Schotland - Ben Wyvis

April 17th 2009
Published: April 22nd 2009

Photo 7Photo 7Photo 7

Het startpunt van de Ben Wyvis
Voor de laatste dag staan we voor de keuze. Een kalme wandeling in het relatief 'vlakke' landschap in onze achtertuin of een degelijke Schotse Highlandwandeling op de Ben Wyvis , de hoogste berg in onze omgeving (1046 meter).
De eerste optie kunnen we ook in Belgiƫ maar geeft mij nog voldoende rust deze laatste dag om morgen 750 km te rijden.
De tweede optie ... nu ja , is de tweede optie. Een echt Schots afscheid zeg maar.

We gaan er dus voor. Het is ook vandaag een koude grijze dag en we trekken richting Ben Wyvis. Ter plaatse komen we in brede opklaringen terecht en dit gedurende de hele wandeling ! Wat een keuze.

De parking start op 150 meter hoogte. Een bord geeft een klim aan van een tweetal km om in het Ben Wyvis reservaat te komen , een thuishaven voor enkele bergvogels en een gevoelige flora. Daarna is er nog een 4 km steile klim waarvoor een degelijke voorbereiding en voorzichtigheid aangeraden wordt. Wij doen het tot de start van het reservaat , een klim tot 450 meter. Het is niet omdat daar het reservaat pas begint dat de eerste 2 km er moet voor
Photo 1Photo 1Photo 1

Pas begonnen aan de Ben Wyvis, nog even achterom kijken.
onderdoen. we volgen hier een mooi beperkt padje door een weeral mooi stukje natuur en weeral volgen we 2 bergriviertjes en hun bijhorende watervalletjes (eerst de Alt a Gharb Bhaib en vervolgens de Allt na Bana-Mhorair). Dit gedeelte is een boslandschap. Eens in het reservaat is het een vlakte van heideachtige beplanting en ietwat unieke mosbegroeiing. Het zicht op de daarop volgende klim naar de absolute top doet mij dagdromen. Dat zal niet voor vandaag zijn vanwege niet voorbereid, niet ervaren en een wolkendek op de top. Misschien ooit eens ... .

Het zicht heeft iets dreigends. Achter de bergen en het daarnaast liggende dal wordt een donkergrijs wolkenpak vastgehouden , aan onze kant een knalblauwe hemel. De wolken geraken maar met kleine flarden over de top, maar het geheel dreigt er alle momenten over te vallen.

Tegen de tijd dat we terug beneden zijn trekken de wolken vanuit alle windrichtingen de blauwe hemel dicht , als dat nu eens geen perfecte timing was en een prachtige afsluiter !

Een beetje verder op de terugweg is er nog een wandelroute die de Black Water volgt , Strathgarve . Reeds aan het begin van deze wandeling die start
Photo 2Photo 2Photo 2

Een eerste zicht op de ... Ben Wyvis
aan een oude militaire brug is er een prachtig watervallencomplex te bezien.

En dan nu ... koffers gaan pakken ...

Photo 11Photo 11
Photo 11

Keizer Jelle showt zijn pas verworven steentje.
Photo 13Photo 13
Photo 13

Het begin van het natuurreservaat
PanoramaPanorama
Panorama

Een dreigend wolkenpak

Tot: 0.068s; Tpl: 0.014s; cc: 10; qc: 49; dbt: 0.0329s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb