Vakantie Usa 2011 deel 5

Published: April 19th 2011

Vrijdag 15 april

Vandaag staan we echt vroeg op, met -4 graden is het nog koud om 5.00 uur en nog donker, maar wij gaan nu echt op weg voor de "sunrise" in de Grand Canyon.
Onderweg in het donker een rendier die bijna óp de weg staat, zo'n beest wil je toch niet raken!

We zijn net aan op tijd bij de Canyon en het is echt heel mooi, er staan trouwens weer honderden mensen te kijken naar dit spektakel!
Weer een stapel foto's gemaakt natuurlijk, het blijft een zeer bijzondere plek en het ene ziet er nog mooier uit dan het andere.

Na een uurtje gaan we weer op weg, rijden nog even rond in de omgeving en zien nog een aantal antilopen en herten.
Terug bij het hotel zetten we nog een bakkie koffie en gaan dan op weg naar onze volgende bestemming.

We rijden vandaag een heel stuk van route 66, het eerste deel vooral een lange bijna oneindige weg door op zich wel een mooie natuur. Op een gegeven moment komen we bij de Grand Canyon Caverns, dit is een grottenstelsel +/- 70 meter onder de grond, die uiteindelijk in verbinding staan met de Grand Canyon. Wij volgen een tour door de grotten (eerst met de lift naar beneden)

Het is groot, mooie kristallen aan de wanden. Het is ooit ingericht als schuilkelder (de watervaten, ehbokits e.d. staan er nog, genoeg om 2000 mensen 14 dagen te laten overleven. Helaas was er als voeding alleen crackers en candy's, en waren ze lampen of iets dergelijks vergeten 😊 ) Nu is er een hotelkamer in een grot, echt compleet ingericht! Een giga grote kamer dus, echt uniek!

Na onze tocht door de grot gaan we weer verder over route 66, het begint steeds warmer te worden, het is al boven de 20 graden, we hebben inmiddels het plateau, (1800-2500m hoogte) waar we al dagen op waren, verlaten!

We volgen ons routeboek niet helemaal, we kiezen ervoor om verder de "66" te rijden ipv de Interstate en komen dan na een prachtige bergweg in het plaatsje Oatman, echt een leuk western gehuchtje (hier is ook al een film gemaakt) We slenteren er wat rond, er lopen allerlei ezels rond (verwilderde afstammelingen van de ezels van de goudzoekers) kopen een souvenirtje (weet niet of alles gaat passen in de koffers)

Via een omweggetje door een mooi berggebied komen we aan in Laughlin, hier is het 37 graden (iets hoger dus sinds ons vertrek vanmorgen 😊 Laughlin ligt heel mooi aan de Colorado rivier, die hier behoorlijk breed is, Laughlin zelf is niet veel meer dan een groot parkeerterrein met een aantal kitscherige hotels/casino's erop (Las Vegas voor "the poor"). Ons hotel is ook erg kitsch aan de buitenkant, mega groot en we zouden het liefst vluchten (bijv. naar die grot hotelkamer, veel rustiger 😞)

Het is 's avonds nog lang heerlijk weer en we wandelen lekker langs de rivier. We spotten een paar raccoons die langs het water lopen te snuffelen. Restaurantjes zien we niet behalve die in de casino's, we gaan eten in het buffetretaurant van ons hotel, helemaal niet verkeerd, eigenlijk het enige positieve aan dit hotel.

Zaterdag 16 april

Als we uitgecheckt zijn gaan we eerst maar tanken en het nodige aan drinken inslaan, voorlopig gaan we door de woestijn rijden! En we komen dan ook echt door de woestijn, uitgestrekte vlaktes, valleien, soms helemaal kaal zanderig en met zoutwinningsvlaktes, soms met wat begroeiing, maar in ieder geval eindeloos groot én mooi.
In deze grote vlaktes zien we heel veel vrachttreinen rijden, sommige wel met ruim 140 wagons erachter ( en minstens 4 locomotieven ervoor. De lengte is soms wel een paar kilometer! Leuk als je voor een spoorwegovergang moet wachten, vooral als ze bergopwaarts gaan!

We rijden naar de Amboy krater, een mooie zwarte vulkaankegel, midden in een vallei. We wilden deze wel gaan "bewandelen", maar het is 11.00 intussen 32 graden, dus niet echt verstandig om dan te gaan wandelen. We komen dus niet verder dan het uitzichtpunt, maar genieten wel even van de rond sprintende grondeekhoorns en de mooie hagedissen!

Ons volgende doel is Joshua Tree's NP. Eerst even langs het visitors center voor de nodige info en tips. In het NP rijden we eerst naar de cactustuin, hier kunnen we een rondje wandelen door "Cholla" cactussen. Daarna rijden we naar het Keys View, waar we uitzicht hebben over de Coachella vallei met o.a. Palm Springs en Palm Dessert, maar ook zien we een stukje van de San Andreas Breuk, waar 2 platen over elkaar heenschuiven en de aardbevingen in dit deel van Californië veroorzaken!

We wandelen ook nog een stukje door een gebied met grote rotsformaties, met een Arch. En dan volgen we de rest van de weg door het park, onderweg zien we de nodige vogels, een konijn- een Jackrabbit- met hele lange oren. We bekijken wat infopanelen, zien nog wat chipmunks en rijden dan het park uit.

Via een steile afdaling over de highway bereiken we Palm Springs, waar we ons hotel gaan zoeken. Het oorspronkelijke hotel was overgeboekt, we krijgen nu een hip trendy hotel midden in het centrum!
De kamers zijn heel apart ingericht ( het hele hotel natuurlijk) en we hebben een heerlijke patio in de schaduw, waar het met deze temperaturen van 35+ graden heerlijk vertoeven is.

Palm Springs is een aardige plaats met veel palmen (uiteraard) en mooie tuinen. 's Avonds eten we op het terras van een Mexicaans restaurant en zitten nog uren met een wijntje op onze patio! Om 24.00 uur is het nog steeds 28 graden!

Zondag 17 april

We moeten dit mooie hotel al weer verlaten, maar hebben nog geen zin om meteen door naar L.A. te rijden. Vlak in de buurt is een canyon de "Indian Canyon".
Hier gaan we eerst naar toe. In de kloof stroomt een riviertje met eromheen palmbomen (Californian Fan Palm) en nog heel andere struiken en bloemen. Onder de bomen, in de schaduw bij het water is het heerlijk vertoeven. We zien heel veel verschillende vogels, waaronder kolibrietjes, libellen, hagedissen ( mooie blauwe!) en zien dan ineens een hele grote ratelslang over de rotsen kruipen.

Later zie ik nog een kleine bruin met gele slang, maar die verdwijnt heel snel onder een stapel stenen. Een deel van de wandeling gaat over de een iets hoger gelegen gebied en lopen we pal in het hete zonnetje en de temperaturen stijgen richting 40 graden 😊

Na deze wandeling, die door de soort oase waardoor we liepen toch heel anders was aan natuur dan die we tot nu toe hebben gezien, rijden we nog een stukje door het park en vertrekken dan richting Los Angelos. We gaan via een omweg over een paar bergpassen.
Is het 41 graden en dan zie je ineens sneeuw op de bergen!
Het is bijelkaar een uur of 5 rijden door mooie natuur en dan zien we in de verte L.A. met een mooie laag smog 😞 Via giga autowegen, zomaar 7 á 8 banen naast elkaar rijden we naar ons hotel vlakbij Los Angelos Airport.

Het hotel staat in een wijk met kantoorgebouwen en andere grote hotels, niet veel te beleven in de omgeving!

Maandag 18 april

Vandaag een rondje Los Angelos, we rijden eerst naar Beverly Hills, via Sunset Boulevard, de Rodeo Drive en de straten hier rondom met mooie grote huizen van......? Helaas is hier bijna geen parkeerruimte te vinden en is er (op maandagochtend) weinig te beleven!

Dan maar verder naar Hollywood. Hier wandelen we over en langs de Walk of Fame, die kilometers lang is! We komen bij het Kodak theatre bekend van de Oscaruitreikingen. Hier zijn ook allerlei voet en handafdrukken te zien van allerlei sterren, maar ook personages uit films als Startrek, Starwars, Donald Duck enzo te zien, erg leuk!

We vervolgen de sightseeing naar het "HOLLYWOOD" sign op de heuvel boven Hollywood. Een stukje rijden langs een kronkelweg met leuke stulpjes en een wandeling over steile paden, we blijven echter op afstand! Toch wel grappig, het is iets wat heel bekend is en dan sta je er ineens vlakbij!

Dan rijden we een stuk verderop naar Malibu en wandelen daar een poosje over de "beach". Hier staan heel veel huizen min of meer op het strand, leuke plek om te wonen!. Even met de voetjes in de Pacific Ocean en om het echt te maken komen er tientallen pelikanen overvliegen.

We hebben nog een stuk te rijden terug naar L.A en nemen de Coastal Park Highway langs Santa Monica en Venice Beach.
Vlakbij het vliegveld komen we dan weer op de weg naar ons hotel!

Dinsdag 19 april en woensdag 20 april

De laatste vakantiedag, we zijn al druk aan het inpakken, de koffers gaan bijna 😊 niet meer dicht! We hebben nog maar een paar uurtjes te gaan voor we onze auto moeten gaan inleveren en richting vliegveld gaan. Veel zullen we dus niet meer ondernemen.

We hebben een vlucht van zo'n 11 uur te gaan en we verwachten rond 9.15 morgen op Schiphol aan te komen.

Hier eindigt dus dit vakantie verhaal, wie nog meer wil weten: we hebben nog een dik dagboek, honderden foto's en een aantal uren film!

THE END

22nd April 2011

Alsnog rondgestuurd
Er is iets mis gegaan met het laatste blog, ik had hem dinsdagochtend (USA tijd) al klaar, maar er waren geen emails verzonden. Dus hierbij......Daar zijn de laatste wetenswaardigheden

Tot: 0.127s; Tpl: 0.022s; cc: 14; qc: 28; dbt: 0.0506s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb