Salta by

Argentina's flag
South America » Argentina » Salta » Salta
February 6th 2020
Published: February 6th 2020

Bussturen fra Cafayate til SaltaBussturen fra Cafayate til SaltaBussturen fra Cafayate til Salta

Jordras over veien. Bussen foran oss kjørte seg bom fast. Det nyttet ikke å rikke den, selv med mange «mannekrefter» ekstra.
Salta by

Jo, da, bussen startet opp presis kl 8.50 og vi var riktig fornøyde. Vi hadde ikke kjørt i mange minuttene før bussen kjørte på en lama. Heldigvis så det ut som den klarte seg bra, for den løp videre. Kvelden før, og i løpet av natten før vi dro, pøsregnet det og store vannmasser feide over vegene i distriktet. Veien til Salta var ikke noe unntak, jord og steiner lå igjen etter at vannmassene hadde fosset over veien et utall av steder. Ganske skummelt å se store steiner midt i veibanen, og bussen sneglet seg sakte framover. Bussen foran vår, kjørte seg likså godt fast i jordmassene. Det kom etter hvert en hjullaster og måkte ny veg gjennom søla. Turen skulle tatt tre timer, men tok over fem. Etter anbefaling av et norsk par vi traff i Buenos Aires, tok vi inn på et lite, koselig hotell i gåavstand fra bussterminalen: Petit hotell: https://www.petithotelsalta.com.ar/web/#reservas. Rent og hyggelig hotell med et lite basseng på plassen i atriet. Det ligger litt langt unna sentrum. Vi brukte 20-25 minutter med rask gange, men ikke skummelt å gå der på kveldene. Salta er kjent for sine mange vakre bygninger i kolonialstil. Det er koselig å rusle rundt i den gamle bydelen.

Det arkeologiske museet er et must (stengt mandager). Hele utstillingen dreier seg om funnene av tre incabarn (en gutt og ei jente på ca 6 år og ei jente på ca 15 år). De ble gravd fram på toppen av fjellet Llullaillaco (6739 moh) i 1999. I Salta kommune er det 30 arkeologiske fjelltopper. Barna ble ofret til gudene for å fungere som et bindeledd mellom gudene og menneskene og gjennom det, gi beskyttelse til samfunnet og sikre gode avlinger. Barna er fullstendig bevarte, ikke gjennom mumifisering, men ved nedfrysing. De oppbevares i dag ved minus 20 grader og lavt oksygeninnhold. De stiller ut et av barna om gangen (høres groteskt ut, men var det ikke). Dette var barn av høy byrd. Alt de fant rundt dem av gjenstander, som dukker, smykker, keramikk, er utstilt. En flott utstillinger med flere videoer av utgravingene og kulturen rundt det.

Vi var først to netter i Salta og brukte tid til å planlegge videre tur nordover. Vi sjekket reiser med diverse byråer, men endte med å leie bil for ei uke. Det er mulig å kjøpe turer rundt til det som er verdt å se, men avstandene er store, og det blir mye tid som går bort med kjøring til/fra Salta by. Vi er godt fornøyde med at vi valgte å kjøre rundt på egenhånd. Trafikkulturen her er helt utmerket, rolig og avslappet kjøring helt uten tuting og skumle situasjoner. Da vi kom tilbake, bodde vi midt i den gamle bydelen og ved den fantastiske parken «Plaza 9 de Julio». Hotellet heter: Hotel Regidor http://www.hotelregidor.com/es. Dette ligger i et gammelt, koselig hus, og var ikke dyrere enn Hotell Petit (ca 360 kr/natt). Dette kan vi absolutt anbefale. Flott å kunne gå ut av døra og inn i den nydelige parken. Etter å ha sjekket inn på hotellet, ruslet vi rundt. For et folkeliv! Det var danseoppvisninger flere steder. Et sted inviterte de tilskuere med, og dette var folk som også kunne danse. Et sted var det sikkert 20 barn/ungdom som danset i flotte, fargerike antrekk. Salta er en kjempekoselig by. Vi skulle gjerne hatt flere dager her. Kanskje sitte med en øl eller et glass vin på en skyggefull uteservering rund «plazaen» og bare nyte folkelivet, høre vakker musikk, se på dans og ta inn over oss den herlige, avslappende atmosfæren.

SaltaSalta
Salta

Hotel Petit hvor vi bodde to netter.
SaltaSalta
Salta

Hotel Regidor hvor vi bodde siste natta.
Salta - «Plaza 9 de Julio»Salta - «Plaza 9 de Julio»
Salta - «Plaza 9 de Julio»

Denne damen hadde lenket seg fast med kjetting og hengelås til gjerdet rundt en statue. Det hadde noe med urbefolkningens rettigheter å gjøre.
Salta - «Plaza 9 de Julio»Salta - «Plaza 9 de Julio»
Salta - «Plaza 9 de Julio»

Dette er en fantastisk vakker park
Det arkeologiske museet i SaltaDet arkeologiske museet i Salta
Det arkeologiske museet i Salta

Bildet skulle vært dreid 180 grader, men fikk det ikke til. Dere får vri på skjermen eller hodet. Det viser hvordan de tre barna ble funnet nedgravd på toppen av fjellet Llullaillaco (6739 moh) i 1999.

7th February 2020

Salta ser fantastiskt ut
Ni verkar njuta tillfyllest! ❤️❤️

Tot: 0.084s; Tpl: 0.02s; cc: 12; qc: 27; dbt: 0.035s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb