoorlijk avontuurlijk. Je vaart nl. bijna op open zee en de golven kunnen behoorlijk tekeer gaan tegen zo´n klein rotbootje. Op de heenweg knepen we ´em al een beetje en moesten we ons goed vasthouden. Even een rondje door een dorpje gelopen en maar wat gaan lunchen in een heel klein stampvol chileens cafeetje. Een praatje gemaakt met de eigenaar en toch ook maar even gevraagd wanneer dat veerbootje weer terug ging. Die kerel lachen en hij riep maar manjana, manjana (morgen, morgen). Leuke grap hoor, maar een beetje vriendelijk meelachen dus. Terug bij het piepkleine haventje bleek dat dus werkelijk het geval. De zee was te ruig geworden voor veerbootje en we moesten maar wachten. Het dorpje was redelijk aan het einde van de wereld en we zagen onze geest al dwalen. Gelukkig waren er meer locals die naar de overkant moesten. Veel gebel, heen en weer geloop etc. Opeens bleek dat we 2 km verderop misschien met een cargo schip naar de overkant konden, iedereen daarheen dus. Aldaar kon de helft mee, gringo´s (wij dus) zeker niet. Dan maar weer terug. Al met al 2 uur later komt er toch vanuit het niets een bootje opdagen die de resterende 15 mensen wel mee wil nemen. Iedereen reddingsvesten aan en goed vasthouden. Het leek af en toe wel een achtbaan en her en der werd wat gekotst maar godzij dank stonden we 45 minuten later weer aan de vast wal. Genoeg actie voor vandaag. ´s Avonds in het hostal nog mooi aangezeten met een familie uit Zuid Afrika die even met z´n zessen (vader, moeder, 4 kinderen) 5 weken Chile en Argentinië deden. Grappig hoor om Afrikaans Nederlands, Vlaams en gewoon Nederlands door elkaar heen te ouwehoeren. Als ik ooit in de buurt van Pretoria ben kan ik altijd langskomen, adres gekregen etc. Kijk, dat zijn de betere dingen van het reizen.

Na 2 dagen Valdivia ben ik verder afgezakt naar het eiland Chiloe (het op 1 na grootse eiland van Zuid Amerika) en in het stadje Castro beland. Het hostal hier is heel gezellig, open haard, een heel aardige eigenaresse die de heel dag het vuur uit haar sloffen loopt en niet stil kan zitten. Ze is altijd in voor een praatje en vraagt altijd of alles nog naar het zin is.
De eerste dag direct ´s avonds naar de lokale, populaire bar geweest met z´n vijven. Ook weer op aangeven van de eigenaresse die zei dat we daar echt heen moesten. Okay dan, als het moet, het was tenslotten zaterdagavond (al maakt dat voor mij inmiddels geen ene fuck meer uit). Het bleek echt super leuk te zijn, we waren de enige gringo´s en er was een live band die engelstalige rocknummers uit de jaren 80 coverde met af en toe een spaanstalig nummer. Denk aan supertramp, toto, guns & roses etc. De zanger verexuseerde zich de hele tijd richting ons voor zijn gebrekkige engels maar voor ons was dat alleen maar des te grappiger.
De volgende ochtend weer vroeg eruit om met 2 meiden (Christine uit Duitsland en Michal uit Israël) naar een nationale park te gaan om eens flink uit te waaien. De tocht erheen was al een bijna een camel trophy trip van 2 uur. Ter plekke leek het weer eens op het einde van de wereld met veel wind, regen af en toe maar heel mooi. Chiloe staat sowieso bekend om zijn vele regen, het regent er bijna elke dag maar we hielden de moet erin. Eerst een stuk langs het strand van de Great Pacific gelopen en later door een stuk ondoordringbaar woud m.b.v. een pad, anders was het echt onmogelijk. Vooral dat laatste was echt heel bijzonder. Na weer een barre tocht terug wederom hartelijk verwelkomt in het hostal. De volgende dag ben ik met Christine een kleiner eiland gaan bezoeken, bekend om zijn houten kerken (overal op dit eiland, staan op de Unesco lijst) en zijn seafood. ´s Avonds naar een klassiek concert in de grote houten kerk van Castro geweest. Ik weet het, sommige van jullie zullen nu wellicht achterover slaan van verbazing maar alles gaat nog steeds heel goed met me. Eigenlijk zat heel backpackend Castro in de kerk (plus alle locals natuurlijk), heel leuk en er werd echt mooi gespeeld en gezongen.

De volgende dag zou ik met Michal een veerboot direct vanuit Castro naar het vaste land nemen maar dat werd elke dag uitgesteld en was zeer onduidelijk. We besloten om de gok niet te nemen en zijn samen op de normale veerboot richting Puerto Varas gegaan. Dat is inmiddels al weer 2 dagen geleden, ik loop dus wat achter maar daar vertel ik later wel weer over, anders wordt het verhaal te lang. We reizen nog steeds samen en dat gaat heel goed (als je begrijpt wat ik bedoel). Dat zal overigens niet al te lang meer duren, jammer genoeg ziet het er naar uit dat onze wegen zich qua route binnenkort gaan scheiden. Ach ja, we zien wel, vamos a ver!!!

Oh ja, voor ik het vergeet, ik heb via m´n mail al vele kerst- en nieuwjaarswensen ontvangen. Van mijn kant natuurlijk ook prettige kerstdagen en een super nieuwjaar toegewenst.
English version:

Here we are again. I saw a lot last week, visited different places, met a lot of people.

I left you in Pucon were i was with Tim from Australia. After he left, i stayed for another day to do some hiking in het national park Huerquehue. The local bus to the park went broke twice (was almost as a camel trophy trip) but finally i arrived. The park itself was beautiful (see the pictures) but it gradually started to rain, you can´t have it all.
That night i watched the final of the copa Sudamericana (South american Uefa cup) with a chilean team, Colo Colo, in it. I was watching in the hostal with a chileno who lives in Holland. So we had a spanish, dutch conversation, to bad Colo Colo lost.

The next day i left Pucon to go to Valdivia, a city on the coast further south. The main tourist attraction here is the fishmarket with huge sealions who are catching leftovers from the market. Together with Mathias from Belgium I visited the market and afterwards we went to some spanish fortresses 20 km further on in a river delta which ended in the Pacific Ocean. The fortresses itself were not spectacular but the boatrides trough the riverdelta were. It´s almost open sea and the little ferries were like a rollercoaster on the waves. After we had a typical Chilean lunch at the other side of river we wanted to go back but as the sea was to rough there was no ferry. We wanted to go with a bigger cargo ship 2 kms further on the coast but only half of the waiting people could hop on, and off course no gringo´s!! So we had to wait for almost 2 hours and finally a small ferry showed up. It was a boat ride from hell but I am glad we made it. That nigth we had nice chat in the hostal with a South African family who were travelling for 6 weeks in South America. That understood dutch because they spoke Afrikaans, and Mathias and I could understand them too, really funny.

Than I went to Castro on the island of Chiloe. I ended in a really cosy hostal with a fire place and a real nice owner. She ran through the hostal the whole day, cleaning, chatting, etc, etc. The first night we went out to the local, popular bar with 5 of us. There was a live bank who played rocksongs from the 80´s, like toto, supertramp, guns & roses, etc. Their english was bad but we had a great night, being the only gringo´s there.
The next morning I woke up early to go the national park to do some hiking with Christine from Germany and Michal from Israel. We walked along the beach of the Pacific Ocean and through some real dense forest. Especially the forest was really special. The next day i went with Christine to a smaller island with some nice wooden churches and some good seafood. That evening we all went to a clasical concert in the main wooden church of castro (yep, really i went there!). It was nice too.

Michal and I decided to go with another ferry to the mainland but that was ferryride changed every day, than it was full, than there was no ferry. So we decided to go back on the normal ferry and head to Puerto Varas. In that area we spent the last 3 days but i will write about that in another story otherwise this one will take to long. We still travelling together but it looks that this will end soon as our destinations differ, too bad but vamos a ver!!!


Additional photos below
Photos: 20, Displayed: 20


Advertisement

National park Chiloe beachsideNational park Chiloe beachside
National park Chiloe beachside

Look at the lonely dog who followed us for a while
Erik con dos chicas!!!Erik con dos chicas!!!
Erik con dos chicas!!!

Michal, Erik and Christine
Great picture!!!!Great picture!!!!
Great picture!!!!

If I may say so myself


21st December 2006

Merry Christmas!!!
Nice photos and nice comments...seems you're having a wonderful time!!! Keep up the good work!!! Bart
21st December 2006

Nice Pics from South Chile mate!
HEy mate ! great photos, I think you managed to get better photos there then me! Im in Mendoza , argentina at the moment which is nice also but no sea lions haha! See ya mate! Aussie
22nd December 2006

mazzelpik
Hoi Erik, Het wordt per epistel beter. Wat een fatastische reis tot nu toe. Heel veel reisplezier verder en prettige dagen toegewenst mocht je nog een kerstboompje(?) opzetten. Groet, Danny
22nd December 2006

Wauw!!!!!
Hee man!, Wacht ff, ik pak het volgende vliegtuig en kom je helpen. Ik zie het al dit kan je nooit alleen aan. Mooie trip man, hou vol en euh, goed nieuw jaar Greez, Edgar
22nd December 2006

Hola, Broekie
Hey Broekie, Que tal? wat een topper al die verhalen. Ik kan met recht zeggen dat we toch wel superjaloers zijn op jouw avonturen. We lezen met ontzettend veel plezier jouw reisverslagen en kijken elke keer uit naar het volgende verslag. Broekie, bijdeze wensen we jou ontzettende goede kerstdagen toe en een fantastische oudejaarsavond/nacht/ochtend. We zullen aan je denken. Hasta luego amigo y cuidado. Veel liefs van Patrick en Wendy
22nd December 2006

Jaloers!
Ha Erik, Je zult misschien wel even na moeten denken wie ik ben, maar dat is wel eens goed voor de reizende mens! Leuk om je verhaal te lezen, volgens mij kan Chili wel wat hoger om mijn places to go lijst. Geniet er volop van en nog heel veel plezier! Mocht je nog naar Nieuw-Zeeland gaan (is volgens mij het plan toch?) ga daar dan zeker 'trampen' en als je dat gaat doen heb ik nog wel een paar tips voor je. Maar daar moet je voorlopig nog niet aan denken en mee bezig zijn. De kunst van het reizen is genieten van elk moment wat voorbij komt en dat zolang of kort laten duren als je zelf wilt. Alhoewel Den Bosch natuurlijk ook niet niks is moet ik eerlijk bekennen dat ik wel jaloers ben! Groeten Yvonne
22nd December 2006

prettige dagen, goede jaarwisseling
Hallo Erik, Voor zover ik kan lezen en je foto's zie verveel je je niet, prettige reis verder en het beste.Groeten, Koos
24th December 2006

Gozertje!!!
Aha, kanjertje, na het bekijken van je foto's vraag ik me sterk af what the hell ik hier doe in Nepal!! Zo mooi bij jou daar, ik krijg er de kriebels van. Ik ben trots dat je de vulkaan beklommen hebt, weer eens wat anders dan een annapurnaatje, nietwaar!! Take care, matey Sammy
25th December 2006

x-mas and a happy new year
Hi Erik, Ziet er allemaal fantastich uit, kan me voorstellen dat je enorm geniet. All the best. Peter Boontjes
27th December 2006

Eerste keer
Ha die Broekie , wat een geweldige tijd heb jij daar ! We hebben pas vandaag voor het eerst je weblog bezocht . Je had ons niet in de lijst staan denk ik , maar via Ellen hebben we je toch gevonden . Wat een belevenissen allemaal zeg helemaal als je drie verslagen achter elkaar leest . Hopenlijk heb je een mooie kerst gehad en krijg je een nog mooier oud en nieuw . De jongens zijn nu naar mokum toe voor het jaarlijkse uitstapje ze zullen wel een paar pilsen op je drinken , ik zit mooi thuis met Beau . Wendy moest vandaag werken en gaat vanavond met de meiden op stap dus ik heb de zorg voor mijn zeun . Je gaat lekker in de coach v/h jaar die hou je zeker evengoed bij denk , voor de rest gaat alles ze gangetje hier geen schokkende berichten uit de het kouwe kikkerlandje . We gaan je web-log meteen onder de favo's zetten en regelmatig checken !! Veel plezier daar een goede jaarwisseling ( kijk uit met het illigale chileense vuurwerk , o nee dat is chinees natuurlijk ) en de groeten van wendy en beau . Laterssssss.
27th December 2006

Wendy en Robbert
Hoi Wendy en Robbert, Natuurlijk staan jullie in mijn lijst! Ik heb robbertenwendy@planet.nl staan maar dat is blijkbaar geen goed adres, of die gebruiken jullie niet meer. Geef ff jullie goede adres.

Tot: 0.041s; Tpl: 0.015s; cc: 12; qc: 24; dbt: 0.0173s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb