Big Island trip.:)

North America » United States » Hawaii » Holualoa
December 10th 2012
Published: December 13th 2012

Så var man en tur til den største ø, Hawai'i, også kaldet The Big Island. Jeg tog afsted med tre andre piger fra holdet, Camilla, Nicoline og Malene, kl. 4 fredag morgen. Vi havde bestilt i god tid, så det hele var godt planlagt. Vi tog afsted, var alle meget trætte, og ankom til Hilo lufthavn kl. 7. Hilo er en meget lille lufthavn, just saying. Vi fik fat i en taxa, og første eksempel på åbne mennesker viste sig her. Vores taxa-chauffør var en lille dame ved navn Venice, som glædeligt fortalte om sit eget liv, Hilo, øen, spurgte ind til vores tur, tid på Hawaii indtil nu osv, osv. Hun bar meget sød, men man må sige, at vi ikke ligefrem var i humør til det på daværende tidspunkt. Vi kom frem til Arnott's Lodge Hostel, og selvom vi godt vidste det, så var vi nu uden for Waikiki, dvs. at døgnåbent ikke er et kendt koncept. Receptionen åbnede først kl. 9... Vi sov lige et par timer, hvorefter vi så tog ind til selve byen. Eller det vil sige, at vi forsøgte at tage bussen. Bussen kørte blot forbi os, hvor vi så stod der og følte os lidt dumme. Men vi var så heldige, at en sød husmor kørte ind til siden og tog os med. Endnu et eksempel på at folk er åbne; hun fortalte om byen, sit liv, spurgte til os osv osv! Man sidder som dansker og tænker, hvad er hagen ved denne venlighed, men sådan er folk bare. Nå. Byen bestod af meget lidt - et par gader, et par butikker og få supermarkeder. Vi købte ind til de næste dage, sådan så vi ikke skulle bruge pengene på taxa hele tiden. Busserne var vi ikke så glade for... Og det fungerer generelt kun på Waikiki! Ellers slet ikke. Vi nød blot den første dag, men glædede os til at tage på tur næste dag. Den næste dag skulle vi på tur. Vi blev hentet af en hawaiiansk mand, som fortalte om kultur, natur og øen. Han talte non-stop og havde meget på hjerte. Vi fik set Waipi'o Valley, Rainbow Falls, Akaka Falls og til sidst nogle varme kilder, hvor de lokale plejede at bade. Waipi'o Valley er et meget helligt sted, hvor der er en sort sandstrand. Grunden til at stranden er sort er jo, at øerne og især Big Island er vulkanøer. Det specielle ved Big Island er, at der her er aktive vulkaner. Akaka Falls består af flere vandfald som er meget høje, men det havde ikke regnet så meget, så det var ikke de bredeste vandfald vi fik at se. Dog var det en oplevelse at se! Generelt var vegetationen på Big Island enormt spændende. Vores guide fortalte os, at alt det vi så ikke var indfødt natur. 90 pct var noget, som var ført hertil efter europæerne fandt Hawaii. Førhen var det en isoleret øgruppe, hvor det hele levede i sig selv, bærenes buske havde f.eks. ikke torne på deres grene, Hawai'is fugl mistede også svømmehuden mellem tæerne, da den lettere skulle kunne begå sig på land. Det siger sig selv, at da europæerne kom, så udryddede det meget af naturen og økosystemerne, men det er jo naturens gang. Anyways, dernæst så vi Rainbow Falls, hvilket var imponerende, selvom det egentlig blev lidt rakket ned af vores guide, der endda overvejede hvorvidt han ville køre forbi eller ej, da det ikke havde regnet så meget, så han ikke mente der ville være noget vandfald. Aftenen blev meget stille og rolig, vi hyggede på en lokal diner/inn, som egentlig var et hostel, men der var bare en god cafe med hjemmelavet is og wraps! Mmh! Den næste dag tog vi med samme guide til vulkanparken. På vej tog vi forbi en orkide-farm. Den første orkide der blev dyrket på The Big Island blev solgt for 20.000 dollars, og den var nok en af de grimmestes orkideer, man kunne se i den farm. Men noget nyt plejer jo at gå til urimelige priser... Vulkanparken var interessant. Desværre var vi uheldige med vejret. Hilo-siden af The Big Island er den mest regnfulde del af øen, hvor den anden side stort set er nedbørsfri. Ih. Det stod ned hele dagen og var tåget. Derfor kunne vi ikke se hele krateret, men kun fornemme arealet. Til gengæld var det interessant at se flere steder, hvor der kom 'steam' eller damp op fra jorden. Det skyldes at der er varm lava langt under jorden, som gør at der er konstante dampe. Vi gik hen til et hul, og regnede med en lille smule varme, så idet vi holder hænderne hen mod hullet, kommer der en ekstra bølge af varme, hvor man virkelig kunne fornemme gasserne, meget varme og vi fik et ret stort chok. Vi gik på et længere trail, hvor de der steams var omkring os og nede i selve krateret, når vi så derned. Vi endte på Jaggar Museum, hvor vi læste om den nye ø som er under udvikling. Man regner med at den nye ø, Loihi, vil komme op over vandets overflade om 10.000-50.000 år. Det var ret vildt at høre om. Vi blev der til det blev mørkt, hvor det mindre krater viste rød steam, hvor der var aktiv lava, hvilket gjorde at dampen blev rød. Det var ærgerligt med vejret, men hvad kan vi gøre...Vi vendte tilbage til hostellet, men tog til lufthavnen og sov der. Vi gad ikke betale for en overnatning, når vi skulle flyve kl. 6 om morgenen alligevel.😊 en god tur.

Tot: 0.062s; Tpl: 0.009s; cc: 8; qc: 48; dbt: 0.0361s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb