Trelleborg Vikingvesting en Holbaek Fjord

September 9th 2022
Published: October 12th 2022

De Storebaeltbruggen De Storebaeltbruggen De Storebaeltbruggen

254m hoge pilaren - de Ostbro 7km en de Wesrbro 6,6km.
9/9/2022 Vrijdag – Verplaatsing (115km) naar Holbaek Fjord in noord-west Seeland.

We reden van Funen naar Seeland over de spectaculaire Storebaeltbruggen die sinds 1988 de twee eilanden verbinden.
660Dkk of +- 90€ moesten we er voor over hebben. En op 10 minuten was het gefikst.

Onderweg bezochten we het Trelleborg Vikingmuseum. Een bijzonder archeologische plek om te bezoeken.

Het zijn de restanten van een cirkelvormig Vikingfort gebouwd in de jaren 900 door diezelfde Harald Blatand (Blauwtand) en herbergde naar schatting 500 krijgers in de verschillende 'Langhuizen' waarvan men de fundamenten kon reconstrueren.

Een klein museum exposeert de archeologische vondsten waaronder sieraden en keramiek.
Het is het eerste museum waar we niet moesten betalen. Enkel een kleine dure souveniersshop.

reconstructie van een Langhuis

maquette van omwalling en gebouwen intra en extra muros

deel van de cirkelvormige omwalling

contouren fundament van Viking Langhuis

brug over de slotgrachten rond de aarden omwalling

Viking met petje

Tot: 0.079s; Tpl: 0.012s; cc: 11; qc: 33; dbt: 0.0513s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb