Dag 12 – vrijdag 23 juni 2017 – Rothenburg ob der Tauber

CreglingenCreglingenCreglingen

Uitzicht op de kerk
Dag 12 – vrijdag 23 juni 2017 – Rothenburg ob der Tauber

Dagrit naar Creglingen, een klein stadje langs de Tauber.

Mooie rit met hellingen die pittiger en langer worden. Afdalingen tegen +50km/u. Bergop op stand turbo, daar word je niet moe van.

Wondermooie omgeving en vooral veel schaduw langs de exclusieve fietsweg.

De plaatselijke horeca ziet onze bende graag toekomen. Ze serveren alles. Coupe eis spaghetti, tortes van allerlei beren (bessen dus), brödchen mit käse und wurst. Enkel hun koffie is niet zo lekker.

Onderweg doen we nog een historische kerk aan. De 'Herrgottskirche' van Creglingen, waarvan de bouw begonnen is in 1389 en die Evangelisch werd in 1530.

Een prachtig houtsnijwerk, 'Der Marienaltar' is dé bezienswaardigheid.

Verder ligt de vloer geplaveid met grafstenen van overleden Rijke Stinkerds van de 16e eeuw. De grafsteenteksten zijn in een Middeleeeuws Duits dat nu nog zeer begrijpbaar is, als je dat wil.

CreglingenCreglingen
Creglingen

Vakwerkhuizen en geparkeerder auto's overal.
Creglingen - -HerrGottskircheCreglingen - -HerrGottskirche
Creglingen - -HerrGottskirche

Hoofdaltaar van de 15e eeuw.

Der Marienaltar van rond 1500
Rothenburg ob der TauberRothenburg ob der Tauber
Rothenburg ob der Tauber

daar moeten we nog deftig naar omhoog.

Tot: 0.379s; Tpl: 0.019s; cc: 14; qc: 46; dbt: 0.1396s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb