Jenolan Caves ja rötväystä

April 14th 2009
Published: April 15th 2009

Lucas CaveLucas CaveLucas Cave

Yksi Jenolanin monista tippukiviluolista

Kyl mää olen nii kauhiast yrittäny olla turisti

Hohho! Oon ottanu arviolta 1500 kuvaa vajaassa neljässä kuukaudessa, ja arvaan että niiden setvimiseen menee aikanaan päivä tai pari. Osan olen saanut järjestettyä nätisti muistitikulle, mutta monta sataa on vielä säätämättä. Ja tietysti koko ajan tulee napsittua lisää. Mutta tuskin voi valittaa, kun jatkuvasti osuu mielenkiintoisiin, kauniisiin ja kuvaamisen arvoisiin paikkoihin. Kannan aina kameraa mukanani, koska usein tulee vahingossa törmänneeksi juttuihin jotka haluaa saada tallennettua.

Sitten on tietysti erikseen sellaiset päivät, jolloin ehdoin tahdoin ostaa piletin seuramatkabussiin ja antaa ajeluttaa itseään ympäri turistikohteita. Jenolan Caves oli tällainen kohde ja kokemuksena melkoisen hieno. Luolat sijaitsee ihan tässä Sydneyn nurkilla Blue Mountainsilla ja Lonely Planetin mukaan ne muodostaa yhden maailman laajimmista luolastoista. Itse kävin kahdessa (Orient ja Lucas), ja aikaa maan alla kului alun neljättä tuntia, että siihen kahtoen. 😊
____

Täällä tulee syksy. Yöt on kylmiä, usein sataa ja on sumuista. Saatan paeta Outbackiin.

Kuulemiin!

Tikapuut taivaaseenTikapuut taivaaseen
Tikapuut taivaaseen

...tai jonnekin...
Melkein kuin koralliaMelkein kuin korallia
Melkein kuin korallia

Samaa kamaahan ne tietty on, että sikäli :)
Puhdasta kristalliaPuhdasta kristallia
Puhdasta kristallia

Tavallisemmin tippukivissä on paljon epäpuhtauksia esim. rautaa. Siitä johtuu luolien rusehtava väri. (Geologi paasaa...)
Ennen suojelulakia turistit napsi näitä mukaansaEnnen suojelulakia turistit napsi näitä mukaansa
Ennen suojelulakia turistit napsi näitä mukaansa

Näitä luolia on esitelty turisteille 150 vuotta!! Siinä ajassa nää möhkäleet on kasvanu noin yhden sentin.
Intialainen huntuIntialainen huntu
Intialainen huntu

Kaikki muodostumat oli nimetty orientaalisti, kuinkas muuten.

Tot: 0.073s; Tpl: 0.008s; cc: 12; qc: 53; dbt: 0.0368s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb