De introductie van de Uni is begonnen...

Published: August 20th 2009

Hallo allemaal,

Gezien vandaag de introductie van de universiteit begonnen is vond ik het wel weer tijd voor een nieuwe post.
Allereerst opnieuw bedankt voor alle reacties, ik heb helaas niet echt tijd om overal persoonlijk op te reageren, maar ik ga proberen beter mijn best te doen. Echt.
Nou zoals al gemeld is vandaag dus de introductie begonnen. Vanochtend moesten we ons om half 9 melden op de universiteit voor het ontbijt. Dit was voor alle buitenlandse studenten, en dat zijn er 12 inclusief mezelf. Twee Argentijnen, 4 Duitsers, 1 Deense, 2 Italianen, 1 Australier, een ander Nederlands meisje en ik. Na een algemene introductie, kregen we een uitleg van de beveiliging maar die zal ik later toelichten. Vervolgens kregen we een uur lang uitleg over het visum. Niet zo spannend, ik heb er al een, maar het ging erover wat we wel en niet mogen bijv: dat we niet mogen werken, wat we moeten doen als we wegens dwingende (familie)omstandigheden Amerika moeten verlaten, en hoe lang t visum eigenlijk geldig is.
We kregen echt een ENORME map met informatie, folders, gidsen en regels. We hebben ook een soort kennismaking gehad met LLM studenten, dat zijn oudere studenten van over de hele wereld die een soort aanvullende specialisatie doen.

's middags na de lunch was iedereen echt versleten maar we kregen nog een rondleiding door de bibliotheek. Die beslaat 3 verdiepingen en heeft heel veel studieruimtes. Het is allemaal heel modern, er zijn nieuwe printers die pas gistermorgen geinstalleerd zijn.
Tenslotte hadden we een 'pizza-party' samen met de LLM-studenten die we eerder ontmoet hadden en een paar leiders van studentenverenigingen. Dat was heel gezellig, en er waren heel veel pizzas. Restanten mogen ook standaard meegenomen door de studenten. De pizza party vond plaats op de 24ste verdieping van de flat waarin ik woon. Alhoewel flat, dat is een beetje een denigrerende omschrijving voor een voormalig zoveelsterren-hotel. Ik zal op korte termijn even wat fotos van het gebouw en het interieur maken. Op de 24ste verdieping waar wij zaten heb je echt een prachtig uitzicht over de hele stad. Het gebouw heeft in totaal 26 verdiepingen, ik woon op de 8ste.

Aan het einde van de 'pizza-party' was het 17:00 uur en was iedereen redelijk kapot, en dus blij dat de dag er op zat.

Tijdens elke rondleiding, van bibliotheek tot collegezalen, werden we geadviseerd over onze veiligheid. Hoe je het ook wendt of keert dit deel van San Fransisco is heel erg onveilig. Zonder dat ik denk te overdrijven vind ik dat de Bijlmer hier het Gooi bij is. Er wonen heel veel mensen op straat. In mijn deel van de straat al een stuk of 20 en de meesten zijn ook verslaafd. De beveiliging is hier gelukkig wel op aangepast. De universiteit bestaat uit 3 delen (De 'Tower' waar ik in woon, en 2 universiteitsgebouwen waar de collegezalen en faculteitskantoren zich bevinden). Elk pand heeft beneden bewapende beveiliging zitten die controleren wie er allemaal naar binnen en naar buiten gaan. De studenten en medewerkers, en eigenlijk iedereen die er regelmatig komt heeft een pasje die je moet laten zien als je naar binnen gaat. Als je bezoek hebt moet die beneden legitimatie laten zien en zich inschrijven, ook met tijden waarop je binnen bent gekomen e.d. Als je niet samen naar binnen komt met de huurder die je wilt komen bezoeken dan wordt diegene opgebeld met de vraag of hij/zij inderdaad bezoek verwacht.
De drie panden liggen allemaal in dezelfde straat, de verste loopafstand is hoogstens 5 minuten. Als het donker wordt, laat de beveiliging busjes rijden die je binnen deze 3 gebouwen heen en weer kunnen brengen. Deze rijden om de 20 minuten. Er is echter elke avond ook een extra beveiliger aanwezig die mensen op verzoek ter voet naar de Tower toe brengt vanuit de universiteit.
Dit klinkt misschien overdreven, maar ik kan jullie garanderen dat het voor het grootste deel noodzakelijk is. Ik voel me in ieder geval een stuk veiliger hier.

Nou, dat was mijn dag vandaag. Maandag beginnen de lessen definitief, ik weet mijn vakkenpakket nog niet definitief maar ik laat het wel weten als ik het weet. Morgen weer introductie, en ik zal dan even de foto's maken van het gebouw e.d.

Nou bedankt voor het lezen weer!

Groetjes,

Annemiek

20th August 2009

Yo! Brothers from Detroit...
Lekker onguur buurtje daar, toch belachelijk dat de prijzen daar zo hoog zijn. Kun je A'dam in een keer betaalbaar wonen noemen. Mocht het echt tegen zitten dan schaf je gewoon een waterpistool aan.

sociaal paradijs
Leuke blog weer Miek! Je begrijpt in een klap de verkiezings uitspraken van Obama een stuk beter. Amerikanen zijn geen op papier en mappen, dat geeft ze weer wat zekerheid....tegen al die Law (student) enforcers. Veel plezier , groet
20th August 2009

Zozo wat een bewaking zeg, het zal wel nodig zijn dan :D. Gelukkig voel je je wel veilig dat scheelt al. Heb je een beetje contact kunnen leggen met een van de andere studenten, zal wel fijn zijn natuurlijk, of wacht je tot je de rest van de amerikaanse studenten hebt gezien (kan je kiezen)? veel plezier, ik geniet nog lekker van mn vakantie ;) in het subtropische Empel. groetjes Lopke
20th August 2009

ben benieuwd naar de foto's! Heb je een beetje lekker weer daar? hier is het echt niet normaal 37 graden vandaag!(en ja ik zit in nederland) succes met de verdere intro! liefsss
25th August 2009

hey hey
Lekker al die beveiliging, maaja als het nodig is dan moet het ook. Lijkt met trouwens wel, je bent er net en je hebt zelf al een adresje mocht je iets van wapens nodig hebben door gewoon een winkel in te lopen, echt bizar (ten minste dat heb ik nog nooit meegemaakt). Hoe is je introductie verder nog verlopen? Volgens mij ben je ondertussen al begonnen met de lessen, nog wat nieuwe mensen leren kennen? Ik ben erg benieuwd naar de foto's. Groetjes Claudia
27th August 2009

Wow! Dat klinkt best heftig! Maar ze doen gelukkig wel hun best de boel te beveiligen. Hoeveel studenten zitten er daar op de Universiteit? En maar 12 buitenlandse studenten? Dat lijkt me niet echt veel... In ieder geval leuk om te lezen wat je daar aan de andere kant van de wereld allemaal meemaakt. En ook cool, die foto's erbij. Dat je locatie op Alcatraz staat, dat kon niet anders? Grappig. Maar ben je al bij Alcatraz geweest? Groeten, Christijn
28th August 2009

Zo, echt zwaar beveiligd idd! Heb me ook gesubscribed dus vanaf nu kan ik gewoon meteen je blogs lezen ipv er op msn achter te komen dat er al 3 nieuwe posts zijn! :P Nou ja, have fun weer daar!
31st August 2009

ik zou juist superbang wordenv an zoveel beveiliging :S

Tot: 0.077s; Tpl: 0.01s; cc: 11; qc: 50; dbt: 0.0448s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb