124.den - presun shiraz (perzopolis)


Advertisement
Iran's flag
Middle East » Iran
June 14th 2019
Published: June 17th 2019
Edit Blog Post

Na ranajky dojedena pizza a presne ako som sa s majitelom dohodol o 8.00 ma vyvaza do arealu persepolisu.

Takto skoro rano minimum ludi ale slnko uz pekne prazi. Najhorsie, ze priamo do oci.

Obchadzam dve bocne moderne budovy, nalavo odkladisko batohov (prazdna nevyuzita budova), napravo predaj listkov.

Pochodujem si az pre vstup do archeologickeho objektu.

Tu turnikety, vypnute, dvaja straznici co kukali listky len tak ledabolo.

Tak reku dostanem sa zadarmo ale nedostal.

Posilaju ma nazad 300m nech si kupim listok a batoh nech necham v bude pri hoteli.

Domaci si kupovali listky v samoobsluznych strojoch za inu cenu.

Chcel som to skusit ale pytalo to telefonne cislo, tak mozno to len sluzilo na vyzdvihnutie listkov kupenych cez net.

V okienku fasujem listok. Do krasy nic moc, len pokladnicny blok s napisom cudzinec a aj s cudzineckou cenou. Cca dvojnasobok, co je este v pohode oproti takej kambodzi ci indonezii, o indii sa netreba ani zmienovat.

V budke pri hoteli nikto, tak batoh nechavam pri straznikoch.

Mi davaju aj ciselko aby mi ho vedeli pri vydavani identifikovat. No batoh tam mam len ja a i to pohodeny len na stolicke.

Stupam po schodoch a uz som na velkom priestranstve pokrytom kopou kamenov, byvalych budov.

Slnko fakt pali.

Kukam zbytky budov, na niektorych velmi pekne vyryte obrazce. Nieco podobne ako v egypte (nebol som).

Stupam k neakej hrobke, z ktorej je pekny vyhlad na cely areal a blizke okolie.

Nazad dole.

Zistovanie kolko stoja pohladnice. Hned otazka odkial som. Tak sa satkovej hlavy pytam ci davaju ceny podla narodnosti.

Vraj nie, len ju to zaujima.

Pokracovanie v prechadzke medzi kamenmi a stlpmi.

Hliadkuju tu sbs aby ludia nebehali medzi zrucanimi chrammi.

Je tu aj zvlast budova a v nej muzeum. Jasne, ze chcu vstupne navyse.

Potesila fontanka s vodou.

Par ludi tu so sebou nosilo 3d okuliare. Po nasadeny zrejme videli ako to tu vyzeralo v minulosti.

Kde ich vsak požičiavali neviem.

Organizacia uboha.

Kochanie sa v tieni nad dalsimi postavickami vyrytimi v skale a pobratie sa po hodine kade lahsie.

Cestou ma otravoval asi 7rocny afgansky chlapec co tu predaval zuvacky.

Najskor to vyzeralo, ze vie super ang ale ked po xty krat opakoval rovnake vety hned som ho prekukol.

Taxi tu bolo oproti vcerajsku minimun.

Oslovuje ma rovnaky chlapik co vcera (nie ten co mi vybavil ubytko), ze ci shiraz. Nie, len marvadsaht

Tak ma sikuje k inemu chalanovy, ten sa pyta kolko dam, 100k, tak bolo na nete. Ok.

A uz sa vezem na stanovicko share taxi a minibusov do shirazu.

Chalan mi nema vydat z 500k r. V blizkom obchodiku kupujem chladenu pepsi, i ked hrdlo nahovno.

Kurva mi dala dvojnasobnu cenu. Este mu ukazujem predtlacennu cenovku na plechovke. Nie, nie, to neplati.

Vacsina plechoviek, flias ma na sebe cenu od vyrobcu aby kurvy neojebavali ale i tak ojebavaju.

Idem k share taxi (resp len bielym autam, co naberaju ludi, taxi stoja opodial.

Cakam ku komu by som sa vopchal, no vzdy chodia grupy 4ludi.

Nakonec na mna trubi clovek od persopolisu co mi zohnal dovoz sem.

Idem este s dvoma ludmi.

Cesta ubehla rychlo.

Vyhadzuje nas pri pevnosti. Davam mu 100k, oni po 200k.

Jeden bol domaci co sprevadzal turistu.

Sledujem ich,idu na specialnu zmrzlinu.

Take slize roznych farieb.

Vyberam si podla vzoru jednej rodinky, zelene.

To zjedene v tieni pred velkou pevnostou.

Okolie vratane pevnosti velmi pekne upravene.

Prvy krat v irane vidim napis i love shiraz. Ludia sa pri nom ostosest fotia.

Pesia zona pri pevnosti karim kahn e zad tiez velmi pekna.

Postupujem k vytipovanim ubytkam v starej stvrti.

Je piatok, dost obchodov pozatvaranych.

Na hlavnom tahu piruzzi kukam dva hoteli, share kupelka za 500k, v dalsom privat za 800 ale moc sa mi to nepozdavalo

Policajnu stanicu tak ako vsade vonku strazi policajt so samopalom.

Prichadzam do prveho mega ubytka Niayesh boutique hotel

Tu mi ponukaju dorm za 550k r, zjednavat nechceli.

Tak idem kuknut dalsie dve ubytka,ktore som nenasol (neskor v noci som ich nasol, bo malo svetelnu reklamu).

Vonku mega teplo, tak to balim a idem nazad do dormu.

Klima ma presvedcila ostat tu.

Na izbe dvaja cinani.

Po vybaleni a mensom odpocinku najst nieco blizke pod zub.

Parkujem vo fastfoode na ul Lotfalo kahn pri semaforoch.

Davam hambac a pepsi.

Napraskany nazad na ubytko, kde popoludnajsi klasicky slofik.

Vonku sa fakt neda pohybovat, neskutocne teplo. Bola chmulina sa sem drbat v juni. Najskor ramadan a potom strasne teplo. V jv azii i ked bolo teplo tak vzduch nebol taky suchy ako tu.

Po spanku idem kuknut park azadi

Chcel som zapadnut i do dakej kaviarnicky ale vsetko mini miestnosti s dvoma stolami.

Prechadzka po hlavnej kharim khan zand blv. Na pocudovanie vela otvorenych obchodikov.

Mna zaujimali hlavne so slapkami. No hlasili ceny od 700k, v jednom za 250k (no nekupil som a neskor som uz nevedel ktory to je)

Vchadzam do metra (len jedna linka) no vyuzivam ho iba na podchod.

Metro voni novotou.

Na druhej strane bulvaru padam opat do fastfoodu.

Vonku sa im tocili kuratka, tak som si objednal jednu nohu a k tomu zemiaky.

Miesto zemiakov mi dali hranolky.

Kura riadne vysusene ale chutne.

Pri platbe si kurvy sami zaokrhulili, pokladnicka vravi 280 a chlapik mi z 500 vydava 200, tak cakam na 20k, tie mi s nevolou dava.

Ulickou nobl hotelov sa dostavam k vyschnutemu korytu rieky.

Prechod mostom a uz som pri mojom cieli, azadi park.

Vstupujem do nho z ulice meshkinfan.

Priestranstvo plne malych obchodikov s fastfoodmi, kavou a pozicovnou bicyklou.

Pozicovna velmi vytazena, ludia brali stroje jak teple rozky. Mlady, stary, kazdy sa chcel vozit. Bicykle vsetko nove horske stroje.

Padam na kapucino a sledujem ludi.

Kapucino zatial najlepsie v irane i obsluha normalna.

Plny energie pokracujem plnym parkom ludi.

Ludia tak ako vsade i tu piknikuju vo velkom.

V parku par fontanok pri ktorych sa fotia domaci o sto sest.

Uz je tma, nalakal ma krik ludi a farebne svetla.

Je tu zona s kolotcmi.

Na jeden aj idem. Kyvadlo, fajn spestrenie. Lude kricali jak divy.

Dalej tu nesmelo chybat ruske kolo, trampoliny pre spuntov, auticka. Nad nimi som tez rozmyslal ale jazdili tam len male deti.

Posedenie na lavicke a nazad do coffe shopu. Tu davam caj.

A opat kvalita, zadna mala salka ako inde ale pekne zvlast nadoba kde sa luhoval caj.

Vsetko plne, tak ma posadili k dvom irancom. Zas rovnake otazky. Uz ma to prestava bavit.

Po fajn cajiku nazad na ubytko.

Na bulvari kde som mal kuracinu sa rozkladali predajcovia roznych blbosti ale i oblecenia. Taka burza.

Debil si davam ladovy cerstvy dzus, to mi fakt prospelo nahrdlo.

Na ubytku kupena voda a pokec s cinanom.

Ten je z okolia xiamon (alebo volaco podobne). Povodne sa vydal do sveta na 20dni ale cestuje uz rok. V plane ma vychodnu cast afriky, z europy len balkan, bo schengenu sa nedostane (viza si vie vybavit len v cine) chcel by dat aj rusko ale taktiez viza mozne vybavit len v cine.

V cine mi odporucil navstivit sevorovychodnu cast. Vraj su odtial najkrajsie cinanky. Bol aj na filipinach ale tamojsie babi sa mu nepacia. Su moc black.

Som zvedavy naco sa teda drbe do afriky

Inak s chalanom kopa srandy.

Zazracne mi nabehla vpn a na dost dlhy cas. No fotky na google mi to furt nenahrava, nevim ci to je iranom abo zas mam volaco debilne nastavene v mobile.

Mapsme a google mapy tez prestali ukazovat aktualnu polohu, mapycz ficia bez problemov.

Naklady :

Auto z ubytka do persopolis : 50k r (asi 4km)
Vstup persopolis : 200k r
Auto persopolis - marvdasht : 100k r
Share Auto marvdasht - shiraz : 100k r
Pepsi plech 0.3l : 50k r (normal cena 26k r)
Zmrzlinova zmes (falodeh) : 50k r
Hamburger, pepsi 0.2l : 180k r
Tocena zmrzlina : 30k r
Hranolky, kura, mirinda 0.25l : 280k r
Kapucino : 90k r
Kolotoc : 100k r
Caj : 50k r
Dzus : 80k r
Voda 1.5l : 20k r


Advertisement



Tot: 0.046s; Tpl: 0.015s; cc: 7; qc: 23; dbt: 0.023s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb