Bozzies in Oz

Oceania » Australia » Victoria » Melbourne
July 1st 2011
Published: October 4th 2011

Op vrijdagmiddag 22 juli 2011 vertrekken we met Cathay Pacific (CX270 dep AMS 14.00 arr HKG 07u00 en CX163 dep HKG 10u00 arr MEL 21u15) via Hong Kong naar Melbourne . Dit is in totaal 20,5 uur vliegen, eerst met een grote Boeing 747, dan een overstap in Hong Kong van 3 uur (even de benen strekken!!), en weer verder met een Airbus 330. Graag zouden we de stad Hong Kong wat nader bekijken, maar dat zou ten koste gaan van de tijd in Australië. Omdat Australië zo ver weg ligt hebben we beslist de tijd ter plaatse maximaal te houden, en onderweg dus op de tanden te bijten. Vandaar dat we gekozen hebben voor max. één stop onderweg. Stéphanie en Tessa (dan 10 en bijna 7) zijn er nog niet zo mee bezig, maar we hebben wel al boeken uit de bibliotheek gehaald, zodat ze langzaam maar zeker het land kunnen ontdekken. Het is eigenlijk echt een ontdekkingsreis, ook een heel leerzame reis, met veel bezienswaardigheden en gezellig dingen doen met ons gezin en onze familie. Wie zegt dat je met kinderen geen rondreizen kan doen heeft ongelijk: kinderen vinden het fantastisch nieuwe dingen te ontdekken en kunnen, als je echt tijd voor ze maakt op vakantie, best even zonder hun vriendjes en vriendinnetjes: zo veel tijd als je ze geeft tijdens zo'n reis krijgen ze immers in een gewone werkweek nooit. Na vele omzwervingen met onze kinderen in Andalusië (dagtrips vanuit Estepona naar Cordoba, Malaga, Granada!), Rome, Barcelona, Napels, Thessaloniki, rondreizen door Florida (inclusief metropool Miami) en Maleisië (Kuala Lumpur), en Toscane (Sienna, Firenze met de Uffizi Galleries, Pisa, Lucca, San Gemignano, Pistoia), vinden we dat ze er best klaar voor zijn. Ook Lyalya en Yaroslav, Marta´s ouders, gaan mee, dus met zijn vieren zorgen we er voor dat ook onze kids een leuke tijd hebben. Wat dacht je van een zwembad in elk hotel, koala-beertjes aaien, walvissen kijken, krokodillen spotten (liever niet te veel) onderweg, en snorkelen op het Groot Barrièrerif? Gezelschapsspelletjes in de camper en auto met hun oma en opa uit Ukraine en mama en papa, lekker Russisch (en Engels) babbelen onderweg? De voorbereiding van deze reis was en is een wereldreis op zich. Tijdens de vakantie in Bulgarije in augustus vorig jaar, beslisten we om in 2011 naar Australië te gaan. Sindsdien hebben we heel wat brochures en internetsites bekeken en wat denk je? Het lijkt alsof we er al geweest zijn; meer nog, ik wil zelfs al terug!
Deze week een ipad gekocht om vanaf nu op de bank en op zakenreis al met het grote genieten te beginnen en Australië-sites te bezoeken om info te verzamelen voor vertrek, maar die ipad gaan we ook gebruiken om deze reislog bij te houden, onderweg te internetten en de kinderen af een toe een speel- of you tube-filmpje te tonen.
De reis begint in Melbourne (www.visitmelbourne.com), een vrij Europese stad, die rivaliseert met Sydney. Zowel Melburnians en Sydneysiders vinden hun eigen stad natuurlijk de beste, dus laten we dat maar eens onderzoeken. Ten westen van Melbourne ligt de Great Ocean Road, een van de mooiste routes langs de zuidkust van Australië. www.great-ocean-road-australia.com.au en www.greatoceanrd.org.au Mooie video's te vinden op you tube onder Twelve Apostles Great Ocean Road, vooral die gefilmd vanuit een helicopter.
In Melbourne halen we op maandag 25 juli de 6-persoonscamper af en off we go, all the way to Sydney, 10 dagen lang, waarbij we eerst 2 dagen uittrekken voor de Great Ocean Rd ten westen van Melbourne. Onderweg naar Sydney , richting noordoosten rijdend langs de kust, hopen we te stoppen in Jervis Bay, waar excursies georganiseerd worden om dolfijnen en vooral walvissen (zuidkapers) te spotten. Deze laatste migreren in de winter van Antarctica langs de oostkust van Australie op zoek naar krill in warmer water en om jonge walvissen ter wereld te brengen, meestal in een baai en kunnen tot 40 ton wegen. Filmpjes op www.dolphinwatch.com.au
In Sydney verblijven we 3 nachten, want hier is veel te zien. De brug die je kan beklimmen, het Sydney Opera house, enz. Vanuit Sydney vliegen we naar Ayers Rock in the Red Center van Australië, ook wel ´the Outback´ genoemd, voor een bezoek aan de Uluru (heilige) rots en de Olga's. De Olga's zijn 36 roodbruine bulten die door de aboriginals Kata Tjuta genoemd werden, wat betekent: 'veel hoofden'. Deze bulten waren 65 miljoen jaar geleden met de Uluru rots verbonden. Uluru is in de aboriginal cultuur een belangrijk ontmoetingspunt van de 'Droompaden' van de voorouders van de aboriginals. Daarna vliegen we vanuit Alice Springs naar het Northern Territory, met overnachtingen in Darwin en Kakadu National Park. In Kakadu NP stikt het van de zoutwaterkrokodillen, ofwel 'salties', die zich trouwens ook prima thuis voelen in zoet water. Gouden regel aldaar: minimaal 3 meter van de waterkant blijven, want de 9 meter lange krokodil durft van diep onder water een aanloop (of was het nu aanzwem??) te nemen om een lekker hapje op de oever te grazen te nemen. Na een bezoek aan Katherine Gorge, waar we hopen te roeien moeten we Kakadu NP voor het donker verlaten, want 's nachts stikt het er van de kangoeroes, en wie 's nachts rijdt is niet verzekerd! Wist je dat de grootste kangoeroe, de rode, sprongen kan maken van 9 meter ver? Als we dat allemaal gezien hebben, vliegen we door naar Cairns voor het laatste stuk van onze ontdekkingsreis: een minicruise van 2 dagen op een 11-persoonsjacht op het Great Barrier Reef (duiken en snorkelen), en we sluiten af met 3 dagen Mission Beach (Castaways Resort). www.castaways.com.au Of we daar nou echt op het strand gaan liggen, terwijl we de Atherton Tablelands kunnen bezoeken is toch echt de vraag, vandaar dat ik ook hier nog een auto heb gehuurd, mochten we nog de vijgeboom met een 40 meter dikke stam willen zien, waarin boomkangoeroes en andere vreemde dieren leven. En dan de lange lange vlucht terug naar Holland...
Ik heb bij het maken van de berichten gezocht naar websites en youtube filmpjes, die een voorproefje geven van de te bezoeken gebieden. Naar de websites heb je een automatische link, maar naar YOUTUBE niet: je moet de titel van het filmpje onthouden, naar de YOUTUBE site gaan, en daar in de zoekmachine de titel ingeven. Je vindt het filmpje dan direct, alsook vele andere gerelateerde filmpjes over het onderwerp. Misschien dat ik later nog probeer de directe links te noteren ook voor de you tube filmpjes, maar op dit moment weet ik niet precies hoe dat moet.

Tot: 0.05s; Tpl: 0.009s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.029s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb