Resa till Sandra i Australien


Advertisement
Sweden's flag
Europe » Sweden » Stockholm County » Stockholm
August 17th 2023
Published: August 17th 2023
Edit Blog Post

Lite bakgrund till denna reseblogg.

Sandra är i Australien och hon har varit borta på resa snart ett år. Jag har rest mycket men har aldrig varit så långt bort så det är ju ett jättebra skäl till att hälsa på Down Under.

Byte av arbetsplats efter 19 år och lite personligaförändringar gjorde att jag tänkte till lite extra och inte minst att ha ett spännande äventyr framför mig där jag går all-in, typ. Jag maximerar upplevelse under minimal tid.

Denna blogg är skriven främst åt mig själv då tempot tidvis kommer vara så högt så att jag behöver nåt att för att senare smälta intryck. Men det kan ju vara lite kul att följa med på min resa så därför bjuder jaag in min familj, vänner och arbetskamrater.

Ok – reseupplägg. Komplicerat. Via en site som heter secret.flying.com och därifrån till ytterligare en sajt som jag inte kommer ihåg just nu men som plockar upp resor i business class. Secret Flying och den andra sajten scannar nätet efter olika reseupplägg och i vintras fick jag träff på en resa som jag senare plockade ihop och sen bokade

Villkoren var att resan som är med Star Alliance ska börja och sluta i Italien och med ett stopp och start på Nya Zeeland och fyra ben. Jag maxade längden på de olika benen så jag flyger i business class med Lufthansa från Milano via Frankfurt till Seoul i Sydkorea. Sedan åker jag lågpris till Tokyo där jag är några dagar. Sedan från Tokyo till Auckland, Nya Zeeland med Air New Zeeland där jag sedan tar tåg, färja och buss ner till Christchurch där jag flyger via Brisbane, Australien till Cairns där huvudmålet för resan förhoppningsvis väntar med glädje. Sedan ska jag o Sandra åka husbil i åtta dagar och förhoppningsvis undvika spindelbett men få dyka med hajar på Stora Barriärrevet. Sedan lyger jag från Townsville till Sydney och därifrån tillbaka till Auckland. Sådana är villkoren för resan.

Sedan börjar jag ta mig hemåt igen och flyger från NZ med Air New Zeeland till Vancouver, Kanada. Vet inte riktigt vad göra där – dyrt men ska vara riktigt vackert – tror buss upp till Whistler och färja till ö(ar). Sedan tåg eller buss ner till Seattle där jag tror att det blir hyrbil till vinområden i Washington state och nåt besök på en skränig grunge-bar (eller två). Flyg från Seattle via Frankfurt till Rom med Lufthansa och sedan lämnar jag det stora reseupplägget och flyger med KLM tillbaka till Stockholm med KLM. Hemma 11/9. (Antagligen den säkraste dagen på året att flyga på.)

Rundresan i Business Class med lie flat och lounger m.m. kostade mig EUR 2940 och totalen för samtliga flygresor hamnar under 40 papp. Mycket stålars men hyggligt bekväm jorden-runt-resa.

Detta var start och bakgrund. Efter detta börjar resan. Nästa inlägg kommer handla om Milano och Frankfurt.
Häng med!
Micke



Advertisement



Tot: 0.225s; Tpl: 0.012s; cc: 7; qc: 43; dbt: 0.0335s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb