Det er snö i mellom-Europa ogsaa

Slovenia's flag
Europe » Slovenia » Upper Carniola » Bled
June 10th 2006
Published: June 10th 2006

SalzburgSalzburgSalzburg

Liv Randi og Jesper foran gamlebyen og borgen.
Paa anbefaling fra onkel Odd la vi, som skrevet i forrige innlegg, turen innom Bled i nord-Slovenia. Vi tok derimot ikke baaten paa innsjoen slik han anbefalte, men var spreke nok til aa gaa rundt. Det tok oss hele den forste dagen, mandag maa det ha vaert.

Bled er en liten by med om lag 5000 innbyggere og antakelig til enhver tid like mange turister. Det foltes likevel som en rolig plass, i hvert fall midt i uka da vi var der. Den andre dagen der kjorte vi innover en dal som heter Bohinj, saerdeles vakkert: grone aaser, knallblaa innsjoer, fjell med sno paa, omtrent som i Norge paa en god sommerdag.

Den siste dagen dro vi paa dagstur til hovedstaden Ljubljana, seks mil sor for Bled. Det tok sin tid aa finne parkeringsplass, men da det var unnagjort, blei det en riktig saa fin dag i en riktig saa fin by.

Willkommen in Österreich

Torsdag fortsatte vi ferden nordover. Inn i Österrike og over noen ganske saa hoye veger, Grossglockner Alpenstrasse (2.575 moh), med utsikt mot Grossglockner, det hoyeste fjellet i Österrike. En skikkelig toff dag, til tross for at mesteparten blei tilbrakt inni bilen (som fortsatt
TannpussTannpussTannpuss

Fortsatt ikke mer enn fire tenner, men greit aa starte de gode vanene tidlig.
holder stand. Og ja far/svigerfar, vi sjekker oljen jevnlig slik du anbefalte).

I gaar, fredag, kom vi til Salzburg. Paa veien dro vi innom et friluftsmuseum der vi spiste tradisjonsrik österriksk kost og saa paa gamle österrikske hus, alt i lekkert vaer og med hoye fjell i bakgrunnen. Blir ikke mye bedre enn det. Vi fikk ogsaa med oss at Tyskland aapna VM ganske saa bra, paa et gammelt fjernsyn paa rommet der vi bor, hjemme hos noen folk litt utafor byen.

I dag har vi rusla rundt i Salzburg som virkelig er en vakker by. Hele gamlebyen er verna av Unseco, og med god grunn etter hva vi kunne bedomme. Et utall velholdte, vakre, gamle bygninger. Yrende folkeliv, horder av turister horer med paa slike steder og oss selvsagt.

Ikke saa lenge igjen

Vi blir her i Salzburg til mandag. Da drar vi til Regensburg. Baaten hjem gaar fra Kiel til Göteborg fredag, ergo er vi hjemme lordag utpaa dagen en gang.

SitterSitter
Sitter

Det er mer spennende aa sitte enn aa ligge. Haaper ryggen holder til noen korte stunder sittende. Her i Ljubljana.

Tot: 0.224s; Tpl: 0.02s; cc: 11; qc: 48; dbt: 0.0312s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb