Akropolis

Europe » Greece » Attica » Athens
January 7th 2009
Published: January 14th 2009

Dag 210.

Idag hadde vi bestemt oss for aa staa opp tidlig for aa gaa aa se Akropolis. Men, vi ble liggende til ti for vi kom oss opp av koyen. Etter at vi var hjemme i julen, har Eirik begynt aa sove lenge om morgenen - til Janes store fornoyelse. Vi planla aa spise frokost paa veien, men vi ble gaaende en stund for aa finne rett inngang til Akropolis (hvor billettsalget var), og glemte hele frokosten.

Akropolis er symbolet paa Aten - den hellige hoyden sentralt i byen. Hoyden har vaert hellig siden forhistorisk tid. Det var lite turister da vi var der, men dessverre var templene Parthenon, Nike og Propylaea under oppussing. De var dekket av stillaser, og det var store heisekraner rett ved. Allikevel var det et fantastisk skue!

Vaeret var nydelig - solskinn og faa skyer paa himmelen, og 12-14 grader. Arkeologisk museum for Akropolis, som til naa har lagt paa Akropolishoyden, var stengt paa grunn av flytting. Vi gikk rundt i et par timer paa hoyden. Etterpaa gikk vi ned til Agero, som var grekernes gamle handelssenter. Her hadde de ogsaa administrasjonsbygg, offentlige tjenester, rett og templer. De gamle atenerne samlet seg
Odeion of Herodes AtticusOdeion of Herodes AtticusOdeion of Herodes Atticus

Ble bygget i 161 e.Kr., av Herodes Tiberius Claudios Atticus. Teateret brukes den dag i dag ved Aten festivalen, og har plass til 5 000 mennesker.
her hver dag for aa kjope og selge sine varer, hore de siste nyhetene, kritisere myndighetene, dele ideer og delta i diskusjoner. Monumentene og byggene er bygd fra det 11. aarhundre f.Kr, til det 11. aarhundre e.Kr.

Litt for kl. 15 gikk vi tilbake til Plaka for aa spise frokost/ lunsj. Vi hadde tenkt aa spise paa pizzarestauranten igjen, men den hadde stengt idag. De hadde ikke aapent hver dag utenom sesong. Vi gikk derfor til en restaurant like ved, og spiste en god lunsj.

Etterpaa gikk vi en gaatur i byen, en tur vi hadde faatt anbefalt av turistinformasjonen tidligere. Langs turen skulle vi se mange flotte historiske bygg, fra 1800-tallet og fram til naa. Det var en fin tur, som var paa ca. 7 km. Mange av byggene var dessverre ambassader, og derfor dekket bak hoye gjerder og hekker.

For vi gikk tilbake til hostellet for aa hvile de slitne beina etter mye gaaing, var vi innom en kaffebar (Jane har faatt dilla paa kaffemocca). Et av de dyreste stedene i Europa aa kjope kaffe ute, er Aten. En av servitorene forklarte oss at aarsaken til de hoye prisene paa kaffe i Aten er at
PropylaeaPropylaeaPropylaea

Hovedinngangen til Akropolis, Bygget av Pericles i 437 - 432 f.Kr. Arkitekt: Mnesikles, fra Aten.
grekerne sitter i flere timer med samme koppen (hva kom forst - hona eller egget...en kopp koster 40-50 NOK).

Vi hadde tenkt aa kjope togbilletter videre, etter at vi hadde slappet av litt paa rommet. Men, hun i resepsjonen mente at billettkontoret stengte kl. 18 (altsaa hadde vi kun 30 minutter paa oss). Vi gikk derfor ut igjen med det samme, bare for aa erfare at de stengte kl. 15.30.

Paa kvelden spiste vi middag paa Taverna Plaka igjen,"vi slapp ikke forbi" innkasteren deres i kveld heller. Vi ble sittende en god stund utover kvelden, for vi kom i snakk med 4 russere fra nabobordet.

Tempelet ParthenonTempelet Parthenon
Tempelet Parthenon

Tempelet var dedikert til gudinnen Athena, og var bygget og dekorert av Pericles i 447 - 432 f.Kr.
Tempelet Parthenon 2Tempelet Parthenon 2
Tempelet Parthenon 2

Tempelet har 8 soyler paa kortsidene, og 17 soyler paa langsidene.
Eirik studerer kart over AkropolisEirik studerer kart over Akropolis
Eirik studerer kart over Akropolis

Med Aten by i bakgrunnen.
ErechtheionErechtheion
Erechtheion

Tempelet ble bygget i 420 - 406 f.Kr. paa det mest hellige stedet paa Akropolis - hvor gudinnen Athena plantet oliventreet, som er hennes symbol.
Balkongen paa ErechtheionBalkongen paa Erechtheion
Balkongen paa Erechtheion

Med de beromte Caryatids statuene.
Dionysos teateretDionysos teateret
Dionysos teateret

Det eldste teateret i verden - fra det 4. aarhundre f.Kr. Teateret hadde kapasitet til 17 000 mennesker.
Stoa of AttalosStoa of Attalos
Stoa of Attalos

Ble bygget i 159 - 138 f.Kr., og skal ha inneholdt 21 butikker paa hver av sine 2 etasjer. Det ble donert av Kongen av Pergamos Attalos II til Aten.
Stoa of Attalos 3Stoa of Attalos 3
Stoa of Attalos 3

Brukes naa som museum.
Theseion - Tempel of HephaistosTheseion - Tempel of Hephaistos
Theseion - Tempel of Hephaistos

Tempelet ble bygget i 460 - 415 f.Kr. og er det best bevarte tempel fra den greske antikken. Tempelet ble dedikert til Hephaistos og Athena.

Tot: 0.084s; Tpl: 0.011s; cc: 8; qc: 23; dbt: 0.0539s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb