taxier og kaffe


Advertisement
Vietnam's flag
Asia » Vietnam » Red River Delta » Hanoi
November 26th 2002
Published: November 26th 2002
Edit Blog Post

Det er en ting man IKKE kan gjoere i Hanoi, og det er aa gaa seg bort. Vel, det betyr IKKE at man ikke kan befinne seg et sted som man ikke vet hvor er, det gjoer man hele tiden. MEN, skulle det skje, saa er det hauger av smilende taxi-sjaafoerer, moped-sjaafoerer, og cyclo-sjaafoerer som mer enn gjerne vil ta deg tilbake til hvorhen du kom fra for en varierende pengesum. Skulle man finne seg et sted hvor man ikke vet hvor man er, saa er det nok aa stoppe et sekund, og titte undrende rundt seg, og vips saa er det fem cycloer, og fire mopeder som vinker og smiler, og lurer paa om de kan ta deg tilbake til hvor hen du vil.

Ellers er prisene her latterlige lave. En kaffe ligger paa 4000-6000VND, og naar kursen er ca 1NOK=2000VND, saa er regnestykket enkelt. Naa later jeg som om US$1=7.5NOK, og det kan kanskje vaere litt galt, men det gjoer det enklere aa oversette penger her. Internett er rundt 100VND/min, og her jeg sitter naa, betaler jeg 4000VND/timen. Et maaltid, hvor de lokale spiser, koster deg rundt 2-5kr. Men, det betyr ikke at man ikke kan finne steder som kjapt har vestlige priser ogsaa. Gikk forbi et sted som hadde biff til US$20.

Kaffen er et eget kapittel her. Den er sterk som krutt, og staar av seg selv. Hvis man ikke vaakner av denne kaffen, saa vaakner man ikke av noe. Flere backpackere jeg har moett har ikke engang vaaget aa drikke den, i redsel for aa brenne vekk magesekken. Men, den er absolutt noe av den beste kaffen jeg har hatt noengang, og jeg slurper meg igjennom sikkert 5-10 kopper om dagen.


Advertisement



Tot: 0.101s; Tpl: 0.009s; cc: 7; qc: 45; dbt: 0.0469s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 2; ; mem: 1.1mb