Paradis kan vaere kjedelig i lengden


Advertisement
Thailand's flag
Asia » Thailand » South-West Thailand » Ko Phayam
December 16th 2015
Published: December 16th 2015
Edit Blog Post

DSC04519DSC04519DSC04519

Ko Tachai
Da fant jeg et internettsted der tastaturet faktisk virker. Det har tatt ganske lang tid aa skrive de andre dagene fordi f.eks dobbeltkonsonanter er umulig aa faa til paa de tilklistrede tastaturene, saa jeg maatte gaa over mesteparten etterpaa og tilfoeye bokstaver. Dessuten var mange tastaturer uten bokstaver, og da maatte jeg bare gjette hvor a, s og d, w, o og m var.

Nok om tastaturer.



Ko Payam var stedet jeg dro til i 5 dager. Saa over til Burma fra ferjehavna i Ranong. Ihvertfall har de traer, murhus og flere templer i Burma, var alt jeg kunne konkludere med.

Speedbaaten brukte 35 minutter paa overfarten til Ko Payam. Der er det ikke biltrafikk, men endel traktorer og masse mopeder. Veiene er stoepte, og ligger endel cm. over bakken, som for det meste er loes sand. De er ca. 170-180cm brede, foruten hovedveien, som er bredere. Ofte er betongen slitt og hullete, og metallgitteret kommer opp, noe en lett kan snuble i.

Oeya er full av mangrove- og palmestrender. Et paradis med flere forskjellige strender og bukter, og som har klart aa bevare noe av sin thailandske sjel, til tross for at oeya ar
DSC04697DSC04697DSC04697

Sandformasjoner
turistbasert. Jeg fikk mopedtaximannen til aa kjoere meg til soerveststranden, som heter Longbeach. Den er ca. 3 km lang. Leide en bungalow rett ved stranden. Stranden er av kompakt sand og full av smaa hull og masse sandformasjoner. En maa gaa ca 100-150meter for aa komme til vannet paa dagtid, som er veldig grumsete av sand pga. litt harde boelger.

Foerste dagen gikk jeg forbi det grumsete vannet, til det ble klart, og da koste jeg meg. Til det kom en litt stor fisk - tenkte paa en stor koi- som stanget mot og gned seg mot laaret mitt flere ganger. Siden jeg ikke hadde dykkermaske og kunne se hva det var, likte jeg det ikke, og gikk fort inn paa land igjen.

Hullene i sanden har de mange tusen sandkrabbene laget.

Morsomt aa see paa slik de farer raskt omkring, sidelengs paa sanden. De graver med kloerne sine. Begynner paa et hull som de graver seg dypere inn i, frakter alltid ut masse sand, slenger det vekk, foer de graver seg dypere, kommer ut med sand og kaster den vekk. Det er ikke foerste stranden som er full av hull og sandformasjoner, men det er foerste
DSC04652DSC04652DSC04652

Longbeach og sandformasjoner
gang jeg har tatt meg tid til a se lenge paa krabbene.



Paa oeya laante jeg scooter hver dag. Det er ikke lett aa skulle snu paa den smale betongen. Hvis den kommer utenfor i den loese sanden, er det over og ut for meg, og jeg maatte faa hjelp av noen karer et par- tre ganger.

Javel. La oss si 5 ganger.

Det tar ca en liter bensin for aa komme rundt hele oeya. Paa nordvestsiden er det en annen strand, Buffalo Bay. Som den andre stranden, er det stille, ingen resorter, endel bungalower, faa spisesteder, egentlig paa grensa til aa vaere litt oede, et par mennesker her og der, Vakkert, med krystallklart vann.

Her er en hippiebar, som er laget kun av materialer som er blitt skylt inn paa land av sjoeen, altsaa rekveder. Den er bygd som et piratskip, og er veldig annerledes enn noe annet jeg har sett. Der er det chillout zone, rastafaktor og det lukter soett av roeyken de koser seg med hele dagen, til de kommer i sin egen verden.



Nord paa oeya er det jungel, med en apestamme paa 800stk. De er relativt
DSC04814DSC04814DSC04814

Eremittkrabbene vandrer rundt i sanden paa dagtid, og lagde skikkelig spor. Lett aa finne.
smaa og graa, ville, og ingen mater de; da blir de tiggere, som andre steder i Thailand. Ofte finner du de ved aa hoere banking. De slaar kokosnoetter paa steiner, eller de aapner frukt med mindre steiner. Det er ogsaa mange store neshornfugler av type Anthracoceros albirostris . De er veldig hoeylytte med sine kykykykyykykykykyyyy! Ofte samler de seg i et tre og hyler hoeyt, eller de kommer ned for aa see paa apene, ihvertfall for aa see paa maten de spiser. Havoern er det ogsaa mange av paa Ko Payam. Majestetisk svever de rundt med sine hvite hoder og dype og brede vingespenn. Maa nevne et insekt som hoeres ut som et graatende barn eller en katt som jamrer seg. Og sikader med utrolig hoeyfrekvent lyd, som nesten kan bli tortur over tid, om de ikke skifter tone. De foerste dagene trodde jeg det var det elektriske anlegget som pep saa hoyet ved bungalowstedet mitt. Tenkte at jeg ville skifte sted, foer jeg skjoente at det var sikadene.



Apropos stroemnett. Det er virkelig fascinerende aa see paa stroemmastene i thailand.
DSC04832DSC04832DSC04832

Nordstranden , Monkey bay, var full av mangrovetraer og rolig sjoe, med klart vann.
Ofte baerer de 50 kabler, og paa masten selv er det et virrvar av ledninger som ser ut til aa snirkle seg flere ganger rundt masten foer de finner veien til neste mast. Kaos. Og ja, jeg hoerer spraking i kablene. Og det er ikke sikader.



Myggsprayen maa inneholde minst 50 prosent DEET/gift, hvis ikke er det ingen vits i aa ha paa seg noe middel. Hadde en spray med 28 prosent DEET, men den saa myggen ut til a elske, for da kom de sugende.



Tidevannet forstod jeg aldri noe av paa oeya. Paa Longbeach maatte jeg gaa langt ut paa stranda for aa naa vannet paa dagtid.

Da var foer oevrig vannet paa Buffalo Bay paa sitt hoeyeste, og vannet kunne oeke med mange meter paa noen faa timer.

Paa kveldstid ble Buffalo Bay nesten tom for vann. Da gikk jeg en kilometer ut, uten at vannet noen gang kom hoeyere enn til knaerne.

Det rare var at Longbeach da ble full av vann, nesten opp til bungalowen min paa kveldstid.



Luksus: Bungalowen hadde bad. Riktignok med kaldt vann som sildret ut av dusjhodet. Det er
DSC04981DSC04981DSC04981

En stoerre sandkrabbe
godt a dusje i kaldt vann, men ikke om morgenen, naar en er litt kald. Siden det tar lang tid aa faa skylle av seg saape, blir det en god oppvaakning om morgenen, da.

Stroem hadde vi fra kl.18:00-22:00, men ikke stikkontakter, bare et grelt utelys, som tiltrakk seg store insekter, et matt innelys paa badet, og ei vifte paa rommet som begynte aa surre.

Kl.18 gaar sola ned i Soer-Thailand. Flotte solnedganger i havet, ofte ikke komplette, med knallroed sol direkte ned i vannet, siden det ofte ligger et graatt skylag ned mot vannet.



Etter noen dager kan det bli litt kjedelig paa oeya. 4 netter er helt optimalt. Tok en ny snorkletur til Ko Surin, som ogsaa er paa topp 10-lista over dykkersteder i verden. Var paa en liten speedbaat hele dagen, og snorklet 5 forskjellige steder. Saa en blaa, lang slange og masse smaafisk i stedvis fargerike koraller, men ser at korallene har bleknet mange steder. Var faktisk mer imponert over Ko Tachai-turen.

Tipper at vi alle tisset i vannet i flere omganger, siden vi ikke var paa land noen gang, og siden vi stadig fikk frukt, drikke og mat.
DSC04911DSC04911DSC04911

Longbeach

En dansk familie var med og en nordmann. Gadd ikke snakke med dem bare fordi jeg er norsk. Snakket litt med danskene, men paa engelsk. Kunne jo forstaa alt de sa, og mora var hyggelig mot meg, men utrolig masete mot mannen og barna. Kanskje litt stresset. - Tobias, har du dykkermaska di? Hva? Hva?... Hva? Hva?

4 ganger sa hun hva.

Og den unge nordmannen, med sin monotone stemme, var opptatt av aa snakke om sine dykkerturer og reiser til et tysk par. Forstod vel at de ikke var kjempeinteressert i aa hoere om hans erobringer og eventyr, men han snakket og snakket med sin robotstemme.

To tyske damer; ei voksen og ei yngre, ble jeg veldig nysgjerrig paa. Var de mor og datter? Kjaerester?

Paa vei ut til Ko Surin, klemte, stroek og tok de paa hverandre hele tiden. Smilte og lo, holdt rundt hverandre, livet er fantastisk. Det var ikke maate paa. Foer plutselig, da vi kom til Surin, var de kjempesinna paa hverandre, og hun yngste gjemte seg i badehaandkle sitt, pottesur, og badet ikke en eneste gang. De snakket ikke med hverandre paa resten av turen, og satt langt fra hverandre.
DSC05153DSC05153DSC05153

Hippie bar
Tilbake paa land saa jeg at de omfavnet hverandre. Saa det endte godt, men lurer paa hva slags forhold dette var og hva som skjedde. Trist at jeg aldri kommer til aa finne ut av det.



Saa det er det jeg tenker paa om dagen. Hoehoe.



Naa er jeg kommet til Hua Hin, paa oestkysten av Thailand.

Her har jeg et kongerom, med eget bad, varmt vann og en liten balkong med utsikt til naermeste vegg, 50cm unna.

Skal si jeg boltrer meg i luksus.

Har ikke noe i mot aa dele bad og toalett, som jeg har gjort tidligere paa turen, men alt er likevel lettere naar jeg har alle rom ved siden av hverandre.



Hua Hin betyr steinhode, og stranden er 5km lang her, men ikke selve badestedet. Det er knapt 300 meter langt, og har masse palmer og en sandstrand som thaiene raker flat hver dag, samt parasoller og solsenger paa rekke og rad. Ved stranden er det ogsaa endel berg og steiner, som ser ut til aa vaere vanlig granitt. Mange hus staar paa paaler i vannet. Rett ved sandstranden ligger et latterlig hoeyt
DSC04864DSC04864DSC04864

Massasjehytte
og eksklusivt Hilton-hotell.

Ellers er det koselig, rolig atmosfaere her, endel smug og koselige sidegater. Masse nordmenn, svensker og dansker her. Til og med er det flere skandinaviske og tyske spisesteder. Hua Hin er en blanding mellom by, land og sjoe, og har ikke-masende selgere, annet enn taxisjaafoerene som roper -Taxi?

Endelig kan jeg finne gatemat igjen, der jeg kan spise sammen med andre thaier. Gidder ikke gaa paa restauranter og barer. Paa Payam maatte jeg spise paa strandrestuaranter hver dag, og maten var saann lite passe.

Et sted bestilte jeg Tom Yum kyllingsuppe, som i utgangspunktet er sterk.

Eieren spurte om jeg ville ha den - Mild, little spicy or spicy?

- Spicy, sa jeg.

Han lurte paa om jeg forstod hva thai spicy betyr? Hadde jeg forsoekt spicy foer? Hvor mange chilipepper brukte jeg i papayasalat? Jeg svarte 3, og han sa at jeg forstod thai spicy da.

Men suppa var ikke spicy, og kjempekjedelig.

Og saa spoer de alltid: -Welai?

Det betyr: With rice?



Saa paa noen turister som bor paa Hilton i gaar. Var det en parodi?

Der kom det 55-aar-gamle paret gaaende.
DSC05052DSC05052DSC05052

2 aper
Han i hvit piqueskjorte, hvitt belte paa hvite shorts. Hun i hvit, v-utringet, ermeloes og knekort kjole.

Begge med straahatter med brem og blaa sloeyfe paa midten og hvite sko, ikke sandaler.

De moette en venn, som hadde samme type klesstil, med genseren hengende paa ryggen, over skuldrene, knytt sammen i ermene paa brystet.

Nesten saa jeg ville ta et bilde av dem.



Ja, ja. Da faar jeg komme meg ut.

Maa finne ut hvordan jeg skal komme meg til Bangkok i morgen, og finner ikke minibussene/vanene som skal ta meg dit.

Skal ogsaa bade litt i dag, kjoepe gul nudelsuppe med svinesvor og roedt svinekjoett i kveld.

Og ellers har jeg ingen planer.

Gjorde ferdig siste klesvask tidligere i dag, og naa er det bare til aa kaste det jeg har igjen. Nesten, da.

Har hoert at det er kaldt i Norge, saa vinterjakka er med. Irriterende aa baere de tunge vinterklaerne rundt i Thailand.

Ja, ja. Det finnes verre ting.

Ha en fin dag!



PS. Har lastet opp noen bilder.

Haaper dere finner de, for jeg vet ikke aassen jeg finner
DSC05071DSC05071DSC05071

Scooterdama
de igjen.


Additional photos below
Photos: 31, Displayed: 29


Advertisement

DSC05113DSC05113
DSC05113

Solnedgang
DSC05185DSC05185
DSC05185

Vann ved Ko Surin
DSC05207DSC05207
DSC05207

Neshornfugl
DSC04470DSC04470
DSC04470

Kyllingkrabbene gjemmer seg i treroettene paa dagtid paa Ko Tachai
DSC05225DSC05225
DSC05225

Soloppgang, Ko Payam
DSC04672DSC04672
DSC04672

Havoernen landet i treet
DSC04960DSC04960
DSC04960

Buffalo Bay
DSC05169DSC05169
DSC05169

Ko Surin
DSC04501DSC04501
DSC04501

En oegle paa Ko Tachai


Tot: 0.096s; Tpl: 0.013s; cc: 10; qc: 33; dbt: 0.0448s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb