Nesten "Jorda rundt" på 92 dager med start fra Qatar

Qatar's flag
Middle East » Qatar
February 24th 2009
Published: February 25th 2009

Vi har nå arbeidet og bodd i Qatar i litt over to år. Om 5 uker er jobben slutt og vi reiser hjem til Norge ved å reise østover. Turen vil ta oss til Thailand, Kambodia, Vietnam, Phillipinene (kun ei natt for venting på videre flyvning), Palau (i Stillehavet), Mikronesia (også Stillehavet), Japan (kun ei natt), Tahiti, Påskeøya (med 17. mai feiring), Chile, Bolivia, Peru, Guatemala, Belize og så hjem via Houston og London. Går alt etter planen har vi da vært på reisefot i 92 dager.

Etter over to år i Qatar har vi lært å bli glad i dette knøttlille landet som stikker ut som en tommelfinger fra Saudi-Arabia og ut i den Persiske Gulfen (her nede kalles det den Arabiske Gulfen). Landet er ca 15 mil langt og 7-8 mil bredt. Hovedstaden heter Doha og er eneste ordentlige by.

Landet har lite å by på av natur og severdigheter, men ørkenen med sanddyner som strekker seg ut til havet med endeløse strender og krysstallklart vann som holder mellom 30 og 37 grader det meste av året, er et vakkert og flott område for helgeturer. Biler er billige her nede og bensinen nesten gratis (1,50 kr/liter) så det går i store 4WD’er med rikelig med hestekrefter som egner seg utmerket for kjøring i ørkensanda. Kjøring i brattsidene på sanddynene er utfordrende og veldig gøy.

For de som tenker terrorister og kidnapping av vestlige med en gang de hører Midt-Østen eller arabere, så er dette så langt unna sannheten man vel kan komme her i Qatar. Det er fredelig og godt, og tilnærmet ingen kriminalitet (konsekvensene er nok for store). Vi bor bra og det er et veldig godt miljø blant de norske. Det er mange nordmenn og norske familier her i forbindelse med at Hydro bygger et helt nytt aluminiumsverk fra bunnen av.

Det finnes nesten ikke turister her, så Qatar er ”ekte”, hva nå det måtte bety med ca ¾ av befolkningen som fremmedarbeidere. Gatebildet er preget av veldig mange indere og folk fra andre deler av Asia, men det er heller ikke langt mellom araberne i sine lange hvite skjorter og araberkvinnene i heldekkende svart. Det er på mange måter ganske eksotisk. De som liker shopping vil fort kunne få ”svart belte”. Det er utallige muligheter både i supermoderne kjøpesentra og i småbutikker fylt med de utroligste ting, og de mest fantastiske og fargerike stoffer. Det kryr av skreddere, og det koster ikke stort å få seg noen skjorter, dresser eller kjoler.

Det er med et visst vemot vi snart forlater Qatar, men turen vi har foran oss ser vi veldig fram til. Det samme gjelder en god norsk sommer på fjellet i Valdres når vi endelig er hjemme igjen.

4th March 2009

Mice!
Vi ser fram emot att följa er spännade resa. Må huvudjägarna låte er vara ifred.
6th March 2009

Kjempebra!
Litt av et opplegg dere har! Vi gleder oss til å følge reisen på bloggen. Håper reisen går uten problemer av noen art. Som en liten motvekt til grusom temperatur og mye sand, overveier jeg å sende et fotografi jeg tok ved Vestergyllen for to uker siden. K. hilser Åsmund
21st March 2009

Lykke til
Ja nå nærmer det seg for avreise og vi vil ønske dere lykke til på reisen, og gleder oss til å følge med i bloggen. Hilsen Gro og Kurt
25th March 2009

Har nå fulgt oppskriften og bedt om e-post-påminning. Det var ikke værst vel.....Reidar

Tot: 0.119s; Tpl: 0.01s; cc: 6; qc: 50; dbt: 0.0558s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb