Naantali ja Rymättylä

June 25th 2010
Published: June 25th 2010

10.6.2010 Naantali

Pappa oli kylässä ja pitihän se viedä veneilemään, mikäs kuva sille olis jäänyt jos onnettoman alun aikaan Raision rannassa hengailu olis ollut sen kesän Venekokemus.

Sää oli mukavan aurinkoinen, kun työpäivän päätteeksi ajettiin rantaan. Muitakin veneilijöitä oli liikkeellä, ja se teki matkasta Naantaliin ajoittain melkoista toisten aaltojen läpi pomppimista.

Naantalissa oli väkeä terassit ja rantakadut täynnä. Tunnelma kuin ulkomaille olis lähtenyt. Aurinkolaseja ja jäätelöitä joka puolella.

Kotimatkalla vastaan tuli Siljan laiva, joka oli juuri lähtenyt satamasta. Onhan niitä nähty ennenkin, mutta on se aina jotenkin hupaisaa ohittaa läheltä iso alus.

20.6.2010 Rymättylä

Tuli sunnuntaiaamu, viikonloppuna joka tuntui suorastaan lomalta. Oltiin ehditty jo käydä hotellilomalla Tampereella, kieppua Särkänniemessä, sukuloida ja juhlia Espoossa ja nukkua pitkään... ja YHÄ oli viikonloppu. Lähdettiin siis Narskulle. Kotilaituri alkoi vihdoin olla enempi täynnä kuin tyhjä. Useampi "Narskun kaveri" majaili lähistöllä.

Oli aurinkoista, mutta kova tuuli oli tehnyt merestä pikkaisen pomppuista, varsinkin Airistolla. Jahuu, sanoivat pojat kun Narsku pomppi aalloilla.

Rantauduttiin Rymättylän kirkkolahteen. "Mennäänkö nyt ravinteliin?" kysyi rantaravinteliorientoitunut Lare. Mentiin - kun kerran oli nälkä. Paikalliselle terassille paistoi aurinko, sieltä sai hyviä kanakoreja ja muu asiakaskunta oli mielenkiintoisen vaihtelevaa. Toiset juhlivat eilisten häitten jatkoja, toiset pohtivat syntyjä syviä.

Ruuan päälle lähdettiin katsomaan kirkkoa. Siinä vasta matkailumainosten unohtama kohde! 1500-luvun alun todella mielenkiintoisia maalauksia. "Pahikset" eli pirut hyppivät pitkin seiniä houkuttelemassa hiukan poissaolevan näköisiä maallikkoja, taivaallinen pelastaja kiskomassa kadotettuja pedon suusta.

Matkalla rantaan ostettiin kaupasta jätskit ja istuskeltiin hetki, ennen kuin lähdettiin takaisin kohti kotilaituria.

23.6.2010 Naantali jälleen

Juhannus lähestyi, ja sen mukana aika vaihtaa merta ja venettä. Mutta vielä kerran piti päästä narskuilemaan. Työ- ja päiväkotipäivän päälle mikäs sen parempi vaihtoehto kuin lähteä Naantaliin syömään? Lare tohti olla aika paljon eri mieltä, mutta kyllä sekin pian laiturista lähdön jälkeen piristyi.

Oli aurinkoista, mutta tuulista. Aika vähän veneilijöitä liikkeellä - vaikka kyllä niitä veneitä vedessä on, laitureissa vaikka kuinka - niin kuin koko alkukesän. Ruissalon ohi ja kohti Naantalia narskuiltiin hyvää vauhtia.

Käytiin ensin shoppaamassa pojille muumipaidat, sitten suunnattiin Trapin terassille. Lare ilmoitti että hän oli ajatellut makkaraa ja perunoita, joten pojat söivät nakit ranskalaisilla. Aikuiset söivät erinomaista possukylkeä, jota oli toooosi paljon. Siinä rantakansaa katsellessa ja poikien leikkiessä, oli kyllä kesäolo. Vaikkakin myös vähän vilu, ehkä se kuuluu Suomen kesään...

Iltasoitot kuultiin ruokapaikkaan, sitten käveltiin takaisin veneelle. Yhdeksältä lähdettiin kotilaiturin suuntaan. Isot laivat olivat iltavuorollaan Silja jo mennyt ja Viking seurasi kannoilla.

Uittamolla pisteltiin jo tavaroita kasaan, Narskun kesälevon ajaksi. Me olemme jatkossa täällä: travelblog.org/bloggers/Merilokki. Narskulla taas elokuussa!

Tot: 0.054s; Tpl: 0.01s; cc: 8; qc: 44; dbt: 0.0331s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb