På väg till Sandra i Australien. De sista dagarna av road tripen

Oceania » Australia » Queensland
September 10th 2023
Published: September 10th 2023

Efter dyktrippen tog vi oss upp i bergen och lite torrare regnskog söder om Cairns.

Sandra hade bokat en plats i en National Park in the middle of fkn nowhere. Men resan dit var helt otrolig.Vi passerade Klippiga bergen och Toscana med fem minuters mellanrum. Förvildade hästar och piglets sprang i och på vägen.

Vägen blev sämre och sämre med lätt översvämmade broar och flera mil grusväg som Piglet med sina små ben inte var så förtjust i. Alla luckor öppnades och det var lite rörigt i kabinen efter ett tag. Men sen när vi var framme vid vår plats då slog vi våra extremt kkloka huvuden ihop och pekade ut att där vill vi stå. Nere i en sänka precis bredvid vår grillplats.

Vi var lite stressade då solen var på väg ner och vi ville få igång vår camp fire som vi såg att andra hade fått igång.

Regnskog, översvämmade vägar välja att stå i en sänka. Bil med små hjul och bara bakhjulsdrift. Yes - vi fastnade ien gegga from hell. Såg inte ut som det på håll. Vi puttade och drog och la grejer under däcken men nä. Piglet var fast och vi blev mer och mer geggiga. Det var ingen lös gegga utan en hård och väldigt hal. Men när vi insåg att vi skulle stå på en väl i ordningställd grusad plats fem meter bort så började vi jobba. Vi flyttade gruset från den korrekta platsen och byggde nån slags väg för Piglet att ta sig fram på och vi lyckades.

Det vi inte lyckades med vara att få igång en eld före gryningen. Vi lyckade inte alls. För allt var så jäkla blött. Så vi fick titta på de andras eldar några hundra meter bort och njuta av fullmånen istället.

Sedan frukost vid en flod och ner mot kusten och huvudvägen igen. Nästa mål är Tully. Det är staden Sandra och hennes vänner bor / bodde i och jobbar på bananplantager. Sandra har precis blivit befordrad och kör traktor på sin plantage.

Tully är någ en av de minst upphetsande städerna på denna kontinent. Lite vilda western-känsla. En huvudgata med två pubar en dålig en en nästan lika dålig. En jättedyr affär och av någon anledning en räkbutik. En busstation. Typ thatś it. Kollade i Sandys riktigt fräscha boende och sen rullade vi vidare.

Vi kom ner till kusten och ett par timmar från mitt slutmål på denna del av resan. Townsville. Därifrån skulle jag ta flyget ner till Sydney där jag skulle hänga några dagar. Sandra skulle köra tillbaka Piglet drygt 30 mil upp till Cairns för att där ta bussen ned till Sully. Vi hamnade på en lyxcamping i Cardwell som råkade ha en superbra deal för oss.

Jag var rätt körd, på många vis, så ganska snart föreslog jag för Sandy att vi kanske skulle hänga i Cardwell i två nätter för att sedan positionera oss i närheten av Townsville.

Promenader, bada i poolen, tvätta, chilla, käka glass, ta en öl på restaurang. Perfekt och precis vad jag behövde efter ett rätt fullspäckat schema de senaste veckorna.

Sedan ner till Townsville och det är en pärla. Jättefina stränder och verkade vara en riktigt najs stad.

Boende på en riktigt fräsch gratiscamping. Dit vi kom sent då vi tittade på vattenfall på vägen ner.

Sandra skjutsade in mig till flygplatsen på morgonen och det blev ett riktigt jobbigt avsked. Tårfylld av glädje och av kommande saknad.

Sandra var den mest fantastiska värdinnan på denna road trip. Hon körde, hon fixade, hon bokade och framförallt vi hade så jäkla kul tillsammans. Inget tjafs förutom om lite popcorn.

Tack kära Sandra för en fantastisk upplevelse!

Nu till Sydney och några dagar där för att sedan ta mig till norra halvklotet igen.

Tot: 0.307s; Tpl: 0.01s; cc: 7; qc: 43; dbt: 0.1208s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb