Iran - Part 1

Published: March 19th 2008

DresscodeDresscodeDresscode

First public appearance in the dresscode for the 2 coming weeks :D
Salaam

- iran is super! snap niet waarom er zo een negatief beeld over bestaat bij ons. is echt geen ENKELE reden voor! is hier juist als een europees land .. enkel lopen vrouwen buitenshuis met hoofddoek rond.
maar eens ze thuis zijn wordt dat allemaal afgesmeten en lopen ze er heel gewoon bij (westers). ik zie er dan zelfs belachelijk uit in mijn 'moslim' kleren
- mensen zijn supervriendelijk en behulpzaam. bv. toen we deze morgen in station aankwamen wilden we vrouw bellen waar we gingen logeren en vroegen hulp aan iemand om te vragen hoe die telefoonautomaten werkten .. en ze pakte gewoon het telefoonnr uit ons hand en had nummer zelf al ingetikt (en gebruikte haar eigen telefoonkaart)
bv. taxi dat ons juist naar huis bracht, taxi chauffeur stak ineens gsm onder sonja haar neus .. ofdat ze niet even babbeltje met zijn dochter wilde doen want die had op school engels geleerd.
bv. hadden telefoonkaart gekocht maar lukte niet direct om mee te bellen .. vragen hulp en krijgen gsm aangeboden om mee te bellen
- hebben deze morgenvroeg met trein van Teheran naar Isfehan gegaan. om 6u smorgens trein .. 7u op trein. wel beetje te lang .. want slapen op trein is niet alles.
trein was te vergelijken met eerste klas trein bij ons (dus heel sjik!)
landschap onderweg was heel mooi! deed me soms beetje aan mid australie denken. uitgestrekt, soms bergen .. alles heel ruw, zand/steen achtig.
geen mens of huis te zien .. heel iets klei-achtig bebouwing
- teheran vind ik maar niks, veel te groot .. niet gezellig, je moet alles met de auto doen en staat dan ALTIJD in de file .. uitlaatgassen is verschrikkelijk!! en door ik in auto zit met al die uitlaatgassen wordt ik daar dus misselijk van .. bleh.
- isfahan is echt wel mooi! zijn hier nog maar een half dagje maar tot nu toe was het al heel mooi .. veel kleinschaliger en gezelliger. met rivier en mooie bruggen. hebben deze namiddag met waterfietsen op rivier gefietst, was heel ontspannend.
- gezinnetje van Shiraz leren kennen, en zijn daar dus al uitgenodigd want naar die stad gaan we binnen een paar dagen
- wij hebben echt geen problemen om hier rond te lopen .. met ons gedrieen europeanen. (de Iranier is niet meegegaan met ons op dit tripje, moest nog paar dingen regelen in Teheran). maar het is dus echt simpel om hier zelf onze plan te trekken .. niet verschillend van een ander europees land waar je de taal niet spreekt.
sommige mensen staren ons wel aan als we over straat lopen .. sommigen hebben precies nog niet veel buitenlanders gezien .. maarja. dan knikken we eens vriendelijk en krijgen we een goeiendag terug.

tot nu toe kan ik alleen maar zeggen: IRAN = SUPER

Tot de volgende update! (weet wel niet wanneer dat gaat zijn)

Godha Hafez!!

(mijn Iraans is nog verschrikkelijk, ik kan nog maar 2 woorden onthouden :P, maar Sonja is op weg om vloeiend Farsi te spreken!)

Tot: 0.069s; Tpl: 0.011s; cc: 8; qc: 29; dbt: 0.0297s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb