Op naar Zweden

May 20th 2023
Published: May 30th 2023

Naar Säfsen Resort in Dalarna land Zweden

Vakantie in Säfsen, Dalarna in Zweden

We hebben weer eens zin in een vakantie en het lijkt ons wel leuk om nog eens naar Zweden te gaan, we kunnen via de ANWB een reisje naar het Säfsen Resort in Dalarna land boeken.
We zijn hier al eens geweest, het is een prachtig wandelgebied, mooie omgeving en het resort heeft leuke, rustig gelegen huisjes.

20 mei is het zover, vanaf nu nog een ruime 3 weken te gaan! We hebben er nu al zin in😉. Voorlopig dan maar wat bezig houden met voorbereidingen, wat gaat er mee, wat nog aan te schaffen of te regelen. En waar is de vakantielijst?..... (gewoon op de computer en nu uitgeprint)

Inmiddels horen we dat er een grote brand is geweest die het receptie gebouw heeft verwoest, we kunnen geen gebruik maken van de sauna en relaxruimte. Als compensatie krijgen we een huisje met eigen sauna (nog beter!) Bovendien krijgen we een hengeluitrusting en visvergunning voor 1 dag, we kunnen dus een dagje gaan vissen. We zien het wel!

De weken gaan uiteindelijk snel om, we doen de laatste boodschappen, pakken vast wat in en dan breekt de vakantie aan:

Zaterdag 20 mei 2023 1e Vakantiedag

We staan om 7.00u op, snel toilet maken, koffie zetten die we onderweg wel opdrinken. Eitjes bakken voor op de broodjes voor onderweg en de laatste spullen verzamelen om mee te nemen.
Kippies nog wat eten geven, Layla verzorgen en om 8.00u zijn we helemaal reisvaardig!
We hebben bijna 600 auto kilometers te gaan. Het weer is prima, de zon schijnt en voorlopig nog niet al te warm.

Het is nu nog redelijk rustig op de weg, het rijden gaat lekker vlot, via Utrecht, Amersfoort, Deventer richting Oldenzaal, daar in de buurt gaan we de grens over richting Osnabrück. Hier en daar wordt aan de weg gewerkt, maar vooralsnog weinig oponthoud. Vanaf Bremen wordt het drukker op de weg, met wel wat vertraging en de zon laat het hier wat af weten.
Bij Hamburg volgen dan wel de nodige files, er wordt hier volop aan de weg gewerkt en af en toe is het stapvoets rijden. Wel kan ik nu wat foto’s van alle kranen in de haven nemen en van de grote brug daar.

Eenmaal door de Elbe tunnel is het leed geleden en kunnen we de laatste 100 kilometer lekker doortuffen.
We waren trouwens uiteindelijk een uur langer onderweg dan de navigatie vooraf doorgaf. Maar we hadden er al rekening mee gehouden. We stoppen nog even bij een tankstation om wat drinkbaars te kopen en zijn dan ongeveer 15.45u bij de boot.
We hoeven niet lang te wachten, om 16.00u start het inchecken. De auto gaat op de boot en als hij geparkeerd staat zoeken we de benodigde spullen voor vannacht bij elkaar en zoeken dan onze hut op de 10e verdieping op. We hebben een hut met raam, dan hebben we tenminste wat uitzicht.

Als we ons geïnstalleerd hebben, gaan we 1 verdieping hoger en komen dan bij het zonnedek uit. We wandelen rond, maken foto’s en wachten op vertrek. De zon is weer gaan schijnen, maar er staat een frisse wind.
We besluiten om een glas wijn te drinken, op een van de dekken buiten en we merken al snel dat de motoren worden gestart en dat we gaan varen.
Het eerste stuk varen we achteruit, tot we bij een breder stuk zijn en kunnen draaien. Er zit op de boot ook een complete drumband en zij spelen gezellig een aantal deuntjes bij het wegvaren. Heel leuk!

We wandelen nog een stukje naar voren (de boot is ruim 200 meter lang) We maken nog maar wat foto’s van bootjes en boten, een vuurtoren enz. Doordat we sneller gaan varen is de wind ook toegenomen en flink fris, ik krijg het dan ook flink koud.
We gaan terug naar de hut om wat op te warmen en tegen 19.00u lopen we richting restaurant. Daar blijkt dat er 2 eetsessies zijn, 1 om 18.00u en 1 om 20.00u. Dus als we nu meteen willen eten hebben we maar een half uurtje.
Gelukkig kunnen we de reservering omzetten. (Toch vreemd dat we bij de reservering uit diverse tijden konden kiezen). We gaan dan nog maar even terug naar de hut. Vast een stukje bloggen!

Om 20.00u wandelen we terug naar het restaurant, we hebben een mooi tafeltje bij het raam en hebben dus uitzicht op de zee en allerlei eilanden en langsvarende boten.

Het is eerst erg dringen bij het buffet (de hele drumband komt tegelijkertijd binnen en beginnen meteen bij het buffet. We nemen dan maar eerst een klein bordje vishapjes en een glas wijn, dan gaan we later wel wat uitgebreider kijken! Natuurlijk maken we een paar rondjes langs het buffet, er liggen genoeg lekkere happen, voorgerechten, warm eten en natuurlijk de toetjes. Volop keuze dus!

Na het eten zoeken we onze hut op voor een nachtje op zee!

Zondag 21 mei 2023 2e Vakantiedag

We zijn zoals gewoonlijk vroeg wakker en gaan dan maar douchen en aankleden, dan kunnen we eens boven op het dek gaan kijken. We blijken nog redelijk ver van de kust te zijn en er valt nog niet veel te zien. Het is nog fris, maar de zon is al op en er is minder wind dan gisteren bij vertrek.

We gaan nog even terug naar de hut en om 7.00u kunnen we gaan ontbijten. Wederom een buffet, met allerlei lekkere dingen (helaas is de koffie niet lekker, wel een lekkere smoothie van frambozen, maar ja....) Intussen zijn er steeds meer boten te zien en komen we dichter bij land. We gaan even terug naar de hut om de camera's te halen en zoeken dan het bovenste dek op, waar we natuurlijk héél veel foto's maken: van boten, de eilandjes, vogels, de haven, de grote brug bij Göteburg en de drumband die nog een aantal deuntjes speelt terwijl we de haven van Göteburg binnen varen.

Als de muziek is uitgespeeld blijken we ook al bijna aangemeerd te zijn, we zoeken dan de hut op om onze spullen bij elkaar te zoeken en gaan dan naar het autodek de auto weer opzoeken. We kunnen al snel de boot af rijden, waar we naar een rij worden gedirigeerd, waarbij we 2 andere rijen voorbijrijden en zodoende bijna vooraan staan. Het is nu ritsen geblazen en we zijn dan snel door de paspoortcontrole en echt in Zweden.

We rijden het haventerrein af en gaan dan meteen door naar een tankstation om de tank vol te gooien: we hebben vandaag weer een flinke rit voor de boeg zo'n 357 kilometer. Tegen 10.00u gaan we echt op weg. We rijden een stuk langs de rivier waaraan Göteburg ligt en ook de boot aangemeerd is. Al vlug hebben we de stad achter ons gelaten, we rijden veelal over 4 baanswegen en hoe verder we komen ook over 2 baanswegen. Het eerste stuk is vrij vlak, licht glooiend, wel heel groen en later wordt het heuvelachtiger en zien we de eerste meren en wordt de omgeving bosachtiger.

Het is heerlijk rustig rijden, weinig verkeer op de weg en de wegen zijn goed en we genieten van de mooie omgeving! Tegen 15.00u zijn we bij "Snowcamp", hier is de tijdelijke receptie en krijgen we de sleutel van onze Stuga in het gedeelte Stolberget van Säfsen resort, huisje nr 204.

We zitten in een mooi bebost gedeelte, tussen de bomen door zien we nog net de weg en een wandelpad. We starten maar met uitladen van al onze bagage, we hebben al de nodige boodschappen meegenomen en een koelbox met wat voorraad en niet te vergeten een kleine kamado bbq, want daar kunnen we niet zonder 😀

Als alles binnen is, een plekje heeft en de bedjes zijn opgemaakt, installeren we ons op de veranda, er staan houten bankjes en een tafel, maar we hebben eigen stoeltjes mee, die net wat comfortabeler zijn. Glaasje wijn erbij en even relaxen. Het is hier heerlijk rustig, alleen het gefluit van de vogels en af en toe het geruis van autobanden als er wat verkeer voorbij komt. Het zonnetje schijnt heerlijk en het is 21 graden. Genieten dus!

We steken voor het avondeten de bbq aan, waar wat speklapjes opgaan, een aardappelpannetje, gegrilde paprika met blauwe kaas en gegrilde tomaat. Verder nog een gemengde salade erbij. Lekker hoor! Tot slot zetten we nog een bakkie koffie op de bbq.

We blijven nog een tijdje buiten zitten. Het blijft nog aardig lang licht en het blijft lekker warm. Uiteindelijk gaan we wel naar binnen, ik wil nog even bloggen, maar buiten heb ik net niet voldoende wifi voor mijn laptop. Het huisje is ook wel knus, zithoekje met openhaard, een eethoek en een open keuken, met alles erop en eraan!

We luisteren een poosje muziek tot het bedtijd is!

Maandag 22 mei 2023 3e Vakantiedag

We zijn op onze vaste (vroege) tijd wakker, maar doen rustig aan, nog even een keer omdraaien, het is tenslotte vakantie! Maar als de zin in koffie groot wordt, stap ik toch mijn bedje maar uit: bakkie zetten, pannenkoekenbeslag maken en pannenkoeken bakken voor het ontbijt!. De zon is al op, maar het is nog net te fris om buiten te zitten.

Rustig de dag beginnen dan maar tot we zin hebben om iets te gaan doen! We hebben 2 dagen vooral auto gereden: tijd om de benen te gaan strekken. We besluiten om de Tolsbergleden te gaan wandelen, een wandelroute van ongeveer 10 kilometer.

En zo vertrekken we tegen 10.00u met de bergschoenen aan en gewapend met de camera's starten we de wandeling. Maar als we amper onze Stuga uitgelopen zijn, struikel ik bijna over een slang, nou ja, het is een hazelworm (een hagedis zonder pootjes), maar niet minder leuk om te zien. We zitten dus meteen op de knieën om wat plaatjes te schieten. Maar we gaan verder, een klein stukje het terrein af, de weg oversteken en daar gaan we meteen een mooi moerassig gebied in, gelukkig ligt er een pad van planken, het is erg drassig. Er zijn volop vogels te horen en we zien allerlei insectjes: er lopen heel veel spinnen over de plankieren, die hebben vast genoeg te eten.

Na een vlakke aanloop steken we een weggetje over en mogen dan meteen gaan klauteren, het pad gaat hier bergopwaarts. We wandelen een paar kilometer omhoog en genieten van alle vogelgeluiden en proberen de rondvliegende vlindertjes te fotograferen.

Uiteindelijk zien we onder ons het Säfsjon meer, waaraan het resort ligt. Een stuk verderop zien we al een hoge radiomast staan, hier gaan we eerst naar toe. We komen langs een huis en een schuurtje en de mast, het is allemaal verlaten. We hebben hier en daar een wat vlakker stuk afgewisseld met klimmetjes en afdalingen. Uiteindelijk stuiten we op een sneeuwveldje, deze moeten we oversteken (toch nog wat wintersport dus) Nu volgt een heel steil stuk omhoog, tot we het skigebied bereiken.

Er zijn nog meer sneeuwveldjes, diverse skiliften en allerlei apparaten om kunstsneeuw te maken We bereiken hier het hoogste punt: ruim 440 meter. Onze tocht gaat weer verder, klimmen, dalen, drassige stukken, overal door mooi bosgebied. Het enigste wat we horen zijn vogels, zoemende insecten en ons zelf af en toe. Prachtige wandeling!

Na een lange tijd wandelen zien we in de verte ineens de sneeuwveldjes en de skiliften, we hebben al een fikse afstand afgelegd! Tot nu toe is het aardig zonnig, op sommige plekjes wat meer wind, rond 13.00u krijgen we een paar druppen regen (de zon schijnt gewoon door). Maar later horen we het af en toe wat donderen in de verte.

We hebben een flinke afdaling te gaan door de bossen en steken daarna een laag moerassig stuk over om daarna weer wat te gaan klimmen. We wandelen dan heuvel op, heuvel af door een bosrijk gebied. Langzamerhand naderen dan weer meer bewoond gebied, daar ben ik wel blij mee, want we horen steeds meer onweersgerommel, het blijft wel op afstand (...maar toch). Op een gegeven moment zien we in de verte voor ons 2 mensen lopen, bijzonder, dat zijn de enigen die we zien op deze wandeling!

We bereiken het dorp Säfsbyn en het terrein van Säfsen Resort, het is nu nog een stukje afdalen naar onze stuga. Volgens de route zou de afstand 10 kilometer zijn, maar Bert zijn wandelapp geeft 12 kilometer aan (en mijn stappenteller is nog enthousiaster) Het was in ieder geval een prachtige wandeling.

We zetten een bakkie en drinken die buiten op de veranda op. Het gaat nu ineens even flink regenen, na de koffie rijden we naar Fredriksberg om bij de plaatselijke super wat inkopen te doen.

De regen stopt al snel, de zon gaat weer schijnen en het is weer lekker om buiten te zitten. Dan is het ook al weer tijd om de BBQ aan te steken, vandaag, hebben we nog eens speklapjes, gevulde paprika, gegrilde zoete aardappel en Courgette à la Marja. Tot slot een kop koffie met een likeurtje.

We blijven daarna nog een tijd buiten zitten en genieten nog van een glas wijn. We duiken op tijd het bed in, we zijn slaperig van het gewandel en het vele buiten zijn!

Dinsdag 23 mei 2023 4e Vakantiedag

We zijn voor ons doen laat wakker en staan pas om 8.00u op! Bakkie koffie, pannenkoek, we ontbijten binnen, het is wat bewolkt, af en toe een waterig zonnetje. De buienradar voorspelt een regenachtige dag, maar het gaat vooral in de middag wat regenen zo te zien.

We trekken de wandelschoenen dan maar op tijd aan en gaan op pad om de Mellanfallsleden te gaan bewandelen. Vanuit ons huisje lopen we naar de doorgaande weg, steken deze over en wandelen een stukje langs het meer. Dan nog een stukje langs de doorgaande weg, tot we bij het begin van de wandeling komen. Het eerste gedeelte van de tocht gaat evenwijdig aan de oostoever van het Säfsjonmeer. De tocht gaat afwisselend vlak langs het water, dan weer wat meer landinwaarts en het is klimmen en dalen, soms door moerasachtige stukken, ook hier zijn regelmatig planken neergelegd waar we redelijk droog over kunnen wandelen.

We lopen bijna 3 kilometer langs dit meer, tot het einde ervan en buigen dan in oostelijke richting af, via paden die hier wat meer omhoog gaan, het is nergens echt steil gelukkig. Af en toe vallen er wat spatjes regen, maar de temperatuur is prima om te lopen, we kunnen zelfs aan het t-shirtje wandelen!

Na weer een paar kilometer steken we weer de doorgaande weg over, om aan de overkant weer het bos in te gaan. Langzamerhand worden de paden wat breder (en ook wat meer grind, wat dan weer minder makkelijk loopt). Het gaat nu toch wat meer regenen, gelukkig niet hard genoeg om problematisch te worden voor de camera en ook nu blijven we aan het t-shirt lopen.

Gelukkig volgen er wat mooiere paadjes en stopt de regen ook weer. Na wat slingers komen we aan in Säfsbyn, een van oorsprong door Oost-Finnen aangelegde nederzetting, zij exploiteerden de bossen een paar eeuwen geleden. Er staat een mooi houten kerkje met een houten klokkentoren ernaast. We wandelen even rond en dalen dan verder af naar onze stuga. Ook deze wandeling van 6 kilometer is volgens onze "meetapparatuur" een stuk langer😉. De voeten voelen dan ook wat vermoeid aan en de kuiten merken dat ze aan het klimmen en dalen zijn geweest!

We trakteren onszelf op een bakkie koffie op de veranda. De lucht is inmiddels wel flink donker aan het worden en we horen alweer onweersgerommel! Het gaat nu een poosje doorregenen, we trekken dan maar een poosje naar binnen en amuseren ons met lezen, een spelletje en dergelijke. Gelukkig klaart het weer op en kunnen dan toch naar buiten om te BBQen. Vandaag een hamburger, sla, gegrilde tomaat, zoete aardappel en nog een beetje courgette. Intussen proberen we met een app op de telefoon te ontdekken welke vogels er zoal zich laten horen: de meest bijzondere voor ons is de kramsvogel, er zitten hier diversen van! Ook nu sluiten we af met koffie en een likeurtje, maar deze drinken we binnen op, er is inmiddels een koude wind opgestoken.

Maar goed het blog moet ook eens bijgewerkt worden! Daarna zitten we nog een poosje te lezen, met een glas wijn erbij tot het bedtijd is.

Woensdag 24 mei 2023 5e Vakantiedag

We staan weer rond 8.00u op, eerst weer voor een ontbijtje zorgen. Het moet vandaag een zonnige dag worden met temperaturen rond de 20 graden, we gaan maar eens informeren of we vandaag de boot kunnen reserveren die in ons arrangement zit en meteen naar de hengels vragen die we ook een dagje mogen gebruiken. (Doordat er geen receptie meer is door de brand, zijn een aantal dingen wat vaag en we hebben alleen infomateriaal in het Zweeds, dus dat helpt ook niet altijd....)

Rond 9.30u rijden we naar Snowcamp (ligt maar een kilometer hooguit van ons huisje af), sleutels voor de boot hebben we al snel, maar de hengels dat moet nagevraagd worden en er is pas na 13.00 iemand die daar bij kan helpen.

Eerst maar een stukkie varen dan: we rijden nog even langs de stuga om onze spullen op te halen en gaan dan naar de steiger waar de bootjes liggen. In een schuurtje hangen de zwemvesten en dan naar de boot. Effe kijken hoe we het handigst instappen😉, maar al snel hebben we ons geïnstalleerd en kunnen we gaan roeien.

Het is weer wennen om een beetje rechtuit te varen 😂 en er staat toch een steviger wind dan we bedacht hadden. Het meer is ongeveer 3 kilometer lang, op het breedst ook wel 1,5 kilometer, met veel wind staat er dan wel aardig golfslag. Ook dit maakt het rechtuit varen lastig. Maar dat mag de pret niet drukken (Integendeel...) We varen langs allerlei eilandjes, zowel met lage begroeiing, waarop we broedende meeuwen zien, als grotere eilandjes waar bosjes opstaan, hier en daar een hutje of picknickplaats.

Uiteindelijk roeit Bert weer terug naar de overkant (de kant waar we gestart zijn). Ook nu komen we door de wind en de stroming op een ander punt uit dan we wilden. We hebben wel al een paar kilometer erop zitten. Nu is het de beurt aan Marja om te roeien, nu meer naar het zuidelijke deel van het meer, hier zijn veel van die eilandjes met lage begroeiing, waar we tussendoor gaan. We zien een mooie libel, die in het water ligt, Bert vist het uit het water, het leeft gelukkig nog en we zetten het op de kant. We maken wat mooie foto's en ontdekken op de Obsidentify app, dat het een Smaragdlibel is.

Daarna roeien we terug naar de steiger, we zijn ongeveer 3 uur op het water geweest, we gaan nu maar kijken hoe het met de hengels zit. We rijden weer naar Snowcamp en moeten dan iemand volgen naar een gebouw, waar je voorheen voor allerlei activiteitsdingen heen kon, maar die binnenkort in gebruik wordt genomen als tijdelijk restaurant. Hier krijgen we de benodigde hengelspullen.

We besluiten om een visplekje op de kant te zoeken, de wind gaat steeds harder waaien, het is niet meer zo aangenaam op het water. Gisteren zijn we tijdens de wandeling langs een visstek gekomen, daar rijden we nu naar toe.

We zijn een poosje zoet en hebben de nodigde lol, maar het vissen wordt geen succes. We vangen alleen maar takken🪸, waar de bodem van het meer vol mee ligt. Het visdraad van Bert zijn hengel zit vol met knopen, hij kan de hengel niet veel verder uitgooien dan zo'n drie meter, de lol is er dan snel af. Mijn hengel is wel een stuk beter, maar ook hier geen vis mee te vangen.

Uiteindelijk komt mijn vishaak ergens muurvast achter te hangen, we zijn tijden bezig om hem los te krijgen en uiteindelijk breekt de hengel. De vishaak schiet uiteindelijk wel los, maar de hengelpret is over! Bovendien heb ik door de frisse wind inmiddels dooie vingers gekregen. Reden te meer om in de warme auto te stappen.

We rijden dan nog een rondje door de omgeving, zien wat herten en een mooie roofvogel, doen nog een boodschap en brengen dan de bootsleutels en hengelspullen terug. Er is wel iemand, maar die weet van niets, morgen nog maar eens langs gaan.

We gaan terug naar de stuga en zitten heel even buiten met een glas wijn, maar ook nu is de wind spelbreker, het wordt gewoon koud! Het wordt vanavond buiten de bbq aansteken, maar binnen aan tafel eten. We hebben een biefstukje, sla, pieperpannetje en gevulde en gegrilde paprika.

Na het eten zoeken we de bank op en zitten heerlijk te lezen, ook nu met een glas wijn erbij!

Donderdag 25 mei 2023 6e Vakantiedag

We staan weer rond 8.00u op, lekker bakkie zetten, ik maak een pannenkoek met spek en kaas, Bert heeft een soort flan. Het weer is weer zonnig, straks maar een stukje wandelen, eerst nog wat bloggen.

Als ik weer helemaal bij ben gaan we op weg voor de wandeling, deze keer staat de Österhöjdslederna op het programma, we kunnen kiezen uit 3, 5 of 10 kilometer. De start is voor alledrie hetzelfde, we maken de keuze later wel.

Eerst maar door het Säfsen resort omhoog naar Säfsbyn, de tocht start bij het -verbrandde- receptie/restaurantgebouw, dan tot het dorp waar we echt de bossen ingaan. Het eerste deel loopt gelijk met het laatste deel van de Mellanfallslederna die we dinsdag gewandeld hebben. Al snel komen we bij de afslag van de kortere wandelingen, we besluiten toch maar voor de 10 kilometer te gaan.

We lopen een flink stuk over een soort grindpad, het loopt niet altijd even makkelijk, er ligt het nodige nieuwe losse grind. (Intussen wat appen met Royal Dutchers, er zijn diverse teamleden aan het vakantievieren, er gaan wat vakantiefoto's over en weer).

Gelukkig draaien we nu de leuke kleine bergpaadjes op, dit is toch veel leuker wandelen, we gaan afwisselend klimmen en dalen, al gaat het meeste omhoog. De natuur is ook heel verschillend, soms wat moerasachtige stukken met wat meertjes, dan weer wat donkerder bos, soms langs grote rotsblokken, maar ook stukken waar een stuk bos is gekapt, waarschijnlijk voor de houtproductie. De zijtakken van de bomen, laten ze wel liggen, dus er is geen kale grond.

Het laatste stuk naar het hoogste punt is aardig doorklimmen, we komen over een top waar we een mooi uitzicht hebben over het Säfsjonmeer en de omliggende omgeving. Dan nog een paar steile stukjes en dan bereiken we Österhöjden met 525m het hoogste punt. Even een foto en dan wandelen we 100 meter verder, want daar is een uitzichtspunt.

Ook hier een mooi uitzicht en we houden even een korte stop, er staat een flinke, frisse wind, dus gaan we al snel weer verder. We dalen nu een stuk af over grote granieten rotsblokken, heel anders hier dan aan de andere kant van de top.

Er volgt dan een supersteile afdaling, best lastig om zonder uitglijden te lopen hier. Maar al snel wordt het pad gelukkig minder steil en kunnen we wat meer op het gemak wandelen. We volgen weer wat mooie bospaadjes, fotograferen nog eens een mooie smaragdlibel. Wat een prachtig beestje zo van dichtbij.

Na de bospaadjes, is er weer een heel stuk grindpad te gaan (deze paden worden ook gebruikt door mountainbikers in de zomer en sneeuwscooters in de winter, uiteraard ook door degenen die in de bossen werken).

We volgen dit pad ruim een kilometer en draaien dan weer een bospad op. Er zijn hier veel beekjes en zompige stukken, hier liggen dan houten loopplanken/ bruggetjes overheen.

Op een gegeven moment zien we 2 mannen aan het werk, ze zijn een bruggetje aan het maken over zo'n zompig stuk en als we verder wandelen zien we een heleboel stukken waar nieuwe loopplanken liggen, Wij hebben de eer om als eerste over deze nieuwe planken te mogen wandelen!

Uiteindelijk komen we op een punt uit, waar een aantal wandelingen weer bij elkaar komen en dus lopen we een stukje waar we bij onze eerste wandeling ook al zijn geweest, maar het is een mooi bospad, dus geen enkel probleem! We snijden een stukje af via het kerkje van Säfsbyn, we krijgen inmiddels wel moeie voeten! Met al dat klimmen en klauteren, ben je zo een uur of vier aan het wandelen over die 10 kilometer! Nu volgt de afdaling over de weg naar onze stuga!

Helaas staat er ook nu een fris windje op onze veranda, dan maar binnen zitten, wel met de deur open, kunnen we toch genieten van de vele vogelgeluiden buiten!

Net als gisteren gaat de bbq buiten aan en eten we binnen. We hebben wederom een biefstukje, sla, courgette, gegrilde zoete aardappel en gegrilde paprika. Koffie met likeur toe en dan met muziek, leeswerk en een wijntje op de bank!

Vrijdag 26 mei 2023 7e Vakantiedag

We slapen lekker lang uit en staan dan op om een ontbijtje te maken, lekker cappuccino en een pannenkoekje. We hebben vandaag zin om de benen een beetje rust te geven en besluiten om maar eens de omgeving te verkennen door een autorit!

We rijden langs het Säfsjonmeer over weg 245 richting Grangarde, natuurlijk door een mooi bosrijk gebied met veel meertjes en meren, ik zie in een flits nog een hert rondlopen. We rijden niet helemaal door naar Grangarde, maar slaan voor die tijd af richting Ludvika, tenslotte zitten we in het gebied van dit stadje! In de omgeving zijn we veel verwijzingen naar allerlei groeven en mijnbouw.

Ludvika stelt niet zoveel voor, het is een rustig plaatsje, we wandelen door wat winkelstraatjes, daar weet ik nog wat leuke souvenirtjes te scoren (de bekende souvenirtjes uit deze streek: Dalarna paardjes!) We wandelen over een lange loopbrug over het treinspoor en weer terug en dan hebben we Ludvika wel gezien. Het volgende stadje waar we heen rijden heet Smedjebacken (betekent zoiets als Smederij heuvel) Ook dit is een stil rustig stadje, we doen hier een paar inkopen bij de plaatselijke Coop en zoeken dan een toeristische route terug richting Säfsen resort.

We rijden nu over allerlei smalle landwegen en uiteindelijk ook over onverharde wegen, de dorpjes zijn klein, met van die mooie donkerrood geschilderde houten huizen. Natuurlijk komen we langs allerlei meren, allemaal even mooi gelegen.

De weg wordt wel steeds minder en hobbeliger en vervolgens ligt er ineens een berg stenen op de weg, hier kun je hooguit met een quad overheen, dat doen we maar niet met onze auto. Dus zit er niets anders op om 11 kilometer terug te rijden naar een andere afslag. We komen dan uiteindelijk weer op weg 245 uit en moeten dan nog 13 kilometer rijden tot Säfsen. We besluiten om meteen door te rijden naar Snowcamp, om te informeren naar de kapotte hengel, maar daar aangekomen blijkt de tijdelijke receptie voor het resort ineens verplaatst te zijn, de mensen die er nu aan het werk zijn weten van niets. Het gebouw waar we naar verwezen worden is nog halverwege een renovatie of iets dergelijks en op roepen komt geen reactie. Het zal wel goed zijn dan!

We zoeken in de stuga een lekker plekje op de bank, beetje lezen tot het tijd is om te kokkerellen en vooruit we steken de bbq weer aan (Saai, maar wel lekker!) We hebben bbq worstjes, met een lekker sausje erover, gekocht in Smedjebacken. De laatste courgette à la Marja erbij, sla, gegrilde tomaat en een aardappelpannetje maakt het maaltje compleet en weer sluiten we af met koffie en een likeurtje!

De wind zorgt ervoor dat het koud blijft en dus zitten we verder binnen in ons huisje, gelukkig hebben we genoeg leesvoer bij ons!

Zaterdag 27 mei 2023 8e Vakantiedag

We zijn weer lekker op tijd wakker, cappuccino maken, pannenkoeken bakken, beetje afwas doen en alvast wat dingen opruimen. Morgen moeten we alweer richting Göteburg. Maar vandaag gaan we eerst nog maar een stukje wandelen. We hebben de wandelroutes (op een paar hele korte na) die hier op het resort beginnen wel gehad. We wandelen nu dus richting dorp, heel makkelijk over vlakke paden, het wandel/fietspad gaat via een tunneltje onder de weg door en leidt ons dan een stuk langs het Säfsjonmeer.

Hier is een pad over plankieren rond een klein (vis)meertje en een pad naar een natuurspeeltuin, waar we ook even een kijkje nemen. Daarna wandelen we verder langs het meer tot we uiteindelijk in wat straten van Fredriksberg uitkomen. De wegen zijn hier wel wat meer heuvelachtig, maar wel leuk om de diverse huizen te bekijken, bijna alles is vrijstaand, grote tuinen eromheen, kasjes in de tuin en er zijn veel mensen in de tuin aan het werk. Maar ook hier is het stil en rustig, toch wel heel anders dan de drukte bij ons in de randstad, waar het eigenlijk nergens echt stil is.

We wandelen een rondje door de straten en komen dan weer terug bij het meer en dan wandelen we weer terug naar de stuga.

Er staan 2 bidons van Säfsen resort op de bank op de veranda, dat zal dan wel ons welkomscadeautje zijn! Waarschijnlijk door de nasleep van de brand verloopt het niet allemaal zoals zou moeten en men is hier ook een stuk relaxter.

We installeren ons in het zonnetje voor ons huisje, lekker lezen, vogeltjes spotten en dergelijke, wijntje erbij. Ook nu steekt er aan het einde van de middag weer een frisse wind op en het wordt te koud om buiten te zitten, dan maar de sauna aan, om daar op te warmen!

Uiteindelijk gaat ook maar weer de bbq aan. Er zijn nog precies genoeg ingrediënten om een salade te maken, de laatste aardappels verdwijnen in een pieperpannetje, nog een gegrilde paprika erbij en een biefstukje. We laten het ons smaken. Na het eten gaan we alvast wat opruimen en inpakken wat we niet meer nodig hebben, we willen morgen op tijd gaan rijden.

We drinken dan ons bakkie koffie met een likeurtje en lezen nog maar eens een tijdje tot het bedtijd is!

Zondag 28 mei 2023 9e Vakantiedag

We staan om 7.00u op, ontbijt met koffie en pannenkoek, dan gaan de laatste spullen de tassen en de auto in. We doen een rondje opruimen en schoonmaken door het huisje, dat is zo gebeurd en dan verlaten we Säfsen resort en onze stuga en gaan op weg naar Göteborg. Vanmorgen en vannacht heeft het wat geregend, maar het is nu droog en het klaart steeds verder op.

We hebben ongeveer 350 kilometer te gaan. Het eerste stuk weer door het meren en bossen gebied, we zien de nodige herten, een haas en roofvogels, het 2e deel van de rit wordt steeds glooiender en hier zijn meer graslanden, met koeien en paarden. We zien geregeld kraanvogels door de graslanden scharrelen. Het wordt langzamerhand wat drukker op de weg, maar we kunnen gewoon doortuffen!

Begin van de middag komen we in Göteborg aan, we parkeren onze auto ergens in het centrum en slenteren een rondje, er zijn hier en daar wel wat mensen op terrasjes of aan de wandel, maar ook hier straalt het rust uit. We rijden door naar de haven en zetten de auto alvast in de rij voor de incheck, maar wandelen zelf nog weer richting stad, hier is een vlooienmarkt aan de gang, gezellig langs een doorgaande straat (het lijkt wel een soort Koningsdag hier, op het oranje na😀)

Dan wordt het zoetjesaan tijd om terug naar de boot te gaan, de incheck begint al snel, maar daarna duurt het een tijdje voor we de boot op kunnen. We staan wel bijna vooraan op de boot, dat wordt morgen snel ontschepen.

We zoeken onze hut op: Onze auto staat helemaal aan de achterkant van de boot (stuurboorkant) onze hut is bijna vooraan op de 9e verdieping (aan bakboordkant) dat is dus een hele wandeling! We zetten onze spullen in de hut en dan kom ik tot de ontdekking dat mijn camera nog in de auto ligt. Bert maakt dan de wandeling terug naar de auto om hem op te halen.

Vervolgens gaan we naar het dek (ja, uiteraard op het achterdek, dus......) We maken uiteraard veel foto's en gaan dan een wijntje kopen. We drinken deze op het hoogste dek (11e), waar ik merk dat de batterij van mijn camera leeg is en de reserve ligt dus in de hut (het schip 240 meter lang👣, zo kom je wel aan je stappendoel)

We varen de haven uit, weer onder die 45 meter hoge brug door en kijken naar de tientallen schepen, die rondvaren of aangemeerd liggen. Langs de vele eilandjes, bewoond of verlaten, hier en daar met vuurtorens en meeuwen cirkelend rond de boot. Als we een eindje op weg zijn, gaan we terug naar de hut, laten de camera's hier achter en gaan dan een verdieping lager om te gaan eten. We varen op de Stena Scandinavica, hier is het restaurant aan de voorkant van de boot en dus een mooi uitzicht op wat voor ons ligt: water en boten!

We zoeken weer allerlei lekkere hapjes van het buffet, vooraf allerlei lekkere visdingetjes, gerookte zalm, ingelegde haring, salades enz enz. Daarna volgen wat warme happen, er is heerlijke rosbief met bearnaisesaus en natuurlijk nog het nodige meer, daarbij een glaasje wijn en tot slot de nodige toetjes, Bert gaat natuurlijk 2 keer wat halen, ik beperk mij deze keer tot kaasjes met vijgenjam erbij.

Dan zoeken we de shop op, we moeten nog wat souvenirtjes en cadeautjes scoren. Daarna zoeken we onze hut op.

Maandag 29 mei 2023 10e Vakantiedag

Rond 3.30u maakt Bert mij wakker, we naderen de Storebaeltsbroen, een grote brug over de Grote Belt, het water tussen 2 eilanden van Denemarken. De brug heeft een hoogte van 65 meter boven het water om het scheepvaartverkeer niet te hinderen! We varen eronderdoor en kunnen nog net wat foto's maken, het begint al iets licht te worden.

We draaien dan nog maar een poosje om, om verder te slapen. Om 6.00 zijn we wel wakker, niet echt goed geslapen. We gaan boven aan boord kijken, we zien een marineschip en een vuurtorentje. We lopen dus maar weer naar achteren naar de zonnedekken en nemen wat foto's, verder is er nog niet veel te zien en het is nog best koud boven op het dek, we gaan dan maar eerst ontbijten, er is weer genoeg keus uit warme happen eieren, spek, worstjes, zalm, maar ook brood, kaas, vleeswaren, yoghurt , sappen, koffie enz.

We zitten weer vlak vooraan en kunnen dan ook goed zien wat er op ons afkomt, we zien de eerste beelden van Kiel voor ons opdoemen terwijl we lekker zitten te eten.

Er zijn al weer veel schepen te zien, van grote containerschepen tot zeilboten en zelfs een stel roeiers op een roeiboot. Na het eten besluiten we al onze spullen meteen op te halen en mee naar het dek te nemen, scheelt ons dadelijk het nodige heen en weer lopen. We kunnen nog een poosje uitkijken over het havengebeuren, we worden gewezen op de ingang van het Oostzeekanaal met zijn sluizen, dat hiervandaan naar Hamburg loopt, een gebouw met de Olympische ringen erop. (Toen in 1972 de spelen in München waren zijn hier de zeilwedstrijden gehouden) en tot slot dat hier de grootste marinehaven van Duitsland is (vandaar al die marineschepen)

Dan is het tijd om naar het autodek te gaan, wat nog wel de nodige tijd kost bij de liften......

Als we bij de auto zijn, is het dan ook spullen in de auto en rijden maar, ik bedenk dat de paspoorten op de achterbank in mijn rugzak zitten, maar voor ik ze eruit heb kunnen vissen, is Bert het haventerrein al afgereden!

Dan is het autorijden..... 🚙uren en kilometers lang richting Nederland en huis. Bij Hamburg is er wat vertraging bij de Elbetunnel, dat is al jaren een grote bouwput. Ook verderop hebben we her en der wat vertraging door wegwerkzaamheden. Maar de zon schijnt, het is best rustig op de weg, lekker muziekje aan, best uit te houden! Af en toe een korte stop tussendoor en dan bereiken we Nederland weer, hier hebben we nog de meeste vertraging op de A1, maar tegen 17.00u zijn we dan weer in ons eigen huis!

We hebben ongeveer 2100 kilometer gereden, zo'n 400 kilometer gevaren + 3,2 kilometer geroeid en 39,5 kilometer gewandeld, genoten van de mooie omgeving, de stilte, alle vogels.

We zijn ook blij weer veilig terug te zijn in ons eigen huis, bij onze eigen beestjes!

Tot: 0.144s; Tpl: 0.023s; cc: 13; qc: 31; dbt: 0.0595s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb