Dag 2: Wandeling South Ronaldsay en bezoek Tomb of the Eagles

Published: August 2nd 2018

De kop is eraf, de eerste wandeling zit erop! Zo'n 15 kilometer, niet superzwaar, fijn voor een eerste wandeling. We werden na het ontbijt (we hebben de black pudding maar even overgeslagen en zijn voor de poached eggs gegaan) opgehaald en naar het bezoekerscentrum van de Tomb of the Eagles gebracht. Dit is een museumpje waar 2 archeologische vindplaatsen in de buurt liggen (de Broze Age site en de Tomb of the Eagles) en tevens het startpunt van onze wandeling, welke voor een groot deel langs de kust terug naar St. Margarets Hope gaat.

In het museumpje hebben we uitleg gekregen over de vindplaatsen en hebben ze ook een aantal voorwerpen laten zien die ze daar hebben gevonden. Dit was onderandere een kubusvormige steen met holle en bolle kanten (het leek een beetje op een fidget cube van 15 kubieke centimeter) waar niemand weet waar hij voor gebruikt werd. Ook hadden ze 3 menselijke schedels van 5000 (!) jaar oud.

Vanaf het museum zijn we naar de Broze Age Site gelopen. Dit zijn de overblijfselen van een gebouw uit (je raadt het niet) de bronstijd van 3000 jaar oud. De functie van het gebouw is nog wat onduidelijk. In het midden van het gebouw staat namelijk een waterbak, en aan de zijkant een vuurplaats. In de vuurplaats verwarmden ze stenen die in de waterbak werden gegooid, om zo het water te verwarmen. Vers water stroomde via een bron buiten het gebouw in en het vuile water werd ook weer weggevoerd. Men denkt dat dit gebouw een badhuis, sauna of een plek was waar dieren ritueel gekookt werden (het hele proces van het bad verwarmen en vlees koken zou 9 uur moeten duren).

Een stukje verder kwamen we bij de Tomb of the Eagles aan. Dit is een grafheuvel die in de jaren 50 door een boer is ontdekt (en waar de 5000 jaar oude schedels zijn gevonden). De grafheuvel is dus 5000 jaar oud en is ongeveer 800 jaar in gebruik geweest. Vroeger had iedere familie ongeveer zijn eigen grafheuvel, maar dit is een van de grootste. Doden werden niet begraven maar buiten neergelegd, waar vogels (waaronder adelaars, die een heilige status hadden en waar ook de klauwen in grote getale gevonden zijn in de grafheuvel, vandaar de naam) de lijken schoonpikten. De kale botten werden vervolgens in de grafheuvel bijgelegd. De ingang van de grafheuvel was ongeveer een halve meter hoog, maar er was een karretje waar je op je buik naar binnen kon rollen.

Na de Tomb of the Eagles vervolgen we onze wandeling (toen had ik ook de tracker op de telefoon pas aangezet, was ik even vergeten, je kan dus zo'n 1,5 km bij de stand optellen). Deze wandeling liep voornamelijk langs hoge kliffen, dus we hadden prachtige uitzichten. We kwamen ook langs een gloup, een gat in de grond die is ontstaan omdat de zee onder de klif doorloopt, en door water- en luchtdruk van onderaf is geƫrodeerd. Uiteindelijk kwamen we bij een keienstrand uit, waar we hebben geluncht onder gezelschap van een nieuwsgierige zeehond. De wandeling bracht ons verder langs kliffen (en door gras wat zo hoog was dat het boven mijn hoofd uitkwam!) tot we uiteindelijk op een zandstrand uitkwamen waar we landinwaards zijn geslagen een asfaltweg op..

Tot nu toe hadden we prima weer gehad (heel de tijd zonder jas gelopen), maar nu begon het toch te regenen. Gelukkig hebben we regenjassen bij! Dit stuk over de asfaltweg was best saai, ware het niet dat er een kudden koeien vanachter het hek met ons mee ging lopen en allemaal aan aaitje op hun neus wilde hebben!

De asfaltweg bracht ons terug in St. Margarets Hope, waar we snel een paar boodschapjes hebben gedaan voordat we met onze beentjes omhoog gingen zitten. Morgen vroeg op, want we moeten om 08:00 de bus hebben die ons naar de ferry naar ons volgende hotel in Rousay brengt.

(scroll trouwens nog wat naar onder voor extra foto's)

Tot: 0.13s; Tpl: 0.026s; cc: 9; qc: 54; dbt: 0.0774s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb