New York City 2 - Investigation


Advertisement
United States' flag
North America » United States » New York » New York
March 2nd 2008
Published: March 8th 2008
Edit Blog Post

Voetnoot:
Ik zit op de trein naar Boston!
En Hoera!, er zijn hier elektriciteitsplugs, dus ik kan laptop aansluiten en mijn laatste New York verslagje typen.
In de week heb ik hier anders geen tijd voor, in het weekend eigenlijk ook niet.
Ik moet nu 5uur op de trein zitten, dus dan kan ik die tijd beter nuttig gebruiken (alhoewel dat ik slapen ook wel nuttig zou vinden!). (van 17u tot 22u)
Maar ik sta een weekend achter met men verslag, en dit weekend moet ik er ook weer eentje schrijven, dus we zullen deze nacht wel slapen.

Eigenlijk goed dat ik weet dat deze treinen elektriciteitsplugs hebben, want ik ga vanaf nu elk weekend met zo'n trein ergens naar toe gaan.
Kan ik verslagjes typen, foto's bekijken .. en zelfs films zien!! Jihaaa! (nu enkel hopen dat ik daar niet trein-ziek van word :s)
Heb een "Eastcoast Rail Pass" van 30dagen gekocht, waarmee ik over de hele oostkust mag treinen met een TGV-achtige trein.
Dus dit weekend naar Boston, volgend weekend naar Washington, en dan nog Philadelphia, Niagara Falls en .. nog iets onbepaald.
En dan heb ik al mijn weekends hier opgevuld.

Goed, terug naar vorig weekend
Hotel: Le Parker MeridienHotel: Le Parker MeridienHotel: Le Parker Meridien

2 bedden voor de verandering, het ene bed súperzacht en het andere gewoon .. zie achterste bed voor de plofjes dat erin bleven staan omdat het zo zacht was
.. New York weekend!

Zaterdag
Ik ben pas zaterdag naar NY vertrokken. Toen ik in balie van Hyatt wou uitchecken zeiden ze dat ze mij nog gingen aanrekenen voor die nacht omdat ik niet zomaar kon uitchecken ..
Maar ik had het de dag ervoor al gezegd, dus ze ging het wel regelen .. en ik mocht men bagage gewoon in de kamer laten, want ik zou die zelfde kamer toch terug krijgen.
Ja!! Ik had de nacht ervoor wel weer alles zitten inpakken en bijeen proppen .. pfffffff.
Dat is het ampetantste aan op hotel wonen en int weekend ergens iets te willen gaan zien .. moet altijd heel mijn boeltje terug inpakken en dag of 2 dagen later uitpakken.

Op het perron was het redelijk druk .. allemaal jeugd in het groen en redelijk uitgelaten.
Die moesten allemaal op zelfde trein als mij .. gingen naar Hoboken waar het 'St. Patricks Day' was (ja, dat is officieel pas later, maar in Hoboken doen ze er de 1ste Maart al iets voor). Dan is er een parade, komt alle jeugd op straat en wordt er van cafe naar cafe gewaggeld. Een zatte bedoening dus .. een beetje
Hotel: Le Parker MeridienHotel: Le Parker MeridienHotel: Le Parker Meridien

zicht vanuit kamer (verdieping 16), achter dat gebouw met die letters op is Central Park (spijtig genoeg lag ik niet op het hoogste verdiep anders had ik zicht op Central Park gehad)
als de jaarmarkt van Lil :P

Aja! Opmerking over trein-ticket-controle-systeem. Conducteur komt langs, je geeft je ticketje af, hij knipt er gaatjes in .. en je wacht tevergeefs tot je je ticketje terugkrijgt :P. Want ze geven die ticketjes hier niet terug .. ze houden die gewoon bij! Ze nemen wel een ander strookje met nummertjes op, waar ze gaatjes in knippen en dat onder gleuf bovenaan uw stoel schuiven. Hmm .. kheb al zoveel keer bijna mijn hand uitgestoken om mijn ticket geknipt terug te krijgen, maar ik begin het eindelijk te leren :p
Vind het wel een raar systeem .. want in principe kunt ge niet meer controleren dat ge een ticket gekocht hebt, buiten dan dat gaatjes papierke aan uwe stoel .. Maar als ge dan van stoel veranderd ofzo of iemand ermee gaat lopen! Plus .. conducteurs lopen rond en dan pakken ze ineens dat gaatje-ticketje mee! (ongeveer juist voor de halte dat ge eruit gaat moeten of paar haltes vroeger) Maarjaah, bewijst maar eens dat ge betaald hebt, ze uw ticket afgepakt hebben, iets anders in de plaats hebben gegeven, maar dat ook terug hebben meegepakt!

Tip: Priceline!. Website waar je een bod
Hotel: Le Parker MeridienHotel: Le Parker MeridienHotel: Le Parker Meridien

zicht vanuit gang aan lift
kan doen op hotels, vluchten, reizen ..
Heb daar al paar keer hotel op geboekt, gewoon regio aanklikken waar je wil zitten, aantal sterren .. en prijs dat je ervoor wilt betalen.
Visa gegevens ingeven en op 'ok' duwen, als uw bod aanvaard wordt hebt ge het .. anders niet .. (logisch).
Ga dus zo altijd voor 4 sterren hotels, met het budget van mijn Hyatt hotel.

Had nu een 4sterren hotel vlak bij Central Park, Le Parker Meridien. Volgens Sue een heel fancy en sjik hotel.
Op de website zag het er ook speciaal uit, maar daar aangekomen vond ik het nog redelijk normaal .. al die hotels zijn eigenlijk hetzelfde.
Bij het ene liggen er 10 kussens op het bed, bij het ander maar 5 maar hebt ge een mooier gordijn.
Bij het een kunt ge uwen tv draaien bij het ander hebt ge 2 kastjes ..
Bij het een is er op de radio genen ene post waar muziek uit komt, maar ge kunt wel uwen Ipod aansluiten en bij den andere komt er wel goeie muziek uit de radio.
Enkel het lavabo gedeelte was wel sjow!
Maar er is 1 ding dat AL die hotels
NYCNYCNYC

3 dezelfde skyscrapers naast elkaar, dit is de 'Mc Graw Hill Building', andere twee zijn 'Celanese Building' en 'JP Stevens Tower' (area: Theater District)
hier gemeen hebben: ze hebben geen licht!! Alle, geen licht in het plafond .. enkel een licht in het plafond in het gangeske als ge kamer binnekomt, maar in de kamer zelf moet ge altijd alle nachtlampjes verspreid over de kamer aansteken. Elke keer zoeken naar hoe die lampjes aangaan! Soms ist met een knopje op de voet, soms ist met een touwtje in het lampje, soms met een draaiknopje op de gloeilamp zelf .. . Tof zene, en als ge gaat slapen kunt ge die 1 voor 1 terug gaan uitdoen. Kwestie van geen energie te verspillen he 😉

(Nu in Boston zou ik ook weer een sjik hotel hebben, ben eens curieus!)

Was pas rond de middag in het hotel.

Ik had vrijdagavond in het hotel het hele New York boekje van David doorbladert (daarmee dat ik weer pas om 1u in mijn bed lag) en opgeschreven waar ik wat wou zien .. Plus een hele weekend 'planning' gemaakt.
Ik zou met den helicopter gaan vliegen! Leek me wel speciaal om te doen. Kom waarschijnlijk nooit meer in New York (of mss nog 1 keer) en had gewoon zin om iets zots te doen ..
NYCNYCNYC

Dat is dus in New York! Waar er damp uit de grond en roosters komt. Dan is dat dus toch echt in de gangster-films waar ge dat ook soms ziet .. Ik vermoed dat dat uit de metro komt ofwel moet het een rechtstreeks verluchting van de hel zijn ;) (want soms kan die damp serieus stinken!)
Package helicoptervlucht en 3u boottocht rond Manhattan voor 140 dollar.
Naar maatschappij gebeld om te vragen waar ik tickets kon kopen voor volgende dag en waar ik allemaal moest zijn. Een heel zure pruim aan de lijn gehad! Een paar dingen moeten terugbellen om nog wat dingen te vragen. Pff, als ge een functie hebt waar ge mensen/toeristen aan de lijn krijgt die ge moet verder helpen en informatie moet geven, zou ik op zn minst al een beetje enthousiaster/vriendelijk en behulpzaam zijn!
Derde keer dat ik belde zal ze gezien hebben dat ik het weer was, want ze pakte pas na lang rinkelen op :P.
Maar goed, helicopter vlucht was gereserveerd voor zondag 10u smorgens. Nu moest ik nog gewoon naar de 'boat ticket line' gaan om daar tickets te kopen. Voos .. was te ver om te lopen en er reed geen rechtstreeks bus of metro naar, dus weer een paar keer moeten overstappen en nog stuk moeten wandelen. pff .. weer tijd verloren.
Hup terug op metro en bus om aan station te geraken waar ik trein moest pakken om naar Botanische tuin te gaan. (regio Bronx)
Daar liep Orchidee Expo. Had natuurlijk niet direct een trein ..
NYCNYCNYC

'Oprit' naar Grand Terminal Station (groot treinstation, a la Antwerpen Centraal) (area: Lower Midtown) "In 1871 heeft Cornelius Vanderbilt hier station geopend wat uiteindelijk terug afgebroken werd. Op zelfde plek hebben ze dan in 1913 huidige station geopend dat sindsdien een grote toegangspoort tot en uithangbord van de stad is. Het gebouw heeft een stalen geraamte bedekt met plaaster en marmer. Om verkeer naar station te leiden (ingang is hoger gelegen) en te scheiden van het voetgangersverkeer is een speciale brug aangelegd. Plafond is een hoge koepel versierd met soort sterrenhemel. Twee grote marmeren trappen leiden naar hoger niveau. In lager gelegen niveau zijn eetgelegenheden met allemaal verschillende soorten eten (zelfs een Oesterbar). Dagelijkse passage: een half miljoen reizigers."
nog 3 kwartier moeten wachten ofzo. op trein was er zo display waar alle haltes opkwamen, ik eraf waar 'Botanical Gardens' op kwam, maar ineens veranderde die display. Ik aan conducteur gevraagd of dat wel juist was "oh madammeke, botanical garden was 4 stops terug. diejen display, daar moet ge ni naar zien, want da werkt niet goed, dat loopt achter". JAAAH! Zet dat dan af he! 3 Kwartier moeten wachten op trein die terug andere richting uitging op perron in middle van nowhere met algoed een wachthokje want het was redelijk koud en veel wind. Ondertussen begon het te sneeuwen .. was wel gezellig, helemaal alleen op het perron in zo een wachthokje met een sauna temperatuur (echt wel te warm) en dan begon sneeuw te dwarrelen ..
Was maar klein sneeuwbui'ke en is niets van blijven liggen maar was wel tof.
Deze keer de borden buiten aan de stations goed indoog gehouden en juist uitgestapt.
Was rond 4u aan Botanische tuin en bleef tot 6u open, had dus nog maar paar uurkes.

Het was wel de moeite! Heel mooi gedaan .. orchideen in tuin geintegreerd, tussen de planten dat er stonden en in en tussen bomen gehangen.
BronxBronxBronx

Halte waar ik 45min heb staan wachten
Soms moest je echt speuren naar waar ze ze verstopt hadden .. al dat het naar het eind van de wandeling toe soms een beetje té was, dan was er enkel maar orchidee te zien.
Er waren er in alle kleuren en soorten. Maar voornamelijk de meest bekende, die egaal gele of roze ..
Orchidee wandeling liep door verschillende 'kasten': tropische, subtropische, droge/woestijn en nog een paar maar ik weet de namen eigenlijk niet meer. Dus er was veel meer te zien dan enkel orchideen.Vergelijkbaar met botanische tuin van Meise, al vond ik dat er daar toch veel meer planten en bomen in stonden. Maar ik ben enkel maar in serre van expositie geweest, dus mss waren er nog wel andere met meer in.
Voor de rest: zie de foto's! (sorry voor laatste foto's, maar het begon al te schemeren dus die zijn niet meer zo scherp)

Trein terug naar het centrum genomen. Nog wat gaan shoppen. (winkels Extra koffer gekocht.
Overmoedige plan voor zondagmorgen: om 7u opstaan om in Central Park te gaan joggen. Had oorverwarmers gekocht met geïntegreerde headphones, dus wou die uittesten en welke plaats is daar beter voor den Central Park .. (ik was er
BronxBronxBronx

Het sneeuwt! Maar het is moeilijk te zien op foto :s
trouwens nog niet doorgelopen dus was een goede kans). Ik moest zeker om 9u doorgaan om helicopter te halen, dus volgens berekeningen moest ik er dan wel om 7u uit.
Na het winkelen en hele dag rondroefelen pompaf en geen stap meer willen zetten, dus terug naar het hotel en neergeploft.
Naarmate avond vorderde en ik ging slapen wist ik al dat ik mijn wekker om 7u zo hard ging afduwen .. en ja hoor :P. Ik ben niet gaan joggen 😞
Natuurlijk nog moeten roefelen om om 9u te kunnen vertrekken ..

Het was de perfecte rondvlieg en boottocht dag! Zonneke zonneke en zonneke .. wel friskes maar dat deert me al niet meer. (uhum)
Bij helicopter-pier bagage gecontroleerd, paspoort moeten laten zien (heb maar mijnen Belgische pas laten zien en niet meer mijn paspoort boekske, anders had ik waarschijnlijk niet meer mogen meevliegen) en beveiligingsvideo moeten zien. Veiligheidszakje om (waar inflatable lifevest inzat), in rij gaan staan .. en aan de beurt! Was constant af en aan gevlieg van helicopters .. kon 5 man in 1 helicopter en vlucht duurde ongeveer tot een kwartier. Ik zat op de co-piloot plaats, op de eerste rij naast de piloot
Botanical GardenBotanical GardenBotanical Garden

Ben voor studententarief binnen gemogen! Kassa-jongen: "are you a student". Ikke: "euh yes, but i don't have a student card with me, i'm from Belgium". Het was eigenlijk redelijk duidelijk dat dat niet was .. maar kdenk dat hem zijne goede daad van die dag nog moest doen ;). En het was maar 2 dollar verschil .. Eigenlijk heb ik wel studentenkaart, door Spaanse les dat ik volg, maar ik heb die natuurlijk vergeten aan te vragen dus heb er geen. (anders had ik in Mexico op al die ruines geen inkom moeten betalen :((.)
dus!
Het opstijgen was wel spannend! Had nog nooit in helicopter gevlogen .. was wel raar dat dat bleef vliegen en dat het gewoon door joystick bestuurd werd! Het zicht op de skyline vond ik eigenlijk -spijtig- niet zo speciaal, alles zag er vanuit de lucht veel kleiner en nietig uit. Het imposante, indrukwekkende was weg. Wij hebben enkel maar boven het water gevlogen, op veilige afstand van alle gebouwen .. moesten we nu door de straten gezoefd hebben, dan had het wel wat anders geweest. Maar ik heb dat maar niet voorgesteld 😉
Na efkes in helicopter voelde het toch da ik niet meer zo heel goe aan het worden was .. algoed dat het maar kort vluchtje was, anders had ik mss toch luchtziek geworden.
Zie foto's voor indrukken en meer uitleg ..

Uit helicopter me naar boot-pier gehaast .. boot vertrok om 12u30, maar moest er om 12u al zijn.
Boottocht was veel indrukwekkender dan helicoptervlucht. Boot vaarde op rivier (ja, toch wel) en alle wolkenkrabbers waren dus impressionant .. . Onder alle 20 bruggen doorgevaren! Waarvan er eentje open moest gedaan worden om boot dor te laten. Werd niet naar boven open gedaan, maar naar
Botanical GardenBotanical GardenBotanical Garden

In deze serre-hal was Orchidee Expo.
opzij gedraaid.
Hadden ook heel goede gids die over alles uitleg gaf en daarbij heel wat goede humor gebruikte. Weet nu waar Madonna, Tom Cruise enal wonen 😉
Toch is westelijk begonnen, tegen wijzers van de klok. Dus via Hudsun River naar East River, om dan langs boven terug op Hudson River uit te komen.
Iets dat ik iedereen kan aanraden als ze citytrip naar New York doen is deze boottocht! Vaart rond heel New York en komt echt vanalles te weten over alle gebouwen en geschiedenis!

Zie foto's en uitleg. (ramen van boot waren niet zo proper, dus verklaart vlekken op foto's. om buiten te gaan staan en foto's te nemen was het te harde ijzig koude wind)

Na 3uur durende boottocht me weer op een paar bussen gezet richting Central Park om nog een paar uurtjes van het Metropolitan Museum of Art mee te pikken.
Heb er uiteindelijk maar een klein uurtje kunnen rondlopen want die sluiten al om 5u op een zondag. Tegen dat ik de Vlaamse Primitieven zaal had gevonden gingen ze sluiten 😞
(Note: met J&J badge mag ik in alle museums van New York gratis binnen :D)

Bagage gaan ophalen in
Orchidee ExpoOrchidee ExpoOrchidee Expo

Mini-orchidee: heeel sterk geurend!
hotel, en terug naar 'huis' gebusd en getreind.


Additional photos below
Photos: 104, Displayed: 30


Advertisement



Tot: 0.161s; Tpl: 0.015s; cc: 9; qc: 56; dbt: 0.0645s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb