Frisk och i Barcelona!


Advertisement
Spain's flag
Europe » Spain » Catalonia » Barcelona » Barcelona
November 17th 2013
Published: November 17th 2013
Edit Blog Post

Har som sagt varit sjuk några dagar med kraftig feber och förkylning.

Inget att läsa och bara fransk TV och för dålig uppkoppling för SVT Play. 😞

Men har lyssnat mig fram till år 1928, en bit in i del tre,

av Jan Guillos romansvit över 1900-talet

och efter tips från en pokerkollega P1s Filosofiska rummet

vilket är ett program jag kan rekommendera.



************************



Nu är jag dock framme i Barcelona men vi tar och avslutar Paris först med framförallt lite sköna bilder.



Macaroons var var för övrigt, liksom pilgrimsmusslor, himmelskt gott.

Men det kom väl inte som nån överaskning direkt.

Det franska köket är ju världsledande.

Ser man till Michelinstjärnor finns det 10 tre-stjärniga restauranger bara i Paris.



Ingen restaurang i Norden har någonsin bedömts med tre stjärnor av Michelinguiden.

Dock har ju Noma i Danmark utsetts till världens bästa restaurang men det är en annan sak.



Vad gäller Michelinstjärnor är dock Tokyo värst vilket kan komma som en överaskning för vissa.

Paris är tvåa.

Tokyo har 16 tre-stjärniga, 52 två-stjärniga och hela 179 en-stjärniga restauranger medan

Paris har 10 tre-stjärniga, 17 två-stjärniga och 52 en-stjärniga.



Nu är det inte så att jag äter på sådana ställen. Tyvärr snarare tvärtom.

Ska man vara ute på en långresa är maten en av de första grejer man får skära ner på

annars blir det helt enkelt för dyrt. Jag äter ute ungefär en gång varannan dag.



På min första långresa för 13 år sedan - 3-månaders tågluff ner genom Europa

och den mesta tiden i Italien med en 2-veckors avstickare till Tunisien

- så brände jag mindre än 15 tusen kronor trots 2 båtresor över medelhavet och Lufthansa hem från Rom.

Vandrarhemmen fick helst inte kosta mer än 70 kr / natt.

Man delade badrum men oftast så var det sovsalar med gympasalsliknande dusch och badrum.

Inget privatliv. Jag tror inte jag åt ute mer än en handfull gånger under 3 månader.



Detta är min femte (eller sjätte?) långresa och nu står man knappt ut med ställen som tar under 1000 kr / natt.

Och det är absolut inga lyxhotell. 3-stjärniga ligger från 1000 kr och uppåt i Paris.

Rumstorleken är från 8 m^2 - 15m^2.

Går man lägre så är badrummen kassa, rummen mindre, sämre lägen osv...

Jag tror inte ni hade stått ut heller. Man blir bekväm ju äldre man blir.



Här i Barcelona verkar det dock klart billgare.



Efter Barcelona skulle jag gärna vilja ta Spaniens snabbtåg till Madrid.

Dock verkar det rätt vilt på gatorna där för tillfället. (se bild nedan)



/Linus


Additional photos below
Photos: 4, Displayed: 4


Advertisement



Tot: 0.069s; Tpl: 0.009s; cc: 9; qc: 52; dbt: 0.0439s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb