Z Letdaru pres sedlo do Muktinathu a Kagbeni

November 23rd 2007
Published: November 28th 2007

Hola hola,

Nastava posledni faze naseho vystupu do sedla. 21.11. v Letdaru se rano probouzime a zjistujeme, ze voda ve flasce, ktera stala na parapetu okna je zamrzla. Stejne tak voda v koupelne po ranu nikde netece, je potreba pockat na vychod slunicka, nebo vyzebrat trochu vody v kuchyni.

Dnes mame pred sebou odpocinkovou trasu - pouhych 5 kilometru z Letdaru do Thorung Phedi, coz je posledni misto pred vystupem do Thorung-La. Jsou to asi dve hodinky chuze, proto nespechame a na rozdil od ostatnich vyrazime az pred desatou.
Kolem poledne jsme v Phedi (4520 m.n.m.), ubytovavame se a prakticky cele odpoledne travime v restauraci popijenim caju a rozhovorem se sveraznym ceskym parem z Brna a Plzne cestujicim nalehko, jen tak v sandalkach, zato vsak s nepromokavymi ponozkami za 50 Liber!
Odpoledne se jeste vzmuzeme a vyjdeme asi 50 metru nad Phedi, ovsem strasne se v te vysce zadychavame. Pozitivni je, ze dopsud nemel nikdo vaznejsi problem s vyskovou nemoci a drobne boleni hlavy zatim vzdy spravil Ibuprofen.

Ctvrtek 22.11.2007 Den "D" Prechod sedla.
vstavame uz ve 4 hodiny mistniho casu (ve stredu v 23:00 casu evropskeho) a vyrazime v 5:30. Je tma, nastesti nefouka a ani zima neni tak strasna. Za hodinku uz sedime ve 4800 metrech v cajovne v High Campu, kde popijime cajik a zahrivame zmrzle prsty na nohach. Mame tretinu za sebou.
Od High Campu vede cesta uz mezi snehovymi poli, slunce vychai a zacina hrat (i kdyz voda v lahvi zavesena u batohu rozmrzne az odpoledne pri sestupu) a po dalsi hodine se dostavame k posledni cajovne pred sedlem ve vysce 5 030 metru. Zasneme, ze i tu je zivo, kolem cajovny se prohani nejake mysky a ptaci podobni krepelkam.
Posledni etapa se zda nekonecna. Jednak jdeme opravdu pomalu, jednak sedlo v dalce se asi petkrat ukaze byt jen bodem na horizontu, nad kterym je jeste sedlo dalsi a vyssi. Teprve pred desatou hodinou vidime praporky a dostavame se skutecne na Thorung-La, 5 416 metru nad morem.
Sestup za teplem (o 1600 metru), na ktery se uz nemuzeme dockat, neni tak jednoduchy, vsude jsou snehove jazyky a dost to klouze. Pres vesnici Charabu (4 230 m.) se nakonec dostavame do Muktinathu - poutniho mista jak budhistu tak hinduistu.

Patek dopoledne je odpocinkovy - jdeme s "nasimi chlapci" do chramu a pozorujeme hinduisticke obrady obetovani bohum a dostavame na celo cervenou Tiku od mistniho brahmana. Odpoledne nas ceka cesta do Kagbeni (sestup o dalsich 1000 metru), jeste pred tim navsteva nove vybudovane budhisticke gompy naproti naseho hotelu a rozhovor se zatim jedinym mnichem, ktery ji obyva.

Tot: 0.06s; Tpl: 0.013s; cc: 9; qc: 25; dbt: 0.0369s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb