Geraldton - Praktische Informatie

Oceania » Australia » Western Australia » Geraldton
December 12th 2006
Published: December 12th 2006

De rit van Kalbarri naar Geraldton, via de kustweg en over Northampton was maar 200km, maar door alle stops die we maakten, deden we er het grootste gedeelte van de dag over.

We overnachtten hier in het Sunset Beach Caravanpark - Bosley Street - Geraldton WA 6530
Tel: 08 - 9938 1655
Ligging: Op 5km ten noorden van het stadscentrum, net achter de duinen, vlakbij de zee. Ideaal om van de zonsondergang te genieten.
Prijs en wat inbegrepen: 27$ voor een powered site voor 3 personen (met Top 4 korting)
Persoonlijke beoordeling: Erg goede camping, rustig gelegen, en goed uitgerust, oa een ontspanningszaal met badminton, speelautomaten, en een TV zaal met gratis leesboeken
Praktisch: Er was een winkelcentrum vlakbij, het was eenvoudig om van hieruit het Visitor Centre en het stadscentrum te bereiken. Ze verkochten de meest essentiële voedingswaren, een lokale boer verkocht er aan zeer goedkope prijzen groenten en fruit. Wireless Internet voor 10$ per 1u45min, er was ook een Pielink Internet automaat. Deze camping wordt zeer veel gebruikt door windsurfers: je kampeert naast het strand

Het Visitor Centre was erg informatief, men was er erg vriendelijk en behulpzaam. Het is ook open op zaterdag en zondag!
Het stadsmuseum (Western Australian Museum - Geraldton, www.museum.wa.gov.au) is zeer goed: modern uitgerust, er worden zeer regelmatig interessante documentaires gespeeld, oa over de Abrolhos eilanden en over de schipbreuk van de Batavia. Dit zijn ook 2 onderwerpen, die samen met de fauna en flora, uitvoerig gedocumenteerd en getoond worden in het Museum.
We gingen naar de “Abrolos” coöperatieve en volgden daar de fabriekstour die er iedere weekdag gegeven wordt om 9h30. Volwassenen betalen 5$, kinderen en senioren 3$. Men vertelt, laat een film zien en laat in de realiteit zien hoe “Crayfish” gevangen wordt met fuiken, hoe deze verzameld wordt in “fabrieken”, gesorteerd volgens kwaliteiten en dan levend kan bewaard worden tot ze per vliegtuig verstuurd worden. De mindere kwaliteiten worden in een andere fabriek gekookt en ingevroren. Om marketing redenen heeft men de naam Crayfish nu veranderd in “Western Australian Rock Lobster”. Het is een kreeft zonder scharen, een zeer mooi dier, met een mooie natuurlijke kleur.

We maakten een dagtour naar de Abrolhos eilanden. We boekten de tour in het Visitor Centre, hij werd uitgevoerd door ’Geraldton Air Charter pty Ltd’, Tel 08 - 9923 3434 en kostte 190$ pp. We werden opgepikt op de camping en naar de Brearley Terminal Geraldton Airport gebracht (11km van het stadscentrum), daar vertrokken we rond 9h met een vliegtuigje voor maximum 5 passagiers. We waren die dag met 3 deelnemers. Onze piloot was tegelijkertijd onze gids die uitleg gaf, zowel tijdens het overvliegen van de verschillende eilanden, als te land tijdens de natuurwandeling, hij zorgde voor snorkelmateriaal en begeleidde ons tijdens de snorkeltocht, hij toverde ter plaatse stoeltjes van onder de struiken uit, zorgde voor koffie en cake, en voor een uitgebreide lunch. We zaten aan een prachtig strand. Dit was een heel aparte uitstap, een echte aanrader.

Onderweg naar Jurian Bay bezochten we te Greenough het Pioneer Museum (4.5$ inkom, 3.5$ senior) waar je de sfeer kon opsnuiven en het interieur kon bekijken waarin een rijke ondernemersfamilie had geleefd, als één van de eerste settlers in West-Australië.
Even verderop bezochten we het Central Greenough Historic Settlement (inkom 5$, www.greenough.wa.gov.au over Shire of Greenough). Een service Centre waar settlers uit de omgeving terecht konden. Er zijn kerkjes van verschillende strekking, een parochiezaal, een miniklooster, het politiekantoor mét gevangenis, winkelwoonhuizen, …
Je kunt in deze streek niet naast de leaning trees kijken: vele bomen zijn hier scheef gegroeid, en enkele liggen bijna plat tegen de grond, door de aanhoudende sterke wind die steeds uit dezelfde richting komt.

Tot: 0.633s; Tpl: 0.019s; cc: 21; qc: 141; dbt: 0.455s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.4mb