Един ден в Национален парк "Арките" (Arches National Park)

United States' flag
North America » United States » Utah » Arches National Park
September 23rd 2013
Published: September 23rd 2013

"Арките" са любимият ми национален парк в Съединените щати. Понякога, шегувайки се казвам, че всичко започна от един компютърен десктоп. По-точно от една от предварително заложените снимки в компютъра - преди много години, седейки на едно бюро в един офис, аз се влюбих от пръв поглед в Delicate Arch. Тогава не знаех, че така я наричат, но ми изглеждаше магически отдалечена, едва ли не - невъзможното място за посещение... Но! Неведоми са пътищата Господни... (дано да не богохулствам с този израз) - така се получи, че през следващите няколко години, след онова първоначално влюбване, я видях три пъти. Първият път - свенливо, отдалеч (делеше ни една пропаст, широка около километър). Вторият и третият път - tet-a-tet - двамата, един до друг... Но всичко по реда си. Преди да ви разкажа за моето любимо място в САЩ, нека да ви разкажа накратко за целият този красив природен феномен - Арките!

Казват за Арките, че са рай за фотографа. Не мога да кажа дали е така, или не е, защото всичко зависи от възприятията и очакванията на дадения човек. Ако обичате пясък, пясък, много пясък и още повече червени скали и камъни - това е вашето място! Нямайте съмнение и за секунда... Но, ако сте любител на тучни зелени поляни, хребети и водопади вие сте за Zion, Yosemity или Yellowstone. Но не и за Арките... И тъй като аз съм от първите природолюбители (пясък, скали и камъни) то изборът и интересьт ми са предопределени - Национален парк "Арките"...

Вятър, вода и лед. Екстремни температури и невидимо подземно движение на пластове сол. Това е невидимата причина за тези странни геоложки образувания (и красоти). И понеже мнозина от вас ще се зачудят какви са тези "подземно движещи се пластове сол" ще ви кажа веднага - целият парк е разположен върху подземен "басейн" от сол, който според геолозите е основен виновник за причудливите форми и образования. На някои места солта формира пласт дебел до няколко хиляди метра (да, да - правилно си прочел, читателю, - няколко километра) който е разположен по цялото протежение на Колорадското плато (Colorado Plateau). Преди 300 млн. години това плато е било море, което после (пак според геолозите) се било изпарило. Но оставило солта от водата си. Натрупаните от ветровете прах и пясък (говорим за 300 млн. години, читателю) са се втвърдили и превърнали в мек пясъчник, формиращ днешните скални образувания в "Арките". Както, разбира се и самите Арки. Солта под тях е мека, неустойчива, поддаваща на тежести и тектонични движения (ето защо, мине не мине и някоя арка падне...). Тази динамика на движенията е най-видима откъм посетителския център - сгушен удобно на "кота нула", току-до щатско шосе 191, край градчето Моаб, в щата Юта (Moab, UT)... За да влезеш в Арките обаче, за да започнеш да се радваш на Courthouse Towers и The Organ трябва да изкачиш (с автомобила си) една незабавна денивелация от 100 - 150 м. отвесна височина - пътят се вие като змия (буквално) в рамките на едни нищо и никакви 2 - 3 километра... Ах, тази сол...

- От къде сте? - пита Приветливият (парковият рейнджър, който къса билетчетата на входа)

- От България! - отговаряме ние...

- Оу, Бългерия! Никога не съм виждал преди посетители от Бългерия...! - отговаря жизнерадостно Приветливият

- Е, как не си виждал - питам аз - само аз идвам за трети път тук през последните четири години... А другите десетки, стотици и хиляди (със сигурност) сънародници... Тях не си ли ги виждал? - продължавам да упорствам аз...

- Явно, тогава не съм бил на смяна, сър... - продължава да се смее Приветливият...

Може би трябва да се ядосам, но аз не се ядосвам. Защото знам, че това е една от най-хубавите черти на американците - знаят, че казват някаква неистина (забележете, не казвам "лъжа", а "неистина"), само и само да те накарат да се почустваш важен и значим. Ти си първият бългериън, който ще посети тези места, my friend... Ти си значим...!!!

Започваме нашето посещение в "Арките" от центъра за посетители (Arches NP Visitor Center) - искрено ви препоръчвам винаги, винаги когато имате време и възможност - посещавайте въпросните центрове. Каквато подробна и задълбочена подготовка да сте правили, винаги може да научите нещо допълнително на място - какво да посетите, кога да го посетите, с кого и как да го посетите... На тези места можете да направите вашата заявка за кратковременен преход, за беседа с рейнджър, да заплатите таксата за опъване на палатка или установяване на кемпер... В конкретния случай имаме работа с един перфектен от образователна, мултимедийна, информативна и всякаква друга гледна точка посетителски център - интерактивни изложби, образователни секции, 150-местен аудиториум, както и прекрасна книжарница, в която се продават книги, туристически дискове, сувенири и още безброй други джунджурии... (За контакти: +1 434 719 2299)

Първата спирка, задължително трябва да е Park Avenue Viewpoint -

Tot: 0.081s; Tpl: 0.01s; cc: 9; qc: 48; dbt: 0.0303s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb