Groeten uit Jajce

Europe » Bosnia & Herzegovina » West » Jezero
August 26th 2008
Published: August 26th 2008

Mostar-Jajce

Groeten uit Jajce! Waar? Jajce, klein plaatsje in Bosnie-Hercegovina 😊 Mooi gelegen in de bergen, bekend van een waterval naast het centrum.

Wat hebben jullie gemist in het verhaal van Simone? Misschien de verhalen over eten? 😊 Laat ik dan eens beginnen met een uit-ge-brei-de beschrijving van wat we allemaal gegeten hebben... of niet, gewoon lekker gegeten, veel vis en pizza en pasta en vlees en salades en ijsjes. Jummie!

In Mostar (waar we de vorige blog-entry schreven) hebben we van alles gezien in de oude stad: natuurlijk de Oude Brug diverse keren; een moskee met een minaret die we beklommen hebben; de frontlinie van de oorlog, d.w.z. waar die vroeger liep, met veel kapotgeschoten gebouwen eraan; het Turkse Huis, ingericht zoals Turken hier vroeger woonden.

Zaterdagochtend om 6:00 op! We gingen namelijk heel vroeg met de trein, 7:38, naar Sarajevo. Erg mooie tocht door de bergen, slingerend door de valleien. Na aankomst in Sarajevo een hotel gevonden en vervolgens anderhalve dag erg rustig aan gedaan en wat van de stad gezien. Niet ver van ons hotel was een gedeelte als een soort bazaar, met allemaal kleine winkeltjes, en een oude caravanserai (waar vroeger de karavanen konden overnachten); een grote moskee; de river met een brug waar in 1914 archduke (is dat groothertog?) Franz Ferdinand en zijn vrouw werden vermoord waarna de Eerste Wereldoorlog begon; de katholieke kathedraal en de Servisch-Orthodoxe kathedraal. Verder heel veel terrasjes gezien en rustig zitten lezen 😊 Ik (Alard) was ook niet helemaal lekker de 2e dag, dus rustig aan doen was prima.

Maandag de 25e (gisteren) verder gereisd, met een bus naar Travnik. Oud stadje met een fort op een heuvel, veel moskeeen waaronder de zgn. Multi-Coloured Mosque, met schilderingen in diverse kleuren aan de buitenkant, en de minaret aan de verkeerde kant! Ik wist niet dat minaretten altijd aan de westkant van de moskee moesten staan, maar door de ligging kon dat hier niet en staat de minaret aan de oostkant. Uniek in de wereld volgens een mannetje dat naast de moskee aan het werk was! Maar misschien geldt die regel alleen hier in Bosnie, dat zou kunnen 😊 Verder in deze stad een aantal graven van viziers (Turkse heersers van vroeger, ongeveer), en een Servisch-Orthodoxe kerk gezien. En een begraafplaats vol graven met sterfjaar 1992 of 1993...

Vandaag door naar Jajce, mooie tocht per bus door de bergen. Deze stad heeft zoals gezegd een waterval vlak naast het centrum, maar alle restaurantjes e.d. ernaast zijn nog niet gerepareerd sinds de oorlog. Gelukkig zijn er verderop voldoende plekjes om wat te eten en drinken. Behalve de waterval zijn er de ruine van een fort, moskeeen, stadsmuren met torens, catacomben, ruine van een middeleeuwse kerk, overblijfselen van een tempel van het Mithraisme, een oude religie. Jajce is kandidaat om op de Unesco-lijst te worden toegevoegd, hebben we op diverse plekken zien staan. Er wordt aan alle kanten gebouwd om de schade van de oorlog weer te herstellen...

Plannen voor de komende dagen: morgen nog een dagje hier, wandeling maken om een meer in de buurt; dan donderdag naar Zagreb waar we zaterdag de trein naar Munchen nemen om terug naar Nederland te gaan.

Groeten uit een rustig Jajce!
Simone en Alard.

27th August 2008

eet verslag?
Maar wát hebben jullie nou allemaal gegeten?

Tot: 0.075s; Tpl: 0.01s; cc: 13; qc: 29; dbt: 0.0407s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb