Karneval, vandfald og et nyt land.

Argentina's flag
South America » Argentina » Buenos Aires » Buenos Aires
February 28th 2008
Published: February 28th 2008

Vi er nu ankommet til Buenos Aires, Argentina. Siden vi sidst skrev har vi oplevet alt fra karnevalsfest med 2 millioner mennesker paa Salvadors Boulevarder, til imponerende natur ved Iguacu Falls. Men lad os starte hvor vi slap.

Salvador, Brasilien 2. - 12. februar 2008

Karnevallets foerste dag! En dag hvor vi ikke har nogle blocos (et afspaerret karnevalsoptog gennem byen, hvor musikere spiller musik fra kaempe hoejtalervogne) eller camarotes (en afspaerret fest der kigger ud over karnevalsoptogene (blocos)). Derfor besluttede vi os at tilbringe karnevallets foerste dag i det omraade vi boede i, nemlig Pelourinho. Her fik vi en idè om hvad en stor del af karnevallet indebaerer, nemlig dans hele natten. Senere paa aftenen fik vi tilsluttet os en Bloco, som endte i en aflukket fest. Her passede vores festlyst maaske ikke til arrangementet, da det var en traditionel familiefest vi havde sneget os med til.
Naeste dag fandt vi ud af at den tidligere dags karneval blot var en lille forsmag paa hvad det egentlige karneval indebar. Ved en otte-tiden begav vi os, sammen med en masse unge fra vores hostel, ned mod Salvadors Barra omraade for at sluttede os til DJ Tiestos bloco. Da vi ankom var vi imponerede over den enorme maengde mennesker som havde samlet sig i omraadet. Det var dog foerst senere paa aftenen at hele bydelen ville vaere fuldstaendigt proppet, og det ville vaere taet paa umuligt at bevaege sig ude for blocoens afspaerrede omraade. Dog muliggjorde vi de en gang eller to for at komme ud til de mange gadesaelgere for at faa os en af de brasilianske oel Skoal (inspireret af det danske skaal?). Karnevallet var ganske enkelt fantastisk. Vi danser ned af gaden i 8 timer, mens DJ Tiesto pumper sit elektroniske musik ud for fuld volume, og 2 millioner mennesker (et groft anslag) omslutter vores bloco.
Naeste dag besluttede vi os for at vi skulle opleve et mere brasiliansk karneval. Paa trods af den tidligere dags bloco havde vaeret ekstremt underholdende, er en hollandsk DJ i en bloco fyldt med "gringos" (udlaendinge) ikke just aerkebrasiliansk kultur. Derfor besluttede vi os at tage ned og se den kendte brasilianske funk artist Timbaladas bloco. Der var ligesaa meget fest som i den tidligere dags bloco, dog var det nu brasiliansk dans man kunne beundre.
De foelgende to naetter havde vi Camarotes, hvor vi kunne faa en udsigt ud over de mange mennesker som fejrede karneval paa gaderne. Det var imponerende fester, hvor vi oplevede alt fra et vildt dansegulv, til professionel massage.
Den foelgende morgen kom vi til den realisation at vi under karnevallet havde faaet en helt bestem morgenrutine. Vi stod op klokken 9, spiste morgenmad og ikke senere end klokken 9:30 laa vi alle igen i vores senge og sov. Omkring klokken 4 stod vi endnu engang op og gik i gang med at fejre karnevallet. Vi var alle spaendte paa dagens bloco, som var anfoert af Fatboy Slim og David Guetta (endnu en gringo bloco!). Vi var dog ogsaa glade for at det var dagens sidste karnevalsaften, da det var begyndt at tage haardt paa os. Vi kom ned til blocoen og det var endnu engang en fed oplevelse. Dog var vi en smule forundrede over hvorfor de to artister valgte at spille saa lidt af deres eget musik, og havde, for eksempel, en uforstaaelig lyst til at spille Barry Whites "Love is in the air" flere gange.
Karnevallet var nu ovre. Det havde vaeret en af de vildeste festoplevelser vi har oplevet, og det siger meget! Det eneste vi nu havde lyst til, var at dase paa stranden hele dagen. Dette ville da ogsaa blive vores agenda for den naeste uge i Recife.

Recife, Brasilien 13. - 16. februar 2008

Vi ankom til Recife, og checkede ind paa vores hostel der laa i bydelen Boa Viagem. Ugen i Recife gik med afslapning paa stranden og poolen i vores hostel, en smule fest blev der dog ogsaa plads til. Recife var en flot by hvis stoerste force var den flotte strand hvorfra man havde udsigt over den imponerende skyline.

Iguacu Falls, Argentina og Brasilien 17. - 21. februar 2008

Efter en maaned som i grove traek kun havde bestaaet af storbyophold (Rio de Janeiro, Salvador og Recife - undtagelsen her er Ilha Grande) saa vi meget frem til at ankomme til Iguacu Falls. Flyturen derned var en forunderlig oplevelse. Vi endte paa et fly som havde flere stop undervejs, vi var derfor baade i Salvador og Rio de Janeiro paa vejen, vi skulle dog bare blive i flyet.
Iguacu Falls havde vi faaet beskrevet som nogle enorme vandfald ved graensen mellem Brasilien, Argentina og Paraguay. Vi havde booket et hostel i den Argentinske by Puerto Iguacu. Vi ankom til hostellet, og blev hurtigt enige om at det indenfor hostelverdenen var et luksusresort. Den store pool og den afslappede stemning i kombination med feststemningen om aftenen var lige hvad vi havde brug for. Festerne boed blandt andet paa en "1-vs-1 amatoer gringo salsa konkurrence" som Markus vandt. Praemien var at blive danset op af, af tre klassisk brasilianskudklaedte damer.
Vores anden dag i Iguacu brugte vi paa at tage til den brasilianske side af vandfaldene. Den bedste maade at goere dette var ved at leje en taxa hele eftermiddagen. Vi fik fat i en taxachauffoer som var virkelig venlig og ogsaa fungerede som guide. Paa vej ud til vandfaldene skulle vi krydse en bro som skilte Argentina fra Brasilien. Her stoppede vores taxa, og vi kunne beundre udsigten ud over floden hvor Argentina laa paa venstre side, Brasilien paa hoejre og Paraguay laa for enden.
Vi ankom til den brasilianske side af vandfaldene. Her fik vi en imponerende panorama udsigt over de 275 vandfald. Her maa vi henvise jer til billederne. (Her laver vi den vovede formodning at vi kan faa dem uploadet!, men de skal nok komme engang). Fra den brasilianske side saa vi de steder hvor vi ville komme til at gaa naeste dag,
DANGER!DANGER!DANGER!

Her gik vi selvfoelgelig ind.
og det gik hurtigt op for os at fra den brasilianske side fik vi en fascinerende udsigt over vandfaldene, hvorimod den argentinske side boed paa en mere intens oplevelse.
Vi ankom tidligt naeste morgen til den Argentinske side af vandfaldene. Det var en solrig dag, og perfekt til det vi havde planlagt: En baadtur ikke blot ud til vandfaldene, men gennem vandfaldene. Baadturen startede ud roligt, men jo taettere vi kom paa vandfaldene jo staerkere blev stroemmen. Da vi naesten havde naaet vandfaldene var stroemmen saa intens at baaden maatte op i hoejeste omdrejninger for blot at bevaege sig en smule fremad. Hvis speederen blev sluppet varede det ikke mange sekunder foer man befandt sig nogle hundrede meter nede ad floden. Vi havde alle badetoej paa og forventede at blive gennembloedte, en forventning der absolut blev indfriet. Vandtrykket under vandfaldene var saa intenst, at det var umuligt at holde oejnene aabne og smilet tilbage! Vi tog derefter op paa toppen af vandfaldene, og fik en udsigt over vandfaldene paa naert hold; igen maa vi refere til billederne, som udtrykket gaar:"et billede siger de 1000 ord".

Buenos Aires, Argentina 22. - 27. februar 2008

Nu var vi endnu engang paa
Restaurant i Buenos AiresRestaurant i Buenos AiresRestaurant i Buenos Aires

Traditionel argentinsk mad, jf. masser af koed!
vej til en storby; Buenos Aires. Dette var dog ikke nogen helt almindelig storby, det var en storby kendt for dets gode natteliv og dets europaeiske indflydelse.
Den foerste dag i Buenos Aires gik med en sightseeingtur gennem by. Her fik vi et begreb om stoerrelsen og mangfoldigheden af den by vi var ankommet til, for at give et billede af dette ligger vores hostel ved verdens stoerste vej; en 12 sporet vej som loeber gennem byens centrum. Paa bustur fik vi indblik i den Argentinske kultur, dog ville vi faa del i en anden stor del af den argentinske kultur: den kulinarisk. Argentina er berygtet for dets gode koed, og vi maa da ogsaa sige at vi var ganske imponerede. Det var dog foerst naeste aften vi for alvor ville smage klassisk argentinsk mad. Vi tog ud med en af vores kontakter i Buenos Aires, Martin, han tog os til en virkelig laekker restaurant hvor vinene fra Mendoza blev parret med de klassiske argentinske koedretter; grillet oksetarm, stegt bugspytkirtel og en boef som var yderst moer og fyldt med smag. Der var ingen tvivl; det var det bedste maaltid vi havde faaet paa vores tur indtil nu.
Den naeste
Restaurant i Buenos AiresRestaurant i Buenos AiresRestaurant i Buenos Aires

Traditionel argentinsk mad, jf. masser af koed!
morgen havde vi endnu en aftale med Martin. Han vidste os et charmerende soendagsmarked og flere andre dele af byen. Han forklarede os ogsaa mange andre aspekter af livet i Buenos Aires, og generelt i Argentina. Senere samma dag tog vi med Martin ind og saa en fodboldkamp med hans yndlingshold San Lorenzo. De var paa udebane og skulle moede River Plate. Vi kom ind til et helt fyldt stadion, hvor tilskuerne var afspaerrede af hegn. Kampen gik i gang, og vi kom hurtigt til den realisation at den argentinske fodboldpassion ihvertfaldt tangerede den brasilianske. Det var ganske enkelt imponerende, specielt San Lorenzo holdet holdt gejsten oppe hele kampen, paa trods af det endte med et nederlag paa 2 - 0.
Vi ser nu frem til nogle flere dage i Buenos Aires, hvorefter vi tager til "the 7 lakes", Mendoza og derefter vores sidste stop i sydamerika: Santiago de Chile. I aften skal vi ud og spise paa en dansk restaurant (for at pleje hjemveen) ved navn Oelson.

Green Hostel RecifeGreen Hostel Recife
Green Hostel Recife

Godter ved poolen.
Brasiliansk StrandrestaurantBrasiliansk Strandrestaurant
Brasiliansk Strandrestaurant

Açai Na Tigela, brasiliansk morgenmad.
Green Hostel RecifeGreen Hostel Recife
Green Hostel Recife

Afslapning ved poolen, efter et haardt karneval.
Morten hos FrisoerenMorten hos Frisoeren
Morten hos Frisoeren

Stor interesse for gringoens haar.

Tot: 0.174s; Tpl: 0.02s; cc: 7; qc: 45; dbt: 0.0767s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb