Fodbold!


Advertisement
Spain's flag
Europe » Spain
May 5th 2009
Published: May 5th 2009
Edit Blog Post

Start 11'erenStart 11'erenStart 11'eren

Landskamp mellem Spanien og Tyrkiet i Madrid.

Futbol




En af vigtigste grunde til at besøge Spanien, og årsagen til at jeg har brugt alle mine penge, er fodbold! Nar Lea og jeg har været på ferie, har jeg slæbt hende med rundt til diverse stadions. Men da vi ofte er afsted i sommerferien, er der ikke meget andet at se, end en fanshop og en masse beton. Men nu er jeg så heldig at være i Spanien mens ligaen stadig er i gang! Det skal fejres! Jeg har derfor dedikeret dette opslag udelukkende til fodbold, og de stadions jeg har besøgt.
I Valencia hedder det bedste fodboldhold Valencia C.F., og de spiller på et stadion der kaldes Mestalla. Valencia lider dog under økonomiske problemer, hvilket har medført at spillerne ikke har faet løn i en længere periode, og at byggeriet af deres ny stadium går langsommere end planlagt. De spillede derudover helt forfærdeligt i starten af dette år, og efter at have set 3 kampe, tager jeg kun til Mestalla igen, for at se kampen mod Real Madrid. Jeg har bl.a. set Valencia spille mod F.C. Dynamo Kiev og Racing Valladolid. Det der er pudsigt ved Mestalla, er at en billet koster 15 €, hvilket faktisk
Varme i loftet i MadridVarme i loftet i MadridVarme i loftet i Madrid

Der var så varmt at vi kunne tage vores overtøj af - og nej, der var ikke tag, så der blev i bogstaveligste forstand fyret for gråspurvene. Varmerne mindede om kæmpe brødristere.
er billigere end en billet til Brøndby stadium - men nu er Brøndby jo også et bedre hold!
I Madrid hedder det bedste hold Real Madrid C.F., og deres stadium hedder Santiago Bernabeu. Santiago Bernabeu bruges også som national stadium, og på min tur dertil så vi Spanien besejre Tyrkiet med 1-0, på et mål af Pique, der til dagligt spiller centerforsvar for FC Barcelona. Der var en mega fed stemning, og der var en verden til forskel på de landskampe jeg har set i Danmark og denne. 80 %!a(MISSING)f tilskurerne havde et flag, halstørklæde eller en anden spansk udseende genstand, og når der blev klappet og sunget, var hele stadion med i underholdningen. Der er ingen tvivl om, at spanierne er nogle af de mest festglade mennesker. Fallas i Valencia var helt sindssygt, men svært at sammenligne med Danmark. Men en landskamp mod Tyrkiet er mere sammenlignelig. Hvis jeg skal angive niveauer på en skala der udtrykker stemning, ligger Danmark og roder i bunden, mens Spanien må væ i toppen. I Spanien er det ikke bare tykke mænd bevæbnet med pølser og fadøl, der lader en lind strøm af eder og forbandelser forlade deres mund. Disse er selvfølgelig
Luksus stadium i MadridLuksus stadium i MadridLuksus stadium i Madrid

Første gang jeg nogensinde har set rulletrapper.
også tilstede i Spanien. Men hovedsageligt er det ALLE der klapper og synger og danser. Det er en fodboldfest!
Det er forresten værd at bemærke at Santiago Bernabeu er det første stadium jeg har set med rulletrapper og varme i loftet. Jeg har ikke set Real Madrid spille, men vil meget gerne opleve det, før jeg forlader Spanien.
I Barcelona hedder det bedste hold F.C. Barcelona, og deres stadium hedder Camp Nou og er det største i Europa. Barca spiller noget af det bedste fodbold, men kampen jeg så, hvor de spillede mod Recreativo de Huelva, var noget rod.
Det var også en hård start. For det væltede ned med regn inden kampstart. Heldgivs stoppede regnen, men det fortsatte med at blæse, og det var hundekoldt. Jeg sad pakket ind i aviser for at holde varmen. Paul og Kelly som lever i et klima med konstant 30 grader (Singapore), sad og klaprede tænder og klamrede sig til hinanden. Højdepunktet var da en sælger kom forbi og tilbød os kolde øl....
Derudover valgte Barcelona at stille med et halvt reservehold, og spillede noget rodet fodbold. De vandt dog 2-0 og selvom det var noget rod, var det et af højdepunketerne på
GadefestGadefestGadefest

Rundt omkring i Madrids gader skabte tyrkiske fans en fest før kampen.
min fodboldtur rundt i Spanien!
Jeg har desuden også været i La Curuña samt i Malaga og set deres hjemmehold spille. I La Coruña ligger stadium klods op af stranden - det er uden tvivl den vildeste placering jeg har set for et stadium.

Den mest interessante iagttagelse ved de forskellige kampe og stadiums, er helt sikkert forskellen i stemning. Til landskampen sang og dansede alle. Som sagt var det som at være til en fodboldfest. Men til kampene jeg har set med Valencia og Barcelona, hvor de har spillet mod andre spanske hold i den spanske liga, har stemningen været meget lig en dansk superligakamp. Jeg syntes faktisk jeg har oplevet bedre stemning på brøndby stadium, eller i parken til kampene mod FC København.
Det interessante ved dette, er at jeg altid har hørt at Spanien skulle være meget opdelt efter regioner, og at områder som Katalonien og Valencia ikke føler sig som spaniere, men som katalanere og valencianere. Men det jeg set til fodboldkampene, er at spanierne virker mere entutiastiske omkring deres landshold end deres lokale klubhold. Men det jo "bare" fodbold....

Jeg håber du nød dette opslag! Jeg gjorde:-)

- Rasmus


Additional photos below
Photos: 18, Displayed: 18


Advertisement

FansFans
Fans

Spanske fans på vej ind på camp nou
Fans på stadiumFans på stadium
Fans på stadium

Kæmpe flag der "vandrede" rundt ovenpå de spanske fans
Tapas før fodboldTapas før fodbold
Tapas før fodbold

Da det regnede lidt kraftgt før kampen i Madrid, søgte vi tilflugt i en tapasbar, og varmede os med rødvin tapas. Lidt af en kontrast til de danske hotdogs og faxe kondi.
BarcelonaBarcelona
Barcelona

Kelly og Paul foran Camp nou i Bacelona. Som det ses var vejret ikke lige det bedste.
BarcelonaBarcelona
Barcelona

Ja der var ikke udsolgt. Da jeg købte billetter stod der danskere foran og bagved mig. Jeg tror kun det var nordboere der ville se fodbold i det vejr.
Camp nouCamp nou
Camp nou

Ja... en storskærm..
Camp nou med hueCamp nou med hue
Camp nou med hue

Sådan sad vi pakket ind det meste af kampen. Jeg havde avis omkring mine ben for at holde vinden ude.
Blæsevejr på Camp nouBlæsevejr på Camp nou
Blæsevejr på Camp nou

Det var gråt, det regnede og det blæste. Det mindede mig om Danmark...
Spillerudgang på camp nouSpillerudgang på camp nou
Spillerudgang på camp nou

Folk stod linet op ved spillerudgangen for at tage billeder og få autografer
Er det virkelig..?Er det virkelig..?
Er det virkelig..?

Jeg var så heldig at få et billede af en af spillerne. Jeg tror det var... eller var det... nej det var vist... Det var ikke til at se, men folk var meget begejstrede så jeg tog også et billede!
Strandfoldbold på riazorStrandfoldbold på riazor
Strandfoldbold på riazor

Dette er placeringen af Deportivo La Corunas stadium. Standen er mega lækker og centrum af byen er ud mod vandet.
Lille fyrLille fyr
Lille fyr

Den lille spanier sad hele kampen på sidelinjen og så foldbold. Jeg fandt aldrig ud af hvad han lavede, men han var så underlig at han skulle med her.


Tot: 0.142s; Tpl: 0.015s; cc: 9; qc: 45; dbt: 0.0828s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb