Sump og sydstatscharme

North America » United States » Georgia » Savannah
May 26th 2010
Published: June 13th 2010

Efter vi forlod Floridas golfkyst kørte vi nordpå, mod Okefenokee National Wildlife Refuge, som ligger lige nord for Floridas statsgrænse, i Georgia. Her brugte vi en meget varm og fugtig dag i selskab med alligatorer, skildpadder, tonsvin af guldsmede, myg og bidende guldfluer. Naturen var rigtig smuk, med sort sumpvand og spansk mos hængende fra træerne.

Herefter kørte vi mod Savannah, en af Sydens charmerende byer. Byen var heldigvis ikke større end at vi kunne køre ind til centrum i RV´en, hvilket gjorde at vi var fri for at leje en bil. Vi betalte for en heldagsbillet til en af de mange sporvognsbusser der kører rundt i byen. Bussen stoppede ved forskellige interessepunkter og man kunne hoppe af og på lige så mange gange man ville. Derudover fungerede chaufføren som guide og førte os gennem Savannahs historie, mens vi blev fragtet rundt. Savannahs historiske distrikt er opbygget med store, virkelig smukke, velbevarede huse. Husene er bygget op omkring små grønne oaser, fyldt med store træer hvorfra der drypper spansk mos - lige til at give den helt rigtige stemning. Herudover er der området omkring Savannah floden, hvor der ligger gamle ombygget bomuldsbygninger. Alt er restaureret til butikker og restauranter. Det hele er virkelig kønt og så hyggeligt.

Efter en dosis sydstatsby af de bedre, kørte vi til South Carolina, hvor vi besøgte Congaree National Park. Vi havde nok begge forventet en nationalpark a la Okefenokee, med sorte sumpe og store åbne græslandskaber. Men det var det ikke. Vi vandrede en tur på 13 km inde i skov. Og det var også en rigtig fin tur, men vi kunne ikke lade være med at være lidt skuffede, da vi havde haft en anden forventning. Det der gjorde at turen ikke var helt spildt, var det dyreliv vi så. Vi var vidner til et kæmpe vildsvin der buldrende gennem skoven, da vi kom for tæt på den. Vi så også en ugle komme flyvende gennem træerne, en hejre på jagt efter insekter, søde små tusindben, trillioner af egern, en vaskebjørn oppe i træ, skildpadder og en slange på en lille svømmetur.

Tot: 0.136s; Tpl: 0.012s; cc: 9; qc: 45; dbt: 0.0547s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb