Wellington


Advertisement
New Zealand's flag
Oceania » New Zealand » North Island » Wellington
July 24th 2012
Published: July 24th 2012
Edit Blog Post

Legolas sceneLegolas sceneLegolas scene

Toen ik de kans kreeg om nog eens lang haar te hebben, kon ik dat natuurlijk niet laten! Uitgedost met elf-oren, pijl en boog en een blonde pruik mocht ik vervolgens de film-poster van LotR nabootsen.
Hey allemaal,

We zijn weer een hectisch weekje verder en ik heb zowaar een vrij avondje gevonden om mijn blog te updaten! Na mijn avonturen in Waitomo vorige week ben ik veel opgetrokken met de mensen van AIESEC. Zo zijn we zondag weer naar een Milk-Tea bar geweest om wat bij te kletsen en wat te kaarten, erg gezellig natuurlijk! Die dag kwam ik er ook achter waarom mensen klaagden over de regen in Hamilton, zelfs wanneer het niet regende. Zodra het regent, regent het hier zo'n 2 dagen non-stop!! Dankzij de regen was het echter wel een lekkere 15 graden, en dat koelde niet bijzonder veel af tijdens de nacht (wat normaal wel sterk het geval is). Ik vond het weer dus natuurlijk weer helemaal het einde, tot groot ongeloof van de kiwis!

Verder heb ik na de gebruikelijke werkdagen nog een grote vergadering en een verjaardagsdinner bijgewoond! Aangezien het grootste deel van de leden van AIESEC Aziaat is, weten ze allerlei mooie restaurantjes te vinden die veel te veel serveren voor relatief weinig geld, perfect voor een student dus. Tijdens het verjaardagsdinner hebben we gerechten per twee personen besteld en zelfs toen hadden we nog te veel. Daarnaast is water gratis en kennen ze geen fooi, dus zo'n gezellig avondje was nog goedkoop ook!

Dinsdag hoorde ik dat maandag een staff-training was. Deze had geen betrekking op mij, dus dat betekende dat ik een weekend van 4 dagen had! Genoeg tijd dus om even lekker ver weg te reizen. Mijn oogje viel al snel op Wellington, de hoofdstad van NZ, dat zich in het zuidelijkste puntje van het Noorder eiland bevind! Ik had eigenlijk drie dagen ingepland maar ik was een beetje laat met boeken, dus de bussen wilden niet helemaal meer meewerken. Ik heb dus mijn drie dagen in twee dagen moeten proppen en ik ben vrijdag met de nachtbus naar Wellington vertrokken. Deze bus vertrok om 10 uur 's avonds en om kwart voor 7 's ochtends kwam ik in Wellington aan. Tijdens de reis kon ik mijn ogen dichtdoen en hoewel ik niet heb kunnen slapen, heb ik wel genoeg rust gekregen om de zaterdag wakker te blijven, haha.

De eerste dag in Wellington had ik de "Ultimate Lord of the Rings Movie Tour" gepland, iets waar ik al een tijdje naar uitkeek. Tijdens deze tour ben ik in de omgeving van Wellington alle film-lokaties afgegaan en hierbij heb ik dus alle bekende natuurparken gezien. De tour duurde bijna negen uur lang en we hebben meer dan 25 lokaties uit de LotR films gezien. De gidsen vertelden ons allerlei mooie verhalen over hoe alles werd gefilmd en wat er bij kwam kijken (zoals eerder in Hobbiton). Het leek wel een snelcursus in movie-magic! Na scenes opgenomen te hebben worden alle gebouwen en dergelijke afgebroken en wordt de natuur weer in haar oude staat hersteld, dus op sommige plekken viel helaas niet veel meer te zien. Ze gebruikten echter veel digitaal materiaal om ons herkenningspunten te laten zien, en om ons achter-de-schermen beelden te laten zien, geweldig! Ook hadden ze een paar tassen met 'props' bij zich, waarmee we scenes konden nadoen. Zo ben ik met een grote staf in mijn hand langs Orthanc gelopen, heb ik mij met een pruik, boog en elf-oren als Legolas voorgedaan, heb ik een pijp 'gerookt' in de hang-boom van Frodo en heb ik mij voorgedaan als de wortels van een niet-bestaande boom in een van de hobbit-scenes. Hartstikke leuk en gezellig allemaal! Tegen het einde van de tour zijn we naar de Weta cave gegaan, wat zeg maar de souvenir-winkel is van de maatschappij die voor alle kleding, wapens, schmink en special effects zorgt voor alle acteurs van LotR. Deze 'cave' was dus tot de rand toe gevuld met allerlei coole dingetjes die ik allemaal wilde hebben. Prijskaartjes van enkele honderden dollars maakten dit echter wat lastig... Ik heb wel een stukje van hun chainmail veroverd als sleutelhanger, deze maliën fabriceren ze zelf en zijn ongeveer 1/4 van het gewicht van normale maliën ondanks dat ze hetzelfde uitzien: perfect voor film-kleding dus! Na de Weta cave zijn we nog even langsgeweest bij de film-set, waar ze alle digitale bewerking en 80% van het filmwerk uitvoeren. Het was natuurlijk super cool om daar langs te lopen!! Blijkbaar koopt Peter Jackson allerlei oude fabrieken op die hij vervolgens als opbergplek gebruikt voor alle miniatures, bigiatures, props, kleding, etc. Deze fabrieken laat hij van buiten in oude vervallen staat zodat de paparazzi niet doorheeft dat er iets interessants te zien valt binnen. Dit maakt het verplaatsen van spullen en de geheimhouding natuurlijk een stuk makkelijker! Slim mannetje, die Peter Jackson.

Zondag ben ik de bekendste attracties in de stad afgegaan. Zo ben ik met een cable-cart de plaatselijke berg opgereden voor wat mooie uitzichten. Helaas vertaalde cable-cart niet direct naar kabel-wagen, en bleek het gewoon een tram te zijn die de berg op reed.. helaas! Vervolgens ben ik diezelfde berg naar beneden geklommen door een grote tuinengemeenschap, dit was heerlijk om te doen en ik heb hier ook veel foto's gemaakt. Daarna ben ik nog even langs het parlement gelopen, iets dat iedereen blijkbaar heel belangrijk vond. Politicus dat ik ben, was ik hier natuurlijk snel uitgekeken en ben ik verder gelopen naar het Te Papa museum, het beroemdste museum van NZ. Naast een carrière als politicus was ook museumfanaat niet voor mij weggelegd, en na een uurtje ofzo door het gigantische museum geslenterd te hebben had ik het alweer gezien. Het museum was vooral op kinderen gericht, en er waren niet bijster interessante of unieke exposities. Na Te Papa, en een korte pauze op de vissersmarkt, ben ik naar de volgende hoofd-attractie vertrokken: Zealandia.

Zealandia is een natuur reservaat. Zealandia is een stuk regenerend bosgebied van 225 hectare, omringd door een gigantisch hek dat alle geïmporteerde beestjes buiten houdt zodat de oorspronkelijke flora en fauna van NZ zich weer kan herstellen. Immigranten vonden het vroeger namelijk
Musjes, de duiven van NZMusjes, de duiven van NZMusjes, de duiven van NZ

Ik heb pas 3 duiven gezien in de 3 weken dat ik hier ben, overal zijn echter musjes te vinden!
leuk om allerlei beestjes in NZ los te laten en deze beestjes hebben een gigantisch deel van het eco-systeem om zeep geholpen. Verspreid door NZ zijn dus natuur reservaten die proberen de unieke natuur van vroeger in stand te houden zodat honderden planten en dieren niet uit sterven: nogal een klus! Zealandia is een van de eerste reservaten en ze hebben al groot succes geboekt, ik vond het in ieder geval prachtig om te zien en te beleven. Zealandia was ook de eerste plek op het Noorder-eiland waar ze kiwis uitgezet hebben, aangezien die op enkele eilanden na overal al uitgestorven waren. Ondertussen huppelen er ('s nachts) zo'n 100 kiwis rond en als je er als Kiwi of als toerist een in het wild gezien hebt, mag je daarover heel erg stoer tegen iedereen opscheppen.

Anyway, in dit natuur reservaat organiseren ze zogenaamde 'By Night' tours. Hierbij ga je 's avonds met twee gidsen het reservaat in (met speciale zaklampen die het zicht van zowel jou als de fauna zo min mogelijk schaden) om vogeltjes te zoeken, waaronder de kiwi. Uiteraard moest en zou ik hier aan mee doen, al heb ik er helaas geen foto's van kunnen maken aangezien het donker was. Wij hebben elk vogeltje gevonden dat op een haar na uitgestorven was maar nog steeds rondvliegt op sommige plekjes, en ik heb zowaar DRIE kiwis gezien! We hadden echt gigantisch veel geluk tijdens onze tocht en de gidsen waren ook erg enthousiast en interessant. Een van de gidsen kon gewoon alle vogelgeluidjes perfect na doen, echt knap! Ik vond het een geweldige belefenis, en iedereen bij Interactionz was natuurlijk strontjaloers dat ik drie wilde kiwis gezien had, haha.

Maandag ben ik weer met de bus terug gegaan naar Hamilton, deze keer met de dag-bus. Deze vertrok om kwart voor 8 en kwam om 5 uur 's middags in Hamilton aan. Vroege vogel dat ik ben, was ik de eerste die de bus in stapte en ik heb dus direct de koningszetel veroverd. Bovenaan in de dubbel-dekker, helemaal vooraan! Hierdoor had ik perfect zicht in een halve cirkel, en kon ik mijn lange benen volledig strekken. Dat was toch wel een stukje beter als de krappe plek die ik op de nachtbus had!! Hierdoor heb ik de reis van negen uur heerlijk van het landschap kunnen genieten, van dampende vulkaan-gebieden tot dicht-beboste wouden, echt helemaal geweldig!

Uiteraard was ik erg moe na mijn drukke weekend, en het lijkt er op dat deze week niet veel rustiger wordt. Gelukkig heb ik in Wellington eindelijk wat souvenir winkeltjes gevonden en heb ik gewéldige cadeautjes bemachtigd voor pap, mam en Imke. Ik ga natuurlijk niet vertellen wat ik gekocht heb! Ik ben nog op zoek naar een speeltje voor Kiki in de vorm van een kiwi maar om de een of andere reden is dat gewoon nergens te vinden.. maar dat zal nog wel goed komen! Mijn plannen voor mijn 3 vrije dagen staan nog niet vast maar waarschijnlijk ga ik vrijdag naar de semi-finale van het rugby seizoen en ga ik het weekend naar Rotorua, het culturele centrum van NZ. Ik hou jullie op de hoogte, ondertussen kunnen jullie natuurlijk genieten van de foto's! Dit worden er per uitje meer en meer, ook al is m'n camera meestal niet toereikend voor wat ik wil fotograferen (te ver, te donker, etc), geniet ervan!


Additional photos below
Photos: 42, Displayed: 28


Advertisement

Wellington 's nachtsWellington 's nachts
Wellington 's nachts

Het uitzicht 's ochtends voordat de zon opkwam en 's avonds nadat de zon onder was, was echt prachtig. Helaas kon mijn camera er niet goed mee over weg dus hier moeten jullie het mee doen!


Tot: 0.052s; Tpl: 0.013s; cc: 8; qc: 24; dbt: 0.0311s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb