Weer op reis! Terug naar Costa Rica 2022 Buiten de Gebaande Paden (1)

Costa Rica's flag
Central America Caribbean » Costa Rica
November 29th 2022
Published: November 29th 2022

Costa Rica "buiten de gebaande paden"

Plannen om weer op vakantie te gaan!

September 2022

We zijn een paar jaar niet op vakantie geweest, eerst doordat we toch wat moesten sparen na onze laatste reis naar Zuid-Afrika en Botswana, gevolgd door de Corona pandemie die zorgde dat onze wereld niet veel groter was dan de directe omgeving rond ons huis. Gelukkig zijn we in het bezit van een tuin en een moestuin, waardoor we in ieder geval buiten konden zijn.

Toen eenmaal de coronamaatregels waren verminderd en uiteindelijk verdwenen, bleven er nog wat haken en ogen over om te gaan reizen. We waren al langer van plan om kippen te gaan houden en begin 2020 was het zover en breidden we onze beestenboel uit met een koppel zijdehoentjes. Heel erg leuk, we hebben er veel plezier van en de fijne bijkomstigheid is dat we er ook nog lekkere (mini) eitjes aan over houden. Maar, er moet wel voor ze gezorgd worden en we willen dat ze 's nacht binnen zitten met de deur dicht. Sinds een poosje hebben we een automatisch deurtje en kan Gijs, de haan met zijn dames zelf naar buiten als de deur open gaat en sluit de deur weer als het donker wordt. Met hulp van lieve
GifkikkertjeGifkikkertjeGifkikkertje

Picyure by Luis Cardenas
vrienden en buurvrouw wordt de zorg voor al onze beestjes overgenomen en kunnen wij op vakantie!

We hadden al eerder min of meer besloten om nog eens terug naar Costa Rica te gaan en nu gaan we daar maar eens plannen voor maken. Het eerste idee is om januari, februari 2023 te gaan. Bert snuffelt al eens rond bij vluchten naar Costa Rica en ik kijk eens rond bij Edventure Travel, daar zijn zeker weer leuke dingen te vinden!

Ons oog valt op een reis "Buiten de gebaande paden". Een rondreis met voor ons enkele bekende plaatsen, maar vooral ook heel veel nieuwe plekjes. Intussen horen we dat de tickets voor vliegen volgend jaar wel eens flink duurder kunnen worden.....waarom dan niet dit jaar gaan?

Zo komen we op 29 november uit en blijven we weg t/m 20 december. We doen een aanvraag bij Edventure met de bedachte reis en al snel rolt daar een voorstel uit. Via een whatsapp telefoon gesprek met Linda van Edventure spreken we het voorstel door, er rollen nog wat aanpassingen uit en dan gaat Linda aan de slag en hebben we na een paar dagen het definitieve plan. Intussen zijn de vliegtickets ook geboekt!

Dan gaan we natuurlijk meteen allerlei plannen maken, wat moet er mee, wat hebben we nog nodig én wáár is de "vakantielijst" :-) Mijn tablet die al wat vakanties mee is gegaan om dit blog te kunnen maken en die precies is mijn fototas(rugzak) paste, is inmiddels niet meer... en vervangen door een iets grotere laptop. Deze past niet meer in de fotorugzak en dus heb ik een niet al te grote laptoptas aangeschaft. Verder moet er nog een harde schijf komen om de vast héééééél vééééél foto's op te kunnen slaan en zo zijn er nog wat zaken waar we aan moeten denken.

Het liefst zouden we meteen gaan inpakken, maar ja, dat heeft nog geen enkele zin..... We beperken ons dus maar tot her en der wat aanschaffen en controleren of alles wat we mee willen nemen er is en/of heel is. Oude travelblogs doorlezen (en dan nog meer zin krijgen om te gaan....) Reisgidsjes opzoeken, apps downloaden, nog maar eens het reisschema doorlezen tot ik al kan dromen wat er van dag tot dag op de planning staat ;-)

November 2022

Uiteindelijk is het dan november en komt de vertrekdatum steeds meer in zicht. Dan -eindelijk- worden de back packs uit de kelder gehaald (gelukkig nog steeds in prima staat)! Langzamerhand verdwijnen er meer spullen in de tassen, regelen we de laatste zaken en krijgen steeds meer zin om te vertrekken!

Dinsdag 29-11-2022

De vertrek dag is eindelijk aangebroken. De wekker maakt ons om kwart voor 5 al wakker en een kleine drie kwartier verder zijn we bij de bushalte waar om 5.42 de bus richting station Leiden vertrekt. De trein sluit meteen aan op de busrit. We komen mooi op tijd op Schiphol aan 3 uur van tevoren. Binnen 20 minuten zijn alle plichtplegingen gedaan en begint het lange wachten en reizen.

Rond middernacht Nederlandse tijd hopen we te arriveren in Costa Rica! Het reisverslag gaat volgen in een volgend blog!

Hier is het overzicht wat voor ons in elkaar gezet is:

Dinsdag 29 november 2022

We vliegen via Parijs naar San José Costa Rica

"Onze Edventure chauffeur heet Carlos en haalt jullie op bij het vliegveld. Hij zal jullie ook weer ophalen bij jullie laatste hotel van de reis.Na de laatste check met de bagage loop je de luchthaven uit
LuiaardLuiaardLuiaard

Picture by Luis Cardenas
naar rechts. Hier staat iemand met een bordje met jullie naam.

Welkom in Costa Rica, het avontuur kan beginnen! Na het ophalen van de koffers en het passeren van de laatste X-ray scan lopen jullie de luchthaven uit. Hier staat iemand te wachten met een bordje met jullie naam, bij deze persoon kun je je melden voor de transfer naar Apartotel La Sabana nabij het centrum van San José.

In het hotel kunnen jullie een heerlijke duik nemen in het grote zwembad. Op loopafstand kunnen jullie het park La Sabana bezoeken waar de Costa Ricanen zich sportief uitleven. Leuk om doorheen te wandelen! Apartotel La Sabana

Waze/Google Maps: Apartotel La Sabana

19 December 2022

Jullie gaan Costa Rica verkennen in een compacte 4x4 huurauto (Suzuki Vitara of vergelijkbare auto). Dit is een comfortabele 5-deurs huurauto geschikt voor 2 volwassenen met bagage.

Let op: Zorg dat je een geldig Nederlands rijbewijs kan voorleggen en een creditkaart op naam van de hoofdbestuurder

-Pick up: De auto wordt om 9am naar jullie hotel gebracht door National Car.

-Drop off: De auto wordt rond 9am opgehaald bij jullie laatste hotel van de reis, Guacima Escondida.

Manzanillo - 30 November tot 2 December 2022

2 nachten Congo Bongo Ecolodges Bungalow

Manzanillo is het meest zuidelijke plaatsje aan de Caribische kust van Costa Rica. Hier stopt de weg en vind je de mooiste, meest ongerepte stranden van het land. Behalve de prachtige natuur, vind je in deze regio ook een interessante mix van culturen. Overheersend is de ontspannen Afro-Caribische cultuur, ooit meegebracht door Jamaicanen die als gastarbeiders naar Costa Rica kwamen.

De sfeer is ontspannen en alles gaat hier rustig aan. Uit de met felle kleuren beschilderde huizen en restaurantjes klinkt overal reggae en calypso muziek. Ga mee in het ritme en neem de tijd om een praatje te maken met de lokale bevolking en te genieten van de prachtige stranden en heerlijke keuken.

Je overnacht midden in de jungle in een tropische bungalow van Congo Bongo Ecolodges. Maaltijden zijn niet inclusief, maar je hebt een volledig uitgeruste keuken en een barbecue tot je beschikking. ’s Ochtends word je al vroeg gewekt door de brulapen en vogels. Via een junglepad wandel je zo naar de zee.

Het prachtige strand is perfect voor een dagje relaxen in de zon, maar je kunt ook hiken naar verlaten strandjes en het prachtige uitzichtpunt van Punta Mona. Spring ook op je fiets of in de auto om andere (surf)stranden in de buurt te verkennen. Om af te koelen bestel je onderweg een verse kokosnoot of neem je een duik in zee.

Bij Punta Uva verhuren ze kajaks, hiermee kun je een stukje de rivier op (heel veel zoetwaterschildpadjes zijn hier te spotten) en de zee.

In het nabijgelegen Puerto Viejo vind je vele gezellige restaurants, strandbars en boetiekjes. Ook kun je er het Jaguar Rescue Center bezoeken of bijvoorbeeld een Caribische kookles nemen. Wil je graag meer weten over de inheemse culturen, boek dan een dagtour naar de Bribri indianen.

Congo Bongo Ecolodges

Waze/Google Maps: Congo Bongo Ecolodges Costa Rica

Barra Pacuare - 2 tot 4 December 2022

2 nachten Lirio Lodge Bungalow Vervoer per boot Tour met gids Alle maaltijden incl.

Vandaag worden jullie om 10.15u verwacht bij de aanlegsteiger in Goshen, waar jullie de auto achterlaten op de parkeerplaats. Je wordt hier opgewacht door de kapitein/gids die je per boot meeneemt naar Barra Pacuare. Dit gebied is qua natuur vergelijkbaar met het bekendere en zeer drukbezochte Tortuguero. In Barra Pacuare hoef je de natuur echter met weinig anderen te delen. De reis er naartoe is al een bijzondere onderneming! Op deze eerste boottocht spot je ongetwijfeld al vele vogels en andere dieren.

Op een prachtige plek aan een lagune en in de jungle ben je te gast bij Lirio Lodge. Hier ben je ver weg van de bewoonde wereld en het reguliere toerisme. Wifi of een zwembad is er niet, maar vervelen zullen jullie je op deze prachtige plek zeker niet.

Midden in de natuur is het heerlijk slapen. En vroeg in de ochtend, als de jungle ontwaakt, heb je de meeste kans dieren te spotten. Het is dan nog heerlijk koel en de dieren zijn druk bezig hun ontbijt voor die dag te scoren. Onder begeleiding van een gids ga je naar het Pacuare reservaat, waar je door primair tropisch regenwoud zult wandelen en een hele grote kans hebt op het spotten van verschillende vogels zoals de oropendula en toekan. Met een beetje geluk zie je ook apen, slangen en luiaards.

Verder maken jullie een boottocht door de Pacuare kanalen (onderdeel van de Tortuguero kanalen) waar kaaimannen, krokodillen, rivierschildpadden, hagedissen, slangen, vogels en apen leven. Ben je nog niet uitgekeken, dan kun je er zelf op uit met een kajak of nog een extra tour boeken. Reis je trouwens tussen maart en juni, dan bezoek je ook nog een lokaal schildpaddenproject.

Let op: er zijn in Barra Pacuare geen pinautomaat, supermarktje of andere voorzieningen. Ook is er weinig/geen telefonisch bereik of wifi.

Inclusief: bootvervoer, gids, tours en maaltijden.

Lirio Lodge

Waze/Google Maps: Lirio Lodge Dock & Parking, Limon province

Sarapiquí - 4 tot 6 December 2022

2 nachten Finca Sura Familiekamer Ontbijt Tour met gids

In Puerto Viejo de Sarapiqui zijn jullie te gast bij familieboerderij en B&B Finca Sura. Gastheer Don Rodolfo, zijn vrouw Doña Rosa en hun 8 volwassen kinderen waren vroeger actief in de teelt van tropische potplanten (wat in de Nederlandse huiskamers staat, groeit hier namelijk in het wild!), maar hebben het roer omgegooid en verbouwen nu onder andere ananas op ecologische wijze. De finca ligt op een schitterende plek, omgeven door natuur en drukbezocht door vogels.

De gastfamilie neemt jullie mee voor een tour over de boerderij. Met veel passie zullen ze je meer vertellen over hun activiteiten, maar nog liever laten ze je zelf kijken, ruiken en proeven. Ze weten jong en oud te enthousiasmeren en te laten genieten van onder andere cacao, peper, kurkuma, suikerriet en de zoetste ananas die je ooit hebt geprobeerd! Ook zullen ze je wijzen op de kleine ‘blue jeans’ kikkers, kaaimannen in hun lagune, verschillende vogels en soms zelfs luiaards.

Bij de finca heb je een uitstekend lokaal restaurant. Bijna alles wat je eet wordt ter plekke geproduceerd. Je kunt zelf je eigen vis vangen die vervolgens bereid wordt in een heerlijke maaltijd.

Heb je zin in avontuur, dan kun je gaan raften (t/m categorie 4) op de Sarapiqui rivier. Ook zijn er delen waar je een rustige boot- of tubing tocht kunt maken op zoek naar brulapen en kaaimannen. Wie graag de natuur in wil kan zelf of onder begeleiding op pad gaan in de jungle van het natuurreservaat Tirimbina of het biologische station Selva Verde. Sarapiquí staat namelijk ook bekend als een vogelparadijs.

Finca Sura

Waze/Google Maps: Finca Sura, Heredia, Sarapiquí

Boca Tapada - 6 tot 8 December 2022

2 nachten Maquenque Ecolodge Bungalow Ontbijt Tour met gids

Vandaag trekken jullie dieper de natuur in. De rit naar jullie volgende bestemming voert je via Pital door prachtige, afwisselende landschappen en ananasplantages. Stop vooral eens in een klein dorpje onderweg en neem de tijd voor een heerlijke kop koffie en een praatje met de Costa Ricanen. Pital is ook meteen de laatste stop om te tanken, pinnen en indien gewenst snacks te kopen.

Eenmaal aangekomen in Maquenque Ecolodge stap je over op een boot die je aan de overkant van de rivier afzet bij de lodge. Deze entree zul je niet gauw vergeten!

De familie Artavia, eigenaren van de lodge, zijn Costa Ricaanse veeboeren die hun landerijen hebben teruggegeven aan de natuur. Het hotel is fantastisch gelegen en je waant je het middelpunt van overweldigende natuur. De tochten die je rondom de lodge kunt maken zijn prachtig en kunnen met of zonder gids gedaan worden.

Een gids neemt je mee voor een begeleide hike door de jungle rondom de lodge. Boek optioneel ook de vroege vogeltour, Maquenque is namelijk een paradijs voor vogelaars en natuurliefhebbers. De bekendste (en beschermde) bewoners van het park zijn de groene papegaaien ofwel de Great Green Macaws. Maar ook leven er vele andere dieren die je tijdens de jungehike of tijdens een optionele avondwandeling of boottocht over de rivier San Carlos richting Nicaragua kunt zien.

Neem vooral ook je tijd in en om de lodge. Neem een duik in het zwembad of ga met een kajak de lagune op. Vergeet zeker ook je verrekijker niet en ga lekker vanuit het restaurant of vanaf je balkon turen naar alles wat voorbij vliegt, zwemt, in bomen zit en over de grond loopt, dit is de natuur in optima forma!

Belangrijk: Jullie verblijven de eerste nacht in een van de boomhutten en de tweede nacht in een bungalow.

Maquenque Ecolodge

Waze/Google Maps: Maquenque Eco Lodge

Bijagua - 8 tot 10 December 2022

2 nachten Finca Mei Tai Bungalow met 2 slaapkamers Ontbijt

Bijagua is een klein dorp vlakbij de rivier Rio Celeste en het Nationaal Park Tenorio. Rio Celeste dankt zijn naam aan de intens blauwe kleur van het water veroorzaakt door de mineralen sulfaat en calcium carbonaat. De lokale bewoners geloven echter dat de rivier zo blauw werd nadat God hemel blauw had geverfd en zijn kwasten in de rivier uitspoelde.

Tip: Kom je vanaf de richting Sarapiqui? Sla op de hoofdweg rechts naar Muelle, San Carlos, waar je op enkele minuten van de afslag stopt bij 'Centro Turistico Las Iguanas'. Hier vind je een brug waar aan weerszijden vaak tientallen leguanen liggen te zonnen in de boomtoppen. Een leuk plekje om even de benen te strekken!

De Tenorio is een slapende vulkaan die voor het laatst uitbarstte in 1902. Het gebied rondom de vallei is prachtig en vanaf de hoger gelegen delen kun je bij helder weer het meer van Nicaragua zien. Je verblijft midden in de natuur bij Finca Mei Tai in een bungalow.

Bezoek op eigen gelegenheid het nationale park Tenorio en wandel naar de waterval van Rio Celeste. Stroomopwaarts wordt de blauwe kleur van de rivier intenser. Verder kan je ook over hangbruggen wandelen bij Heliconias of een zogenaamde floating tocht maken op de rivier de Corobici waar je onderweg apen, krokodillen en iguanas tegenkomt. Liefhebbers van kikkers kunnen we nog een bezoek aan Frog´s Paradise aanraden. Een kleinschalig en lokaal project waar Miguel je de mooiste kikkers laat zien!

Finca Mei Tai

Waze/Google Maps: Finca Mei Tai B&B

Zapotal de Miramar - 10 tot 12 December 2022

2 nachten Cabañas Las Orquideas Homestay Ontbijt Diner

Je trekt naar de volgende authentieke bestemming, ditmaal boven op een berg. Onderweg geniet je van schitterende uitzichten op de Pacific en de stranden, eilanden en rietsuikerplantages bij Puntarenas. Het wordt steeds frisser naarmate je hoger komt.

Let op: Vanaf het plaatsje Miramar rijd je steeds hoger de bergen in via een kronkelige, verharde weg. Op een gegeven moment (al hoog in de bergen) kan het zijn dat Waze ineens zegt dat je de verharde weg moet verlaten en rechtsaf moet slaan, een onverharde en steile weg omhoog op. Doe dat niet. Rijd rechtdoor. Waze herstelt zich dan en leidt je via een beter begaanbare weg. Je zult zien dat je nu bij een aantal borden (waaronder die van Posada Las Orquideas) rechts afslaat. Alleen het laatste stuk van de route is nu onverhard, maar goed begaanbaar.

Jullie bestemming, het bergdorpje Zapotal de Miramar, is gelegen op de top van de berg. Hier wonen slechts 200 mensen die voornamelijk leven van de landbouw, maar mede door de afgelegen ligging van hun dorp echte alleskunners zijn.

Jullie worden door Juan Carlos en Fresi ontvangen, een jong echtpaar dat samen Cabañas Las Orquideas runt. Jullie verblijven in een van de snoeproze cabins op het terrein van dit gezellige en typisch Costa Ricaans hotelletje met restaurant.

Je kan er heel wat ondernemen. Zo is het mogelijk een kookles te nemen, een dag te helpen op het biologische boerderijtje van Doña Betty, leren kaas maken en/of een prachtige wandeling naar een mooie waterval te maken.

Ook is het mogelijk een traditionele 'Trapiche' te maken (min. 6 deelnemers). Dit is het proces waarbij van rietsuiker uiteindelijk een 'tapa de dulce' wordt gemaakt, een zoet drankje waar Costa Ricanen dol op zijn. Met behulp van ossen wordt de rietsuiker geperst, later wordt het sap in een grote pot gekookt. Het is een unieke kans om dit eens mee te maken, te helpen en te proeven natuurlijk!

Het beste is om de tours naar keuze van tevoren te boeken. Dat mag via ons.

Cabañas Las Orquideas

Waze/Google Maps: Cabañas Las Orquideas, Zapotal, Alajuela

Uvita - 12 tot 14 December 2022

2 nachten Manoas Luxe safaritent

Via de krokodillenbrug bij Tarcoles (zeker even stoppen om te kijken!) rijden jullie naar Uvita. Dit is de perfecte plek om walvissen te spotten tijdens een boottocht op zee in de periode tussen december en april en tussen augustus en oktober. Leuk detail: Zelfs het strand heeft er de vorm van een walvisstaart! Bij laagtij kun je de walvisstaart goed aanschouwen bij een uitzichtpunt op zo´n 500m lopen van het Early Bird Café van Manoas.

Ook wanneer er geen walvissen zijn, is er genoeg te beleven in de wateren van het Nationaal Park. Aanraders zijn een dolfijn- of snorkeltour.

In de nabije omgeving kan je ook leuke uitstapjes maken. Op 20 minuten afstand ligt het surfersdorpje Dominical, dat naast de goede golven voor (beginnende) surfers ook bekend staat om de Nauyaca watervallen en de natuurtours bij Haciënda Baru. Ook is een boottocht door de mangroves in Sierpe een optie.

Wil je het liever iets rustiger aan doen, dan kan je lekker relaxen op het strand of in het zwembad van de lodge.

Jullie verblijven op zo´n 10 min. vanaf Uvita bij Manoas. Je overnacht in een luxe safaritent midden in de natuur met prachtig uitzicht over de bergen. De lodge ligt in de heuvels Het is er heerlijk vertoeven op je terras of aan het zwembad. Tijdens een wandeling naar de rivier in het dal kan je ook heel wat vogels spotten. Ontbijt is niet standaard inclusief. Wens je toch graag een verzorgd ontbijt bij het hotel, dan kun je dit bij de receptie organiseren. Ook voor diner hoef je niet meer naar het dorp, ze koken hier heel lekker!

Manoas

Waze/Google Maps: Manoas

Drake Bay - 14 tot 16 December 2022

2 nachten Pirate Cove Bungalow Alle maaltijden incl.

In het dorpje Sierpe laat je vandaag om 10.30u de auto achter bij Restaurante Las Vegas (kosten ±$6 per dag). Vanaf hier vertrek je per boot naar Drake Bay rond 11.15-11.30u. De boottocht (±1u30) is al een avontuur op zich! Je vaart door de mangrove van Sierpe vervolgens ga je de open zee op richting Drake Bay. Met een beetje geluk zie je tijdens de tocht op zee nog dolfijnen en in het seizoen zelfs walvissen!

Let op: in Drake Bay is geen aanlegsteiger. Je stapt uit in open zee en krijgt zodoende natte voeten. De kapitein zorgt ervoor dat je bagage droog overkomt.

Drake Bay is een prachtige baai vlakbij het unieke nationaal park Corcovado. Dit park ligt in het zuiden op het schiereiland Osa en is één van Costa Rica’s meest geïsoleerde natuurreservaten. Dit unieke stukje tropisch regenwoud herbergt ecosystemen die nergens anders ter wereld voorkomen en zodoende kom je er dieren tegen die in de rest van Costa Rica haast niet meer in hun natuurlijke omgeving te vinden zijn; zoals de tapir, miereneter, poema, jaguar en ocelots.

Vanaf Drake Bay gaan je met gids een wandeltour maken in Corcovado naar het rangerstation San Pedrillo. Dit is geregeld met Roger Gonzales van Rancho Corcovado (telefoonnummer +506 83868201 of +506 88695701). Jullie worden opgehaald bij de lodge. Vraag de lodge de tour voor jullie te herbevestigen met hem.

Je overnacht in Drake Bay in een bungalow van het Pirate Cove hotel, direct gelegen aan het strand. Je kunt hier zelf een mooie wandeling maken langs het strand of ontspannen aan het zwembad of op je balkon.

Pirate Cove

Waze/Google Maps: Marisquería, Bar y Restaurante Las Vegas, Sierpe

Providencia - 16 tot 18 December 2022

2 nachten Tami Lodge Safaritent Ontbijt

Providencia is een klein dorpje, gelegen in een prachtig groene vallei in de bergketen Cerro de la Muerte. Onderweg kun je genieten van prachtige uitzichten. Je daalt vanaf de hoofdweg namelijk 12km af tot aan Providencia.

Toerisme is nog nieuw in Providencia; authentieker kan het haast niet! Je verblijft de komende dagen in Tami Lodge. Hier slaap je in een comfortabele safaritent met een mooie badkamer. Het uitzicht is fenomenaal! Elektriciteit heb je in de tent trouwens niet, maar je krijgt een lamp op batterijen mee.

In de regio van Providencia wordt veel koffie geproduceerd. Tijdens een koffietour kun je hierover leren. Lokale telers claimen trouwens dat zij zelfs de beste koffie in uit Midden-Amerika telen. Dat moet je natuurlijk even komen proeven!

Je kunt met een gids ook op zoek gaan naar de mooiste vogel van Costa Rica, de quetzal. Wie wat meer actie wil kan ook een begeleide wandeling maken naar 3 watervallen of een ochtend vol adrenaline beleven in het Extreme Forest Park.

Tami Lodge

Waze: Tami Lodge

Google Maps: Tami Lodge, San Jose, Copey

Gúacima - 18 tot 19 December 2022

1 nacht Guacima Escondida Deluxe bungalow Ontbijt

De laatste bestemming is Guacima. Hier sluit je in boetiekhotel Gúacima Escondida je reis weer in stijl af. Aan het zwembad in de prachtige, tropische tuin is het heerlijk bijkomen van alle belevenissen.

In het open restaurant kan je genieten van een lekkere maaltijd. Voor lunch of diner hoef je dus zeker niet meer de deur uit!

Op de dag van vertrek komt rond 9am een medewerker van de autoverhuurmaatschappij de auto ophalen in het hotel. Het is niet noodzakelijk dat je hierbij zelf aanwezig bent. Je kunt je auto op de parkeerplaats achterlaten en de autosleutels inleveren bij de receptie.

Gúacima Escondida

Waze/Google Maps: Gúacima Escondida Hotel Boutique

Goede reis, Pura Vida!

19-20 December 2022

's Morgens vliegen we naar Panama en tegen de avond vliegen we met een nachtvlucht terug naar Nederland.

Tot: 0.143s; Tpl: 0.026s; cc: 10; qc: 26; dbt: 0.0529s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb