6 dagen Vancouver

September 1st 2011
Published: September 2nd 2011

GletsjersGletsjersGletsjers

Vanuit het vliegtuig
Vanaf het moment dat we aankwamen in Canada viel onze reisstress van ons af. Het is zo relaxed om te reizen in een westers land waar je de taal spreekt en mensen je graag (en gratis 😉 ) uitleg willen geven hoe alles werkt!
Ons eerste logeeradres bleek midden in het centrum van Vancouver te zijn. Vancouver is een grote stad met veel moderne flats en wolkenkrabbers. Zelfs het 'historische' centrum was in onze ogen nieuwbouw. De vriendelijke, geduldige en behulpzame aard van de Canadezen maakt een hele hoop goed. En gelukkig waren er veel parken in en om de stad, waar wij dankbaar gebruik van hebben gemaakt.
Om bij te komen van onze reis besloten we eerst de drukte van de stad te ontvluchten en een wandeling te maken in Stanley Park. Een park zo groot en divers, dat je in een hele dag nog niet alles gezien hebt, heerlijk!
Hoewel we deze keer niet in een tropisch land zitten, kregen we na deze eerste dag toch te maken met een verschijnsel dat daar eerder verwacht zou worden: een (lichte) zonnesteek (waarschijnlijk versterkt door onze jetlag). Gelukkig was het niet zo ernstig dat we echt niks meer konden doen.
Net
BergmeerBergmeerBergmeer

Ergens boven Canada
boven de stad beginnen de bergen al. Omdat het zo dichtbij was wilden we alvast een voorproefje nemen van Canada's regenwoud. Onze wandeling begon met een hangbrug waar je van grote hoogte de rivier onder je door kon zien en horen stromen. Het water is zo helderblauw dat je er zo in zou springen (daarbij alle waarschuwingsbordjes negerend 😉 ). Het pad leidde ons eerst een tijdje langs de rivier maar werd steeds afgeschermd door hekken. Pas verderop was het mogelijk om bij het water te komen. We namen ons voor om pas op de terugweg te gaan zwemmen (Judith kon zich nog maar net bedwingen) want we hadden nog een lange wandeling voor de boeg. Later kwamen we in bergachtig gebied en hoe verder we kwamen hoe verlatener het pad werd, helemaal toen we aan een stijle klim bergopwaarts waren begonnen. We kwamen in een gebied waar waarschuwingsbordjes stonden dat we een wildlife area betraden (zie foto 😉 ). Omdat wij natuurlijk heel stoer zijn waren we geenszins bang voor draken maar wel een beetje zenuwachtig over wat we moesten doen als we een beer tegenkwamen. We hadden namelijk een paar totaal verschillende afschrikmethoden gehoord. We besloten maar om
SkylineSkylineSkyline

Vancouver centrum vanaf de kust ten noorden ervan.
luidop te praten zodat de beer ons aan zou horen komen en tijd zou hebben om zich terug te trekken. We zijn de hele wandelinging geen beren tegen gekomen (alleen mensen die ons ervoor waarschuwden). We verwonderden ons wel over een rare soort van overvolle wc stank die ons ergens in the middle of nowhere tegemoet kwam. Later kwamen we een vrouw tegen die vroeg of we toevallig een stinkdier waren tegengekomen omdat ze rook dat er een in de buurt moest zijn. Toen beseften we ons wat de eerdere stank was geweest. We vonden het wel jammer dat hij zich niet visueel aan ons had gepresenteerd. Uiteindelijk waren we net voor het donker terug bij de rivier en kon Judith zich nog even uitleven in het verkoelende water.
In de stad heeft onze supervriendelijke en behulpzame host ons rondgeleid door de verschillende wijken van Vancouver, allemaal met hun eigen karakter. Het meest opvallende vond ik dat er in deze welvarende stad 1 buitenwijk was waar de sfeer plotseling omsloeg en we ons niet op ons gemak voelden. Drugsdealers en zwervers domineren hier het straatbeeld. Hoewel er veel bedelaars in de rest van de stad waren was er daar niks
Beaver LakeBeaver LakeBeaver Lake

Een met lelies bezaaid meertje in Stanley Park, Vancouver.
van deze grimmige sfeer te merken. In onze zoektocht naar een mogelijk aanbod voor een lift naar het noorden van Canada zijn we nog een keer per ongeluk een opvang voor verslaafden binnengelopen omdat er een bordje 'studentenhuis' hing. Toen we daar een formulier zagen hangen met tips om veilig heroine te injecteren en in plaats van studenten louche uitziende types in en uit zagen lopen begon ons wat te dagen. 😉

We zijn bijna een week in Vancouver gebleven. Toen hadden we ook ruim genoeg gehad van het drukke stadsleven.

Rock climberRock climber
Rock climber

Ciaran op een enorme kei aan de kust van Stanley Park.
Vancouver hostVancouver host

Wildlife Area

Here be dragons!
BoardwalkBoardwalk
Boardwalk

Paden in Lynn Park nabij Vancouver.
Rock diverRock diver
Rock diver

Judith staat klaar om in het ijskoude water te springen

2nd September 2011

Hey Ciaran, toen ik terug was uit India begon ik me al af te vragen hoe het jou was vergaan. Heb natuurlijk alle afscheidsdingen gemist(dus bij deze nog een verlate afscheidsknuffel ;) ). Heel leuk om dus wat je horen over je eerste dagen canada, het klinkt erg gaaf en de natuurlijk ziet er heel mooi uit, stuk gaver dan hier in nederland. Heel veel plezier en veel nieuwe blogs schrijven!
13th September 2011

Nice Pics
Hey! Ziet eruit alsof jullie je wel vermaken... Had niet anders verwacht dan dat Judith elk watertje uitprobeerd:D Veel plezier, ik blijf jullie volgen!

Tot: 0.068s; Tpl: 0.013s; cc: 11; qc: 46; dbt: 0.0381s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb