Lets observe!!


Advertisement
United States' flag
North America » United States » New York » New York » Brooklyn
March 29th 2010
Published: March 29th 2010
Edit Blog Post

Huuuuuu!!!

Prebehli viac ako dva tyzdne odkedy som pisala naposledy a ja vobec neviem kde zacat. Pravda je, ze ten prvy tyzden bol taky zvlastny. Hned ako som sa nastahovala, zacalo prsat. a teda ze prsat!.. prsalo tri dni nepretrzite…pre takeho pesiaka ako som ja, je to hotova katastrofa. bola som dva krat za den mokra a este k tomu na mna sadla taka cliva nalada, zrazu som mala svoju izbu, nemusela som nic zhanat, cele dni volne, spolubyvajuci na vylete v LA, dazd…a ja sama v new yorku. Tak som len chodila po meste v tom dazdi a rozmyslala co dalej.
Nasla soma si divadlo, kde je kazdy vecer stand-up comedy show. Je tam platena scena, ale v podzemi je este jedna neformalna, ktora je zadarmo, ak si clovek objedna aspon jeden drink. Dala som si pivko a pocuvala. Bolo tam dokopy asi 12 ludi, postupne sa zacali striedat pri mikrofone, takze som si nakoniec prisla ako takmer jediny divak. .. a trosku na mna aj zazerali, lebo som sa az tak nezabavala, ale nerozumela som).

A aby som teda nemusela takto sama po new yorku depcit a rozmyslat nad sprostostami, hned v Pondelok som pozistovala vsetky mozne skoly, do jednej zavolala a isla sa prihlasit. A je to vyborne, 2 hodiny denne, od 4-6PM. je to taky znesitelny cas, lebo vacsina skol tu ma 4-hodinovy den s obedovou prestavkou. Je na Manhattane, W 34ST, co je velmi strategicke miesto, lebo je odtial vsade blizko a okrem toho to mam 4 zastavky na mojej L-metro linke. To je moje najoblubenejsi vlak, je to Brooklyn bound, takze spaja Brooklyn a Manhattan po velmi dobrej trase. Este G je mi velmi sympaticky, to je taky nespolahlivy pomaly vlacik, ktorý sa plazi po celom Brooklyne. NRQW je dalsia linka, ktorou sa pravidelne presuvam, je zlta a z velkej casti kopiruje Broadway pod zemou, tam je zivo. Vobec je v metre velmi zivo, stale tam niekto vyhrava, od opernych spevakov, cez folkacov, hip-hopovych tanecnikov, kuzelnikov….blaznov…
Do skoly sa da prihlasit kazdy tyzden a je to 10-tyzdnovy kurz. Vacsinou su tam studenti s vizami, takze ti musia poctivo chodit do skoly a vymeskat maximalne 30% studia, aby splnili vizove podmienky. To je trosku divne, lebo je tam poctiva dochadzka, kazdy den pride do triedy pani a vsetkych spocita. Ale moj status je prijemnejsi, takze ja som sa prihlasila na dva tyzdne s tym, ze uvidim ako sa mi to bude pozdavat. Presla som cez interview s jednym starsim panom, ktorý ma zaradil do najvyssieho, 8-levelu co som nepochopila, pretoze ako tu zistujem, moja anglictina je naozaj biedna, ale tesila som sa, ze sa aspon nebudem brzdit. Nasa ucitelka je taka stara black lady, velmi sympaticka a vzbudzuje vo mne vsetku doveru. Vela tam clovek nenakonverzuje, ale je v kontakte s jazykom a da sa pochytit vela novych slov, novych fraz.A som medzi ludmi. Popri tom som nabehla na craiglist (vyborna stranka, ktoru pouzivaju vsetci na cokolvek - inzercia, zoznamovanie, predavaju sa tam listky, nakoniec cez craiglist som si nasla aj moj loft) a dohodla si tam face-to-face konverzacie s jednym amikom, filipincanom vlastne. Treba rozpravat, to je pointa, lebo uz zacinam rozumiet ludom, dokonca aj tu mojim domacim hipsterom, ale tazko je sa vyjadrit. Okrem toho ja som opatrna medzi novymi ludmi aj v Bratislave, nieto este v New Yorku ked lapam po slovach. Z casu nacas navstivim Patriciu, to je kamaratka kamarata, ktora je z NY, je to jazzova spevacka, tu zrejme velmi vychyrena, ale teraz je po operacii, takze travi cas doma a tak vzdy pridem a kecame alebo pozerame Startrek…ma maleho yorksira a dve macicky, vzdy ich nahanam a myslim na Gatita.
Tak.. takto som si naplanovala nejake pevne aktivity, ktore ma aspon trochu naplnaju pocitom zodpovednosti, lebo inac by som tu uplne zvlcila.)

A mam novu rommie (spolubyvajucu), velku papierovu vcielku, ktoru som si priniesla z prveho koncertu. Ted Leo and the Farmacists. Zavolal ma tam kamarat Patrick, u ktoreho som prvy tyzden byvala. Bol to vlastne krst albumu v prvej polovici a v druhej karaoke s kapelou. Dopredu zverejnili setlist vacsinou znamych pesniciek a ludia si ich s nimi mohli zaspievat. zabava a ako to uz pri karaoke byva, niektori boli skveli a niektori bozie dopustenie. kazdopadne moja vcielka bola rockstar na podiu a bola taka ocarujuca, ze som si ju potom vypytala a cestovali sme spolu G-trainom domov.

Dalsi tyzden som si hladala svoj denny rezim…rano kava, prazenica, sprcha, internet. ..a neustale guglovanie. Ak nemam konverzaciu, tak mam az o 4 skolu. Zvysok je volny.
Co robim vtedy? Tazko povedat, strasne vela chodim. Uz mam take svoje vychodene chodnicky, ale je tu toho tolkooooo….niekedy uz ma tak bolia vecer nohy, ze mam pocit, ze na druhy den ostanem mrtva lezat v posteli. nikdy neostanem. Cestou do skoly idem cez Union Sqare, co je pre mna pupok Manhattanu a srdcove namestie, je tam velmi zivo, hraju sa tam male sachove partie…Ked clovek vidi sachovnicu pri ktorej sedi chlapik, znamena to, ze si moze prisadnut a zahrat, je to vyzva. Namestia su v NY raritou, dokonca aj slavne St. Mark's Place v East Village je v skutocnosti ulica….manhattanska mriezka nepripusta namestia. Na Union Square je obrovsky obchod s jedlom, ktorý sa vola Wholesale Food, kde si clovek moze nakupit vselijake zdrave jedlo alebo nalozit na tanier od vymyslu sveta co chce, odniest si to na prve poschodie, sadnut k velkemu sklu, hodovat a pozerat co sa deje dole na namesti. aj cele hodiny.

Pomaly som zacala guglovat koncerty a vsetko mozne kulturne vyzitie. prestudovat to je na diplomovu pracu. Zneje to asi absurdne, pretoze ak chce clovek ist v Bratislave na koncert, do muzea alebo do divadla, tak vacsinou uz mesiac dopredu vie ake ma moznosti alebo sa pozrie na internet a zhodnoti, ci sa vobec oplati niekam ist. Tu je to sialene, snazila som sa aspon zmapovat koncerty kym tu budem a uplne som z toho zblbla. Kazdopadne som si vypisala co chcem vidiet, co som nevedela som si postahovala a cele dni pocuvam. More novej muziky. Kupila som si sluchatka, nikdy som tolko nepocuvala po ceste muziku ako teraz, tak som sa rozhodla kupit dobre sluchadla. Vybrala som sa do obchodu, obrovskeho obchodu s elektronikou. Vedu ho ortodoxni zidia. Je to trojposchodový obchod a takmer vsetci predavaci su ortodoxni zidia, pekne biele kosele a jarmulky. Velmi oblubeny obchod vsetkych newyorcanov s obrovskym vyberom a dobrymi cenami. …
Ked na Slovensku stretne clovek ortodoxneho zida, tak je to vacsinou na nabrezi pri hrobke Chatama Sofera a aj to vynimocne. tu je to uplne bezne. tu je vsetko bezne, ale najvacsi sok som zazila, ked som sa raz vecer vracala z mesta okolo mojho parku. Bola uz tma, ale na basebalovom ihrisku sa svietilo, tak som tam zamierila, … idem si to teda pozriet nazivo, zapalim si cigaretku a mozno konecne pochopim pravidla. Ostala som v nemom uzase, ked si zbadala, ze hraju ortodoxni mladi zidia s cernochmi. Spolu premiesani. Zidia s jarmulkami v bielych koseliach, ciernych nohaviciach, poltopankach a cernosi v takom tom hiphoperskom outfite. Len tak, po robote, po skole….nahanaju sa spolu v prachu po ihrisku, nadavaju, kricia, fajcia, bavia sa. To su tie veci, ktore tu cloveku neustale vyrazaju dych aj keby si co len na chvilu zacal mysliet, ze je to tu podobne tomu co pozna. nie je, na takuto zmesku nemoze byt pripraveny pri vsetkom svojom stredoeuropskom liberalizme.

Obchody su tu kapitola sama o sebe. Mohla by som napisat elaborat, moje nakupci endorfiny tu prekvitaju. Citala som clanok vo Village Voice, rozhovor s nejakou spevackou o nakupoch. Pytali sa jej, ci by nejaky obchod z Europy preniesla do NY. Povedala, ze netreba, ze je tu vsetko a len tak na okraj spomenula nejaky parizsky butik. Presne, je tu vsetko. Su tu prekrasne knihkupectva, obchody s muzikou, s oblecenim, s vecami do bytu. Obchody s vecami do bytu su tu uzasne, musim sa drziat na uzde, lebo by to lietadlo neunieslo. More prekrasnych knihkupectiev, kde moze clovek stravit cely den. Jedno z nich je Strand, trojposchodovy obchod s knihami,… nove, pouzite a vsetky za velmi dobre ceny. Tam som sa vybrala, lebo som dostala za ulohu kupit si Thesaurus, co je slovnik, v ktorom su ku kazdemu slovu synonyma, antonyma, relevant words a niekedy vety. Nabehla som tam na chvilu, pretoze o 4 som mala byt uz o par ulic dalej. Uplne som sa tam stratila a tak som nic nekupila, len som si povedala, ze sa vratim neskor. Isla som na reading. Maria, kamaratka z Bratislavy, ktorá tu zije a pise citals svoju poviedku v malej tureckej restauracii. Stale su tu nejake citania, ludia sa prezentuju, nehanbia sa…neviem ci je to aj u nas, ale ja nic take nepoznam. Citala ona a jej kamarat. V Sobotu o stvrtej, prisli kamarati, v kaviarni bol pripraveny jeden reprak a mikrofon a kazdy precital poviedku, dve… tak jednoduche uskutocnit! Odtial som sa vratila do Strandu a stravila tam cely vecer az kym nezavreli, co je o 10:30PM, nakupila plnu tasku knih, ktore teraz neviem ako odnesiem domov. Takych veci sa mi ale zacina kopit viac, nastastie mam este cas sa tym stresovat. Odvtedy som sa tam uz bola opat a zas nakupila. Vzdy tam idem s nejakym zamerom, ktorý naplnim a znasobim. Posledne som sa vybrala kupit audiobook, mam tolko priestoru pocuvat, ze mi to prislo ako genialny napad. Takze som si kupila Kerouacovu On the road, ktoru som nikdy necitala. na 8 cdckach, sama som zvedava kolko budem rozumiet. Dalsi oblubeny obchod je hned vedla nasho loftu, je to obrovsky sekac! Milujem sekace, ale toto je prva liga. Ludia tam nosia svoje veci a je tam toho spusta, ani sa to neda cele prejst. Vacsinou take vintage clothes and shoes, ale od vymyslu sveta. Myslim, ze keby som prebrusila nasu povalu a odniesla tam vsetky bizarne kusky, ktore najdem, zozali by velky uspech. Uz sa mu musim vyhybat, lebo je to aj velky pozierac casu. ako vsetky obchody tu, nehovoriac o mojej nerozhodnosti. Flea market v Chelsea, dalsie miesto, ktore netreba obist. Je to blsak v dvojposchodovej garazi. Tusim som tam ani nic nekupila, comu doeteraz nerozumiem, ale pastva pre oci, tolko prekrasnych nezmyslenych veci na jednom mieste…

Spomeniem par veci, ktore mi tu dennodenne udieraju do oci… Umyvadla. Casto sa tu clovek stretne s takym starym typom umyvadla, ktore ma dva kohutiky, z jedneho tecie horuca voda a z druheho ladova. Ako to ti amici mixuju dokopy? ako sa neobarit? Stale som na to neprisla, tak vzdy spekulujem ako to sikovne zmiesat a umyt si ruky v obycajnej teplej vode. Aj zachod, je iny ako u nas. Misa je plna vody, ako lavor. Ked clovek splachne, tak netecie voda, ale vsetka co tam bola sa vcucne prec. a potom sa dopusti novy lavor a caka, kym ho nepride niekto novy splachnut…ked chce clovek prejst cez cestu, musi pockat na BIELEHO panacika. zamyka sa ako kedy, ale vacsinou opacnym smerom ako u nas. …rozmyslam dalej, plno drobnosti naopak.
Na druhej strane je vela veci spolocnych. ludsky spolocnych. aj tu chcu mat ludia styl. len je iny. Ked sme tu boli s kapelou v marci na tyzden, mala som pocit, ze ludia neriesia oblecenie, ze su v tom uplne uvolneni, vezmu co prave nasli v skrini, posobia takym lezernym dojmom. Az teraz si uvedomujem, ze to nie je nahoda. Je to NY-styl. Ta onosenost je ziadana. …vsetko vintage. To je vobec velky rozdiel oproti tomu co fici u nas. A nie je to len v obleceni, ja to aj v nabytku…ludia tu prahnu po starych veciach, drobnostiach z ktorych dycha historia. Mozno preto, ze jej tu tolko skutocnej necitit. U nas chcu mat ludia NOVE. Nove kuchynske linky, nove plavajuce podlahy, nove auta, nove oblecenie.. velky rozdiel…

A opat ta roznorodost, ty varaza dych. na kazdom kroku, na jednej lavici metra cierni, bieli, japonci, korejci, cinania, mexikanci….biznismani, suchari, pankaci, sportovci, bezdomovci, sedlaci, hiphoperi.vela ludi z celej ameriky, z celeho sveta. Nielen turisti, vsetci su odniekial. dlho mi trvalo, kym som pochopila, ze to nie len mne patri otazka "where are you come from", ale ze takmer vzdy ju mozem vratit. Stretla som tu zatial asi 2 ludi, ktori sa narodili v new yorku. Ludia ta nevnimaju ako turistu, nikto mi nepardonuje nieco len preto ze som tu nova. tak to je, vsetci su tu odniekial, spolu tu nazivaju a cim skor pochopis pravidla, tym lepsie pre teba.

Jem co pride, mam taky zautomatizovany nakup v blizkej non-stop grocery- vajicka, sendvic, krevetovy salat, dzus, pivo, Chedar syr, susene mango, sem-tam jogurt. Este som nevyskusala nejake kulinarske speciality..bud moc setrim alebo je tu toho proste tolko, ze ked som hladna tak sa rozhliadnem okolo, vyberiem nejaky bufet, ktorý je po ruke a vzdy je nejaky po ruke. aj o druhej v noci.

Mame v lofte novu stenu, zelenu. Nafarbili ju spolubyvajuci (Andy a Erik), aby mohli tocit video. Nejak som to nepochopila, ale v principe, ked je zelene pozadie, tak sa s tym da v pocitaci pracovat, nejak lahsie sa da odfiltrovat a menit pozadie, pretoze clovek nenosi tolko zelenej farby. Hned prvy vecer to chceli skusat a zacali natacat video. teda video, skor sa tu zabavali a natocili prepadnutie obchoduäAndy je zlodej) a nejaku apoklaypticku rozbusku. toto je vysledok)) a moji spolubyvajuci, aby ste mali predstavu):


Andy ma 26 rokov a o mesiac bude promovat. Publishing. Je z New Orleans, ale v NY zije uz 6 rokov. Pracoval v Taliansku, tak navstivil aj Prahu, co je tu vcelku vynimocne. Erik je starsi, studoval malbu tu v NY, myslim, ze sa s Andym spoznali na skole Pratt, robi sam pre seba… kulisy pre film, ludia si ho najmu ked potrebuju. a jeho sen je tocit komedie. stale ho pocujem z izby sa zabavat na nejakom filme. Kresli si komiks o aligatorovi…
Erik odchadza v Stredu na dva mesiace do Clevlandu tocit nejaky film, co je smutne, lebo bol fajn. Uz sa tu bola na jeho izbu pozriet jedna japonka, ktora sem prisla na tri mesiace pracovat pre galeriu v Soho a pozdavalo sa jej, takze od stredy bude pre zmenu v nasom lofte v presile zensky element. Ja som si uz nacapila na schranku svoje meno, takze prijimam uz aj listy, ak by niekto chcel pisat na papier alebo mi poslat vianocne kraslice.

Kupila som si longboard. Zalubila som sa na prvy pohlad uz asi pred dvoma tyzdnami. Odvtedy som okolo neho tak obiehala a pred par dnami nevydrzala a isla ho kupit. Je to taky dlhsi skateboard, ktorý sa ale sprava podobne ako snowboard, pretoze kolieska sa natacaju a daju sa krasne robit obluciky. Dnes som s nim bola na konverzacii…musim sa to trochu naucit, ale uz sa vidim ako budem brazdit jarny new york a brooklyn bridge!

V Piatok bol opat den muzea, navstivila som Moma (The Museum of Modern Art), minuly tyzden to bolo Whitney Museum of American Art, kde je prave bienale sucasneho americkeho umenia ako kazdy rok. V Piatok od 6PM su muzea zadarmo alebo za kolko kto chce. takze pre mna za dolar. Sa citim ako taka spongia, na vsetko len kukam, nasavam . V Moma ma vystavu Marina Ambrovic, ktoru som pred tym nepoznala, ale je takou “grandmother of performance art". Teraz tam cely mesiac sedi. Sedi sama za stolom 10 hodin denne a ktokolvek si moze sadnut oproti a sediet s nou. Tazko povedat o co ide. Kazdopadne vystava pozostava z nejakych jej starsich kuskov, ktore su miestami dost drsne. Lahne si hola na lad a caka ako sa bude rozpustat, sedi s gulometom za stolom, z uste jej visi mrtvy zajac...Nebudem to opisovat, da sa to vsetko najst, ale clovek opat nechape!))

Hmmmm, tak snad som nejak par veci popisala. Navsteva Brooklyn Brewery, party v Greenpointe, Koncert The Clogs, The Shearwater, St. Patricks Day, Bryant Park, Bluestockings, Art opening v Chelsea, PS1 v Queense, My Open Bar ostanu na rozpravanie…








Additional photos below
Photos: 62, Displayed: 32


Advertisement



Tot: 0.06s; Tpl: 0.015s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0327s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb