Daintree ntl. park

Oceania » Australia » Queensland » Port Douglas
July 8th 2016
Published: June 22nd 2017

Geo: -16.4958, 145.467

Fredag morgen ringte vekkerklokka ubarmhjertig kl 0600. Leiebilen måtte leveres klokka 0700 og selv om vi bodde et lite kvarter unna så vet man aldri med trafikken. Flyet hadde avgang kl 0855 – Melbourne er en ganske kronglete by å kjøre og finne frem i. Jeg er aldri bekymra om hvor jeg er, eller hvordan vi skal finne frem når det gjelder Helge. Jeg tenkte vel mitt i forhold til å finne frem til bilutleien – som ikke lå på flyplassen… Men… Helge – han fant frem – ikke skjønner jeg hvordan ? Plutselig var vi bare der. Bilen ble levert og vi ble kjørt til flyplass. Vi skulle til Great Barrier Riefs – Cairns. Flytur på litt over 3 timer. Vi fikk verdens kuleste gule lille leiebil – vi har alltid hatt kjedelige standard leiebiler (med unntak av RØD cabriolet i LA).

Vi kjørte til hotellet i Port Douglas. Her skal vi være i 3 netter. Fra sørkysten hvor det var vinter så er det sommer her oppe i nord. Veldig behagelig temperatur – 25 - 28 grader. Litt kjipt er det at mørket kommer ved 6-tiden. PD er en hyggelig liten badeby, med cafeliv, barliv og shopping. Det meste dreier seg om Great Barrier Reef. Her er det mange muligheter for snorkle, dykke – friluft, regnskogsaktviteter og mye annet. Vi bor på et hyggelig resort – ganske midt i sentrum, ikke langt fra stranden. Har bare rekognosert byen og Helge tok et bad i sjøen. Jeg må innrømme at jeg blir litt nervøs når jeg ser at det er advarselskilt om at det kan være krokodiller i sjøen!! Jeg har vært forkjøla i 3 dager (tålte ikke varme og aircondition i Singapore) jeg er mye bedre nå – så satser på at badeformen m.m kommer etterhvert.

Lørdag... vi forsov oss - hadde planer om å stå opp tidlig å reise på lang dagstur. Vi dro ut ved 1130-tiden med utgangspunkt å ta turen likevel. Kom til fergekø ca 1215 og fant ut at nei, det ble visst litt sent ¨dra over for så kort tid. så da gjorde vi om på planen og fant på noe annet, og utsetter turen til i morgen. Vi tok et elvebåtcruise istedenfor som hadde krokodillegaranti og vi fikk se 2 dorske krokko'r langs elvebredden. Mye fugler var det også å se. Det var fine naturomgivelser rundt elven. Etter dette kjørte vi til Mossman opp i "skogen" der hvor det var anledning til å gå en 3 km lang tur på merket sti inn i jungelen/regnskogen. Vi brukte et par timer på denne turen. Det var bademuligheter også. Helge badet. Vi har gjennom årene vandret i mange jungler/regnskoger rundt i verden, alltid litt spennende. Mange lyder, mye røtter og hvem vet - kanskje man møter noen dyr på veien. I dag møtte vi noen ville kalkuner. De var fredelige og brydde seg ikke noe om oss. Tror vi fikk noen myggestikk med oss også. Tilbake til hotellet ettermiddag. Gikk ut og spiste middag. Her er det slik at på de "fine" restaurantene må man tydeligvis reservere bord. Det hadde ikke vi gjort, så vi gikk innom et "random" sted som egentlig så ut som et utvidet gatekjøkken. Maten var helt utmerket - og de serverte til og med glutenfri pizza som er den beste jeg har smakt noen gang!

Søndag sto vi tidlig opp - kl 0700 og dro avgårde til regnskogen og nasjonalparken i Daintree - her kjørte vi en strekning på ca 15 km og hadde 5-6 stopp underveis med små regnskogturer av ulike lengder. Den siste vi tok, var middels krevende skogsterreng på ca 4 kilometer, gjør godt å få mosjonert litt - viktig å holde kroppen i gang ! Vi var også innom en iskremfabrikk hvor vi spiste en porsjon med 4 "dagens frukter" - mango, ananas, fiken og en til. Friskt og godt og veldig lokalt laget. Fruktene vokste på gården. Langs ruten i dag har det vært mye vakker utsikt bestående av turkis hav, hvite strender, palmer og regnskog. Været er veldig behagelig her, selv om det er "vinter".. Tilbake på hotellet tidlig ettermiddag. Har nå vært på reise i 9 dager og trengte å vaske opp litt tøy og rydde i kofferten. Vi reiser videre i morgen tidlig til et enda mer eksotisk sted - Hamilton Islands. Det er et lite øyparadis utenfor her vi er og vi kommer garantert til å få noen fine dager der ute. Satser på å ta den store snorkleturen der.

Tot: 0.036s; Tpl: 0.009s; cc: 10; qc: 29; dbt: 0.0205s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb