Resa till Sandra i Australien


Advertisement
South Korea's flag
Asia » South Korea » Seoul
August 20th 2023
Published: August 20th 2023
Edit Blog Post

Seoul i Sydkorea. '

Vad får du för bild när du tänker på Sydkorea och på huvudstaden Seoul? Fram till för några dagar sedan var min egen bild rätt luddig, nåt OS för många år sedan, hela tiden stök med grannen i norr, Korean BBQ och så känner jag några sköna snubbar med ursprung från Sydkorea. Ungefär så. Mina insikter är något bättre nu.

Incheon - flygplatsen - en modern sak där bara en av vingarna i en av terminalerna är lika stor som Arlanda. Det man slås av är att det är så otroligt rent och välhållet. Inte bara på flygplatsen utan i hela stan. Och då inte kliniskt på Singaporianskt höga-böter vis utan jag tror att det beror på att gemene man vill ha det så.

Efter lite pyssel med att förstå biljettsystemet för tunnelbanan rullar det på. Tunnelbanan fungerar alldeles utmärkt och det tar ungefär en timme in till de centrala delarna. Centrala beror ju lite på då vi snackar om en stad med typ 10 miljoner innevånare.

Jag hade inriktat mig på två stadsdelar som jag kände vara lite mer intressanta och fartfyllda så jag har ju bara snuddat på den Seoulska ytan. Men vilken yta. Jag kan redan nu säga att jag alldeles hänförd över mångfalden. Människor, byggnader, mat, dofter, ljud, ljus, historia, kulturer, religioner och allt som gör ett land och de som bor där. En fantastisk blandning av allt och lite till. Till det ska nämnas att man känner sig larvigt trygg överallt. I tunnelbanan till exempel uppmanas man inte att hålla koll på ficktjuvar utan man uppmanas att inte glömma bort att lämna in en upphittad plånbok eller mobiltelefon till polisen. Lite trivsamt.

Jag hade bespetsat mig på att utforska Myengdong, där jag bodde en natt och Hongdae där jag tillbringade en natt. Nä så blev det ju inte. Myendong är shopping och nattmarknader. Alltifrån flashiga varuhus till hela kvarter där man säljer fläktremmar till bilar.

Hongdae är stadsdelen jag inte tror sover. Ligger i ett av universitetsomårdena. Restauranger, barer och pubar så längt ögat kan se och så långt örat kan höra. Och i Seoul, och numera vet jag att det är samma sak i Tokyo, är barlivet tredimensionellt. Eftersom det är ett sånt tryck och efterfrågan finns barerna och restaurangerna inte bara att nås från bottenvåningen för på våning ett ligger ett annat ställe, på plan två ytterligare ett o.s.v. Oftast en enkel liten skylt oftast bara på koreanska, i en hemlig trappuppgång skvallrar om att det finns något där.

Jag ramlade in på mitt hotell lite tidigt men här fanns det ingen möjlighet att bli utskälld, för receptionen öppnar inte förrän kl 15. Inte en minut tidigare. Rummet visade sig vara en B-hytt på en finlandsfärja men helt ok och bra läge. Käkade världens starkaste kyckling "very spicy sir" intos runt hörnet. Fortfarande brännskador i tungan och en matfördom mindre.Trodde i min enfald att sydkoreansk mat var ganska mild. Rätt och samtidigt så fel.

Gled runt och glodde på folk. De är lite speciella - sydkoreanerna. Är det några som månar om sitt useende så är det dem- Skönhetssalonger finns precis överallt och nästan ännu flera kliniker som utför diverse ingrepp. Det verkar inte vara så mycket tuttar som fixas, alltså jag har inte kollat specifikt på det men det verkar vara mer åt näsarbeten och andra åtgärder i nsiktet.Och många går runt typ vitkalkade, påminner lite om de europeiska hoven på 1600-talet så lite märkligt. Men därför lite kul att kolla på folk.

Nattmarknad precis runt hörnet med en kommers utan dess like och hur mycket streetfood som helst. Se bilder om det. Jag åt en del, inte det mest extrema med levande, sisådär, men åtminstone färskhackad bläckfisk. Nån fiskfärs - hade den tyska färsen i närminnet så därför kul att jämföra och tysken förlorade. En liten märklig rätt var det stekta? gratinerade ägget som var inbakad i en form av sockerkaka. Kanske nästa langossucce på svenska festivaler. Första dagen i Seoul var riktigt bra, jag gick runt, ganska mätt, bränd i munnen men ändå med ett stort leeende och stirrande ögon.

Andra dagen i Seoul gick i ungeför samma tecken - fram till sent på kvällen.

//micke

Advertisement



Tot: 0.233s; Tpl: 0.017s; cc: 10; qc: 44; dbt: 0.0535s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb