Paris bättre dag för dag!


Advertisement
France's flag
Europe » France » Île-de-France » Chatillon
October 26th 2013
Published: October 26th 2013
Edit Blog Post

Idag var jag på Shakespeare and Company.

Där hittade jag Jack Kerouacs moderna klassiker On the road som jag inte har läst.

On the road - mer passande än så blir det väl inte? 😊



Bob Dylan sa om boken: "It changed my life like it changed everyone else's' "



Känner ni inte till Shakespeare and Company så rekar jag Woody Allens näst senaste film

Midnight in Paris med Owen Wilson i huvudrollen.



"Sylvia Beach, an American expatriate from New Jersey established Shakespeare and Company

in 1919 on 8 rue Dupuytren.

The store functioned as a lending library as well as a bookstore.

Beach moved to a larger location at 12 rue de l'Odéon in 1921, where the store remained until 1941.

During this period, the store was the epicenter of Anglo-American literary culture and modernism in Paris.

Writers and artists of the "Lost Generation," such as Ernest Hemingway, Ezra Pound, F. Scott Fitzgerald,

Gertrude Stein, George Antheil and Man Ray spent a great deal of time at Shakespeare and Company,

and it was nicknamed "Stratford-on-Odéon" by James Joyce, who used it as his office.

Its books were considered high quality and reflected Beach's own literary taste.

Shakespeare and Company, as well as its literary denizens, was mentioned in

Hemingway's A Moveable Feast (En fest för livet på svenska).

Patrons could buy or borrow books like

D. H. Lawrence's controversial Lady Chatterley's Lover

, which had been banned in Britain and the United States.

Beach initially published Joyce's book Ulysses in 1922, which was banned in the United States and in the United Kingdom."



Gertrude Stein är intimt förknippad med Shakespeare and Company

och det var hon som myntade uttrycket "The lost generation"

"Gertrude Stein var en av Paris mest berömda personer i de konstnärliga salongerna

, och hon umgicks i samma kretsar som bland andra Pablo Picasso, Henri Matisse, och Ernest Hemingway.

1903 flyttade Stein till Paris, där hennes hem under närmre fyrtio år skulle komma att bli den kända samlingspunkten

varje lördagkväll för expatrierade amerikanska konstnärer och författare

och andra framstående inom den avantgarde litteraturen och konsten. "



"The "Lost Generation" was the generation that came of age during World War I.

The term was popularized by Ernest Hemingway,

who used it as one of two contrasting epigraphs for his novel, The Sun Also Rises.

In that volume Hemingway credits the phrase to Gertrude Stein

, who was then his mentor and patroness."



Lämpligt nog har jag precis läst ut denna Solen har sin gång

vilken utspelar sig i Paris och Spanien som också är målen för min resa.






**************************



Igår var jag på Centre Pompidou vilket är det franska nationalmuseet för samtidskonst

- eller närmare bestämt från 1905 och framåt.

Jag stannade till stängning 23.00.

Tyvärr kan jag inte posta de coolaste verken för märkligt nog kan jag inte lokalisera dom på nätet.



Dom hade även en specialutställning av Roy Lichtenstein.

Han och Andy Warhol m.fl. inspirerades av populärkulturen och konsumtionssamhället.

Jag har tidigare inte riktigt förstått anledningen till den rörelsen men fick förklarat för mig

att den kom som en reaktion på den abstrakta expressionismen vars centralfigur var Jackson Pollock.

Och då verkar det plötsligt rätt vettigt.



(Man kan inte posta mer än fyra bilder per blogginlägg tyvärr.

De övriga syns dock under bloggen.

Och jag kan inte placera bilderna var jag vill. Det sker automatiskt.)





Natten avslutades på Boulevarde de Clichy.

En gata känd för sina nattklubbar.

Bl.a. ligger Moulin rouge där.

Jag lyckades gå vilse på vägen hem i parisnatten

trots att jag nöjt mig med en alkoholfri Staropramen.



/Linus


Additional photos below
Photos: 6, Displayed: 6


Advertisement



Tot: 0.102s; Tpl: 0.014s; cc: 10; qc: 59; dbt: 0.049s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb