Ardennen 2006


Advertisement
Belgium's flag
Europe » Belgium » Luxembourg » La Roche-en-Ardenne
July 7th 2006
Published: April 29th 2008
Edit Blog Post

Aankomst!



Oh Jongens, daar gaan we dan. Het begint echt geweldig, de bus was drie kwartier te laat. maar jah, hij is aangekomen. we stoppen ook nog voor drie kwartier in Maastricht. echt niemand was hier blij mee, maar wel meteen een spel geleerd. "Shit nog iets, we hebben het "Shit happens" genoemd.

Kaartenspel:
2 -> Mag overal op!
3 -> is doorzichtig
3 in de hand
7 -> Volgende kaart moet lager zijn
10 -> Stapeltjes mag weg.
A -> mag alleen een 2 - 3 - 10 op.

Leuk om te spelen, nou goed weer verder in de bus. 1 uur nog rijden en we waren er, de chaffeur wist echt niet hoe hij moest rijden. Aangekomen, moesten we de reisleider vinden, deus naar het café. Gevonden! We slapen in een gigatent, dit was niet de bedoeling maar toch?!

Oke de feiten: 10 man
1 willemein (rood) -> 24
2 Marco (Veer) -> 24
3 Sandra (Bril) -> 22
4 Inge (nog iets, tipi) 23
5 Sjoerd 23
6 Maxime 23
7 Sunniva 19
8 Robert (tent) 23
9 Anne en 10 Britt 18

ontzettend leuke groep, sjoerd is heel sportief, sport 6x in de week. Maxime is heel competentief, hier wordt ik zelf strontziek van maar goed, hij wil in alles beter zijn (puhh dat denk je). Marco, een geweldige gozer, beetje apart met een veer in zijn oor, maar wel dezelfde humor, willemein, doet me heel erg aan merel denken dat zegt genoeg! Sandra is snelwandelaar, sportief met x-benen. inge is precies hetzelfde als mij, alleen wat rustiger, slaapt ook heel vroeg. sunniva gaat richting de gothic en haar vriend is vaag Robbert. 2 doen er werktuigbouwkunde haha, verder hebben we niet veel gedaan, lasagne gegeten. Daarna zijn we gaan lopen, de berg op geweest en verder op er weer af. (kortom een giga stuk) . Rond 1 uur ben ik maar gaan slapen, het was wel goed geweest...


Day 2



06.20u ging de zoemer van de stuw (even verderop) dus ik WAKKER. Nou heb mooi de quest gelezen. 8 uur eruit, 9 uur ontbijt. anne heeft een gigantische rotwekker! Hahah, Maxime had grote moeite met het ontbijt, want hij eet altijd stokbrood. nou verder was het goed te eten. rond 10.15u zijn we vertrokken met de kaart/kompas loop. Tijdens de eerste helling kreeg ik een astma aanval, kon de rest van de hellingen met moeite op. maar goed, inge was mijn loop maatje. Maxime had de kompas en kaart, finaal verkeerd gelopen. Na 2/5 uur lopen, jah waar zitten we op de kaart. Nou 2/5 uur zou de tocht duren!?

We waren er nog lang niet, toen maar de kaart gevolgd, na nog een uur lopen, aangekomen. Op het einde wilde sjoerd en maxime sneller lopen. dus maakt inge de opmerking. Samen uit/samen thuis. Dus ik zeg; je kan alleen zo snel lopen als de langzaamste loper'. hier was hij het totaal niet mee eens! Want volgens hun zit het allemaal tussen je oren. nou mmijn astma vandaag vond ik kut genoeg, maar zat niet daar, wel tussen mijn longblaasjes.

toch zijn we aangekomen. de jongens wilden meteen door. (we hadden volgens hun nog niks gedaan? Uhmm hebben we niet niet bijna vier uur gelopen?) wij (de meiden) wilde niet meteen beginnen. na ongeveer 10 minuutjes begonnen we met de bushwalk. Echt lachen, springen over rotsen, door struiken heen en klauteren op bijna verticale paden omhoog. de instructeur is een wijsneus. Die iedereen weet te motiveren om dingen te doen. Na weer op de top te zijn geweest, gingen we naar beneden. Via een klettersteig! Echt leuk joh, gewoon hangen, kruipen, touwlopen en traplopen (verticaal dan). Aangekomen bij de himalayabrug ong. 20m boven de grond haha. mooi uitzicht. Lekker overheen geklomen. Daar aangekomen en heel moie, weer door de tunnel terug! Het is daar echt heel donker. Je kan haast de persoon naast je niet zien. Eigenlijk kan je hem ook niet zien!

Daarna met de bus terug, even cola gedronken met sanra, inge en anne. Daarna in het water rond gewandeld en gezeten. Ja, toen eten, was gewoon brood. meteen daarna gaan kaarten toen half elf. Italië heeft gewonnen met voetbal. Nog eeven met Inge en sandra gekletst en toe een plek gezocht om te schrijven. Het is heir behoorlijk donker, dus best lastig om zo'n plekje te vinden, waar je zelf kan zien wat je schrijft!

Oja, was niet van plan om te gaan ATB'en, maar die instructeur probeert me wel over te halen. hij zegt dat het ondanks de astma van vandaag wel moet lukken. Hij is al twee keer langsgeweest. Maar jah, we zien wel. Morgen ochtend om 11 uur kajakken, en om 15 uur Atb'en en rond 19 uur gaan we mexicaans eten?! Ben benieuwd. Daarna gaan we bowlen. Als het programma niet veranderd? Maar ga naar bed, ben veel te moe?!



Kajakken, ATB en Mexicaans?



Het opstaan is al moeilijker dan gisteren. Ben echt moe. Ja lekker veel spierpijn in mijn kuiten en heb blaren onder mijn voeten. Kajakken en ATB'en vandaag. Tijdens het ontbijt heb ik alleen brood voor de lunch gemaakt, heb geen honger. rond 11uur zijn we vertrokken voor het kajakken. poeh alles gaat heir langzamer, het lopen etc. ben wel benieuwd! Alleen in een kajak? We gaan het doen zonder begeleiding! Er staat 20cm water of zo, dus mijn KNRB heb ik hier niet nodig haha. eerst een korte instructie?! en in de kajak komen. dat wiebelt echt giga. Dus in het begin alleen maar evenwicht bewaren. Anne zit in een banaan met willemein, die is niet om te krijgen. we heben het geprobeerd, maar niet gelukt. maxime en sjoerd hebben geprobeerd iedereen om te gooien. bij mij is het niet gelukt.

Maxime probeerde mij om te gooien, maar ging zelf om?! Dan zit er ruim 500 liter water in de kajak, wat er eerst uit moet haha. Dat betekend dan weer legen bij de oever. hierdoor kosten alles veel tijd. er was gezegd, dat we er 1,5 uur over zouden doen. we waren op een gegeven moment al 2,5 uur bezig. toen kwam de bus langs, hij was ons aan het zoeken. in totaal hebben we 3,5 uur gevaren. iedereen had er meer dan genoeg van. Anne is later nog geruld met sjoerd en maxime, 1 ding is zeker, hun kunnen niet samenwerken. half 4 waren we op de camping, 3 uur zou het atb'en beginnen?

Mac had gezegd dat het wel zou kunnen! Na 3x naar onder zakken met mijn zdel, en hevig adem tekort ben ik op de eerste bult gestopt en terug gegaan. Anne is doorgegaan, ikke terug naar de camping. Ik heb nog van een franse ATB'er wat water gekregen onderweg. op de camping waren marco en willemein. ik ben gaan douchen en heb met de anderen gekletst. later kwam ook sunniva terug. was best gezellig hier, om kwart over zes kwam anne met de rest terug. helemaal verbrand (zon), moe en met energie tekort. even douchen en hop naar het eten.

Alles gaat hier samen, naar het eten gaan ook! Het was chili con carne met rijst, best te eten maar ik had weinig honger. Na het eten zijn we gaan jongleren, tenmiste geprobeerd. rond negen uur gingen we bowlen in 2 teams van 5 personen. de teams waren; robert, sjoerd, sunniva, willemein en marco. het tweede team was Britt, anne, sandra, inge en maxime. Vandaag ign het tussen maxime en mij beter. best aardige discussie gevoerd over roken bv. maar hij blijft competentief, hij had wel moeite met het atb'en vandaag. wie heeft gewonnen weet ik al niet meer, het was gezellig daarna hebben we nog even gezeten, en rond half 1 lagen we in bed, dat is pas lekker.

Speleologie



Vanochtend was het opstaan heel moielijk moet ik zegen, was ontzettend moe (oh nee) ben heel moe. vanacht heeft het gegoten, maar je kan er niks van zien buiten, alleen de tent was nat. ontbijt was weer alleen een lunchpakket maken. daarna was het klaarmaken voor speleologie. eindelijk was het dan zover om 1000u, met de bus naar de grot.

Voor de grot is een hek gezet, de gidsen waren mac en hans. ( met de steekvlam als licht). de toch was een ingang met een autostoel, naar beneden via touw en ladder ong. 4m. met 14 man in een kamer van 2 bij 2m zittend, gat van 30 bij 50cm lengte ong. 2.5m lang, daarna een soort glijbaan. Anne viel, dus ging de rest niet zoals anne. op de terugweg door een gat kruipend en uitkijken voor de stalagtieten. je moest hierbij kruipen door water best koud al zeg ik het zelf.

na nog een aantal spillonken weer bij de trap aangekomen, klimmen via de wand met mentale ondersteuning van mac omhoog, dat was best zwaar. boven aangekomen nog even kletteren en klauteren daarna door een gang tijgeren en daar was de uitgang! Zag er niet uit, helemaal onder de modder, niet normaal, daar hebben we iedereen opgewacht, kleren uitgedaan. Toen zijn we opgehaald door de bus, terug naar de camping. aangekomen hebben we besloten om naar remouchamps te lopen!

Dat is ongeveer 3 kilometer verderop. dit hebben we dan ook gedaan. Samen met Marco, willo, sandra en inge zijn we gaan lopen. Daar hebben we snacks en drinken ingeslagen. we zijn toen terug gelopen. ik had wel last van mijn hakken (grote blaren eronder, hoe? geen idee). Na het eten van ontzettend kala pasta zijn we een fakkeltocht gaan lopen. we vertrokken rond 10 uur ofzo. wel wisten we dat de tocht ongeveer 3 uurtje zouden duren. Mac en anouk lipen mee als begeleiding. rond kwart over tien zijn we dan eindelijk vertrokken.

hopla meteen de bossen in, het was echt aardedonker. weer liepen we dezelfde berg omhoog als waar ik de eerste dag een adem tekort had. ik was in 1x de berg omhoog gekomen, op het tempo van meax, maar boven gekomen kreeg ik alsnog adem tekort. echt balen, de gehele tocht heb ik benauwd rond gelopen. kreeg ook nog complimentjes over dat ik niet terug ben gegaan, maarjah, in je eentje terug in die donkere bossen!? Aangekomen waren al de fakkels al uit, nog even gezeten en hopla naar bed.

Vrije dag



Vanochtend kregen we een lfit naar remouchamps van rogier. voor de grotten afgezet, echt geweldig, want eigenlijk had ik geen puf meer, na die tocht vanacht. Aangekomen (we gingen via de groeve) hebben we kaartjes gehaald voor de grotten, 8 euro pp maar het was de moeite. we kregen uitleg van de gids. je loopt 1200m en dan nog 800m met een boot op een ondergrondse rivier. de kathedraal met stalagtieten en stalagmieten. de persoon die de rondleiding gaf was echt apart en ontzettend grappig. hij gaf voorbeelden van fantasieen die mensen hadden gehad, bv de 3 olifanten of de kerststal in de kathedraal.

Na ongeveer 2 uur binnen te zijn geweest. het was wel een temperatuur verschil hoor, in de grot was het 10 graden en buiten was het 34 graden?! Dus jah, even puffen buiten dan?! WE hebben even kaarten gehaald, daarna gaan eten en meteen de kaarten schrijven was wel gezellig. alleen had ik na vijf frietjes al genoeg. toen naar de bushalte gelopen, maar de stadsbus kwam niet. en jah hoor de witte bus (den oudsten daf) kwam langs en rogier liet ons meeliften, echt geweldig, was echt blij. vanmiddag wel 6x gepoold, met anne en inge, ikken en de 8 bal! hahah. ook nog een discussie gevoerd met maxime, ging echt nergens over. maar goed. Vanavond gaan we weer bowlen, waarschijnlijk rond tien uur. heb er wel zin in, zal wel weer lachen worden.


Klimmen



We zitten weer aan de ambleve, echt een pielstroompje. maar goed, best rustgevend, als er dan geen kinderen in spelen, zoals nu! Uhmm wordt een beetje nat. heb barstende koppijN! Jah net onder de douche met mijn kop tegen de muur gevallen! Maar goed, eerst naar gisterenavond, we hebben niet meer gebowld, maar wel gepoold. best te doen, anne en ik gingen rond twaalf uur naar beneden (de tent dus).

Daar hadden we het over de activiteiten van de week, en over elkaars gedrag in de groep. sjoerd oze sph gast kwam erbij, het was een prettig gesprek. heleboel duidelijker geworden voor ons. toen was het ineens half twee. jah, uhmm we wilden op tijd naar bed gaan! Mar het was wel gezellig. Vanochtend om 8 uur weer op, nou meteen wekker gespeeld voor anderen, heb even een rondje gemakt... hahaa zien er allemaal zo belabberd uit in de ochtend, maar anne nog het meest. 1 groot wrak, al zegt ze zelf van niet, okey dan niet, ahum. Ze kan er niet bepaald goed tegen, weinig slaap!

alles bij elkaar sliep bijna iedereen bij het ontbijt aan tafel, daarna naar de bus ( we zouden eigenlijk met de atb gaan, maar vanwege mijn astma en de knie van inge gaan we met de bus.) ging redelijk snel, we waren samen met de 2 couples, de rest van de groepen is het programma vandaag afgelast, wegens ontoelaatbaar gedrag. dus de steengroeve voor ons alleen, eerst door de tunnel, klimgordel en lifline aan en gaan met die banaan!

okey over het booogschieten, was wel leuk, maar vond het niet echt geweldig. Maxime en sloerd wel, knuffelschieten! hahaah...
Daarna naar de klimlijnen, er waren 5 lijnen. ik heb 1 gehad, 2 tot de helft en de moeilijkte 5 ook gehaald. ook de vier heb ik gehaald, geeft echt een kick! oke het zekeren, voo rhe tklimmen gebruik je de lifeline, allebei vast aan de lus. als je hoofdzekeraar bent heb je aan je klimgordel een touw die vast zit aan een steen, zodat je niet kan weglopen dan zit er een acht vast aan je klimgordel. Je haalt het touw door de lussen van de acht. Dan heb je de tweede zekeraar, die geeft het touw door. Dus je klimt met drie man. ik was met anne en inge. echt geweldig. Daarna het abseilen, was de eerste. mac hield me eerst nog voor de gein tegen, en laat me ineens vieren maar het was echt wel kicken, om te doen. heb de rest gefotografeerd en uitgelachen natuurlijK!

Na een korte pauze zijn we aan de challenge begonnen. het was aan een net zekeren en dan 40m omhoog klauteren. boven aangekomen via een tweepuntbrug, dus ook weer zekeren met de lifline, als je valt ben je niet blij als niet gezekerd bent. ga je best diep de afgrond in! Echt lachen, de jongens liepen natuurlijk te kloten, maar goed beetje kattenkwaad!

Toen de 80km/u tokel, als je op het plateau staat, heb je echt wel een mooi uitzicht. voor het vertrek op een soort glijbaan zitten met een rotsmuur voor je als uizicht! haha, echt kicken, was echt geweldig, maar mijn helm ging halverwege af. Maar goed en veilig beneden gekomen. daarna nog even geklommen en dan weer terug door die giga donkere tunnel, 450m lang! maar wel echt kicken. En wer terug met de bus, moeh, maar zeker voldan. Vandaag waren harm en tom onze begeleiders, erg leuke gasten mssn streng tegen kinderen maar helpen je uitstekend.

Bij het avondeten was er niks bijzonders, verer moe en weer schoon van het douchen, maar we gaan waarschijnlijk volleyballen dus..... oja morgen paintballen en vlotbouwen en daarna bbq!


Vlotbouwen!



OKey vandaag was het een saaie dag, niet normaal vanmorgen om 12uur paintballen. had al gemeld dat ik niet meer zou doen. dus heb met de mensen gepraat van de organsatie. anne hoorde standaard de affluit niet, echt een dove kwartel. maar goed vanmiddag om 1400u vlotbouwen. vrij simpel, maar sommige mensen willen altijd moeilijk doen. naja ik ben er bij gaan staan en gaan kijken, had er ook echt geen zin in. we zijn aangekomen bij de eindbestemming, ik heb samen met anne de laatste 50m gelopen. Tom lachte zich kapot, marco, willo en robert zijn niet eens aan de tocht begonnen, vroegtijdig afgehaakt voor bierproeven. aan het eindpunt stond rogier ons op te wachten met de bus, echt geweldig zo'n lift. echt relaxter dan lopen, want de bierproevers moesten teruglopen vanuit awaille (ong. 1,5u lopen.) veel succes, sunniva is nog uit vrije wil uitgestapt. aangekomen op de kamping, even gaasjes gehaald voor mijn hiile, alleen maar klote pleisters te vinden hier. dadelijk even knutselen, we zitten nu aan de beek met z'n zessen. maxime is rekoefeningen aan het doen, sandra sudoku, sjoerd muziek luisteren en de rest ligt gewoon. vanavond een vrije avond, bbq'en ben benieuwd. oja ze hebben onze stoelen weggepaakt, maar daar zullen we straks wel achteraan gaan! was wel een gezellige dag, maar qua activiteiten minimaal!

Weer terug!



We zitten in de bus in maastrciht, op de rustplaats. hij moest een kwartier stil staan. Naja de bus reed aan om 1410u dus we zijn al even onderweg (het is nu 1530u) vanacht was er disco, heel gezellig ahum?! Gewoon een camping disco, maar wel gezellig zitten kletsen. vanochtend ging de wekker om half acht, ik was snel wakker want ik moest nodig naar het toilet. de eerste keer dat ik 's ochtends al moet!

Nou de tent opruimen, dit ging redelijk vlot, alleen was er veel onduidelijkheid over hoe/wat en hoe laat alles moest. nou uiteindelijk hebben we om tien uur alles uit de tent, we hadden geveegt en de matrassen weggebracht. de spullen hebben we in de dartkamer gebracht, daar hebben ze de hele dag gestaan!

we hebben ontbeten, daarna werden veel jongeren al opgehaald, maar wij met z'n tienen moeten allemaal met de bus dus dat werd wchtuhh. we hebben de gehele tijd buiten gezeten. "shit happens" gespeeld, en ook de petten beklad. verder hebben we gechild en gepraat. om kwart over een kwam de bus. hij (de chaffeur jah) moest een uur blijven staan ivm met de regels. dus hebben we alles logisch in de laadruimte gedaan. daarna nam mec en harm nog afscheid. daarna gassen, lekker geslapen in de bus. Net afscheid genomen vna sjoerd en maxime. ze willen nog een keer wat gaan drinken. we zien wel. Nou ben ik moe en ga dus nog even de binnenkant van mijn ogen bekijken. een actieve, relaxte en inspannende week, is het geweest, ben toe aan vakantie haha. we zijn nu bij sittard!



Additional photos below
Photos: 47, Displayed: 34


Advertisement



Tot: 0.294s; Tpl: 0.016s; cc: 11; qc: 56; dbt: 0.0471s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb