Slangemiddag og motorvei...


Advertisement
Vietnam's flag
Asia » Vietnam » Red River Delta » Hanoi
November 23rd 2002
Published: November 23rd 2002
Edit Blog Post

I gaar finner jeg meg paa motorveien med en zilion andre mopeder, og en lastebil eller femti. Jeg haaper inderlig at sjaafoeren min vet hva han gjoer, der han zikk-zakker mellom de andre motoristene paa veien. Jeg klamrer meg fast saa best jeg kan bakpaa mopeden hans, og proever aa tenke fatalistisk - if it is time, it is time... Ti veldig eksosfyllte minutter senere befinner jeg meg i Le Mat (Snake Village), hvor jeg blir sjoet inn paa en av restaurantene. Jeg er den eneste der, og kelneren min veiver med armene, og faar frem at jeg kan sitte akkurat hvor jeg vil. Ikke foer har jeg satt meg ned, saa spretter to kelnere opp trappa, en med et brett med sprit, en annen med en svart sekk - en svart sekk som ser ut til aa bevege seg... Ut av sekken kommer en slange, og kelnerene mine leker sisten med den en stund - mer for aa underholde meg enn for at de ikke vet hva de gjoer. Jeg skuler paa armene til disse guttene, og proever aa se om det er noen gamle bitemerker der, men jeg kan ikke se noen. Prisen blir diskutert - eller rettere sagt, mange armebevegelser som skal tilsvare en slange (som om jeg ikke skjoenner hva den tingen som vrir seg foran meg er), og mye peking, mye latter, og mye vietnamesisk og norsk faar til slutt frem at herligheten som skuler opp paa meg, og hveser, vil komme til aa koste meg US$20. Jeg synes ikke at det er en ublu pris, saa jeg aksepterer, og alle er enda gladere.

Slangen blir tatt i halen, og schmakket i gulvet. Litt vel brutalt for min del, men de vet vel hva de gjoer. Ut kommer en kniv, og magen til slangen blir vasket. Med et rent snitt blir magen snittet opp, og hjertet og galleblaera tatt ut, mens slangen fremdeles vrir seg. Hvor mye foeler slanger?? Deretter tar han den i halen, og vrir resten av blodet ut av den i en kopp med sprit, og forsvinner deretter ned paa kjoekkenet med den. Jeg synes at jeg fremdeles kunne se den vri seg.

Kelneren som er tilbake visper opp blodet i spriten, og tre glass senere foeler jeg meg mye sterkere. Slangekjoett skal visstnok gjoere deg veldig sterk, og spesielt blodet , hjertet, og galleblaera. Hjertet blir lagt i et shotglass, og mer sprit blir helt paa, og jeg faar beskjed om aa shotte den og. Jeg tror jeg imponerer kelneren min med min uredde shotting, for han smiler bredt, og snakker masse. Galleblaera blir toemt inn i en flaske med sprit, og ned gaar det ogsaa. Naa begynner jeg aa bli litt bekymret for hvor full jeg kommer til aa bli, og begeistringen min for aa spise slange blander seg med alkoholen, og jeg foeler meg utrolig fnisete. De proever aa dytte paa meg slangebrennevin, men der setter jeg foten ned. Jeg vil da vaere i stand til aa klamre meg fast til mopeden paa veien tilbake da.

Og deretter begynner rettene aa komme opp. Foerst er det suppe med slangekjoett, deretter slangekjoett (halen) i sproestekt sitrongress, saa kommer slangebein, malt og stekt med krydder, saa en suppe til med slangeribbein, sproestekt slangeskinn, smaa vaarruller med slange, og til slutt ris kokt i slangebuljong. Jeg maa si at smaken er fantastisk. Konsistensen paa kjoettet er noe segt, eller ikke segt akkurat, men tyggete. Smaken er... hvordan kan man beskrive det. Det er litt feit smak, uten at det egentlig er feit smak, men, det smaker IKKE som kylling!

To timer senere kommer sjaafoeren min og henter meg, og tilbake til byen baerer det. Paa det tidspunktet hadde spriten slaatt inn, og jeg foeler meg helt hjemme bakpaa mopeden. Har tilogmed ikke behov for aa holde meg fast.

Advertisement



Tot: 0.132s; Tpl: 0.008s; cc: 5; qc: 45; dbt: 0.0732s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb