Suunnitelman muutos

Asia
July 10th 2008
Published: July 10th 2008

Aamulla tultiin Vientianeen, Laosiin ja oltiin molemmat aika vasyneita. Herattiin klo 05.15 paikallista aikaa, koska lento lahti niin aikaisin. Vientianen tullimuodollisuudet meni heittamalla ja sivun kokoinen viisumi koristaa nyt passeja.

Ajettiin taksilla keskustaan ja kaytiin parissa paikassa kyselemassa guest housejen hintoja. Saatiin suht ok yosija hyvalta paikalta. Lahdettiin safkalle yhteen lounarin mainostamaan paikkaan ja taidettiin olla ainoat lankkarit siella. Toisella lautasella oli pala pensasaitaa ja toisessa kylmia nuudeleita. Niita sitten nyytitettiin salaatinlehteen (joita S kuivasi paperilla vesijohtovedesta) liharullien kera ja hyvaa oli. Ollaan muuten syoty ja juotu kaikkea mita ei saisi. Eli mehuja, jaateloa, salaatteja, kylmennytta ruokaa, ayriaisia, kalaa ja jaapaloja. Raflasta lahdettiin katselemaan eri temppeleita, jotka ovat taalla kylla upeita.

Kameran akut ovat aivan paskana ja harmittaa kun ei tullut aiemmin ostetua uutta. Niilla ei pysty ottamaan yhteensa kuin 5 kuvaa(3akkua). Yritettiin ostaa uusi, mutta onhan se selvaa, etta naissa paikoissa teknologfia maksaa tolkuttomasti. Pyysi akusta 75usd, joka on kylla naurettavan paljon eli ostopaatos jai tekematta.

Tuossa ulkopuolella on muuten joku kasittamaton diskojumppa meneillaan. Laosilaiset venyy ja paukkuu diskomusiikin(paskan) tahdissa.

Huomenna piti tosiaan lahtea Viang Vangiinja sielta yopymisen jalkeen Luang Prabangiin. Tavattiin yksi argentiinalais-kreikkalainen pariskunta, jotka sanoivat paikkojen olevan taysin turistien peitossa. Vang Vieng (vaikkakin myos upea luontokohde) on lahinna reppureissaajien dokausmesta, joten paatettiin jattaa se valiin, koska haluamme ennemmin nahda jotain aitoa Laosia. Luang Prabangia ei haluta tai voida jattaa valiin, koska se on kuitenkin Unescon maailmanperintokohde, niin ajateltiin vetaa bussilla suoraan sinne (9-11h tai enemman jos bussi hajoaa).

Mun (J) jalkaa alkoi sattumaan taas kun istuttiin ed paivana ahtaassa bussissa ja jalka oli koko ajan vaannyksissa pahassa asennossa. Nyt ei oikein pysty kavelemaan pidempaan ilman buranaa. Paska homma. Taman seurauksena pitka ja hikinen bussimatka pienissa tiloissa ei houkutellut, joten ostettiin aika fiiliksella Lao Airlinesin onewayt jonnekin pohjoiseen. Huomenna aamulla lahdetaan sitten Luang Nam Thahan ja sielta pitaisi tulla busseilla, laivoilla, mopoilla yms viimeistaan tiistaiaamuksi Luang Prabangiin, jotta ehdimme olla siella pari paivaa.

Vientianessa on 300 000 asukasta, vaikkakin on maan paakaupunki ja meno on kylla verkkaista, varsinkin Hanoihin verrattuna. Opaskirjan mukaan laot uskovat karmaan, joten eivat niin viitsi stressata tulevasta. Huomattava ero naapurimaihin, joissa kaikenlaiset yrittajat pyrkivat akkirikastumaan Aasia-buumissa. Laos vaikuttaa myos Vietnamia siistimmalta. Yllattavaa kylla, ollaan loydetty taalta myos ihan kunnollisia ruokakauppoja ja jopa ihan fiksuja vaatekauppoja, toisin kuin Hanoista. Porukka myos puhuu enemman ja parempaa englantia kuin Vietnamissa. Tamako on se takapajula??

Eilisillasta Hanoissa viela: Oltiin yhdessa kadunkulmassa muovituolibaarin "terassilla" eli kadulla sen edessa, J joi 0,11e/lasi olutta sammiosta (kuulemma maistui yllattavan raikkaalta vehnaoluelta), kun yhtakkia baarinpitaja tuli hatistamaan meidat tuoleilta ja pinosi ne jalkakaytavalle. Oltiin ihan pihalla, kunnes nahtiin poliisiauton tulevan kohdalle. Kun autosta nakyivat vain takavalot, tuolit levitettiin takaisin kadulle... Yllattavaa nipotusta, kun kaikki ei aina noin muuten tuntunut menevan ihan saantojen mukaan ja vaikutti usein aikamoiselta kaaokselta.

Baarissa Saigonissa asuva britti suositteli meille ravintolaa, johon sitten mentiin ja saatiin ihan parasta ruokaa. Samaa nuudelikeittoa, jota J oli jo syonyt paivalla, paitsi naudanlihalla (pho bo), kevatrullia ja kissakalaa. Ruuasta puheenollen, alkaakin olla taas nalka ja lahdetaan tuohon Mekongin rantaan sapuskoimaan.

10th July 2008

hyvaa ruokahalua!
Toivottavasti vatsanne ja Jaakon jalka voivat jatkossakin hyvin, ettei teidan tarvitse jaada potemaan. Mekin voimme jaada paljosta hauskasta paitsi.

Tot: 0.354s; Tpl: 0.008s; cc: 5; qc: 45; dbt: 0.0581s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb