Kuching - Borneo

Asia » Malaysia » Sarawak » Kuching
August 7th 2017
Published: August 17th 2017

D. 07/08-12

D. 08/08 tog vi til Annahs rais (betyder village på malaysisk). Annahs rais er et homestay, hvor man bor hos en lokal familie, samt vælger nogle forskellige dagsaktiviteter. Vi valgte at blive der 2 nætter, med en jungletur til et vandfald og bamboo rafting.

Vi ankom efter 1,5 time med taxi fra Kuching by til en landsby ude i skoven. Her blev vi taget godt imod af to damer, som bød os på byens risvin, som man kun kan smage i landsbyerne, hvor de laver vinen. Risvinen var ikke så slem, som forventet, dog havde man ikke lyst til mere end det ene shot, som man fik.

Efter vinen blev vi hentet af vores vært, som vi skulle bo hos de næste 2 nætter. Vi ankom til et fint hus, hvor der stod morgenmad på bordet dvs. der var kage, kiks og doblings til morgenmad.

Vores første aktivitet var bamboo rafting den samme dag. Vores guide hentede os omkring kl. 13, hvor vi tog afsted mod en lille flod, hvor bambus båden lå. Vi skulle sidde på den, imens hun stod foran, og styrede den med sin bambus gren. Der var god strøm
imageimageimage

Så begynder vi på rafting!
i floden og nogle steder var vandet så lavt, at vi blev nødt til at stige af, hvor vores guide andre steder med lavt vand, bare kunne hive os over stykket (hun var ret stærk af en ældre kvinde at være). Der var også flere steder med sten og grene (vores guide havde en kniv, som hun brugte til, at skære/hugge grenene væk), så man skulle holde godt øje med, om man lige pludselig ville få en gren i hovedet, især Michelle som sad bagerst skulle være opmærksom, da vores guide ikke altid tog hensyn/ tænkte over det.

Da vi var færdige med rafting gik vi hjem mod huset igen. Her stod der te og kage klar, så vi gik ellers i et hurtigt bad og spiste derefter kage. (deres vand var iskoldt, da det kommer direkte fra bjergene af, hvilket også er derfor, at de kun betaler 6RM pr. Familie om året for vand dvs. 9 kr!)

Dernæst skulle vi på longhouse Tour, hvilket er det, som de er kendte for. Her fik vi set landsbyen, hørt dens historie samt fik et indblik i hvordan folk levede der. Vi fandt også ud af, hvor meget de brugte

Longhouse Tour
bambus til; både til deres huse, terrasser, trapper, madlavning, brænde, tæppeunderlag, både mm. Derudover fik vi smagt nogle lokale kager og noget kold te, i en af kagerne var der tørret kylling i, hvilket ikke smagte særligt godt (Michelle var klog nok til hurtigt at sige nej tak). Derudover fik vi snakket med guidens familie, hvor en af dem jokede med, at han havde været i Danmark, fordi hver gang at han åbnede en Carlsberg øl, så havde han det som om, at han var i Danmark.

Da vi kom hjem fra turen, så stod aftensmaden klar. Efter maden skulle vi prøve deres traditionelle dragter, hvilket så ret sjovt ud, især fordi vi åbenbart var de eneste udover en ældre kvinde, som havde dem på. Her lærte vi en traditionel dans, hvor den ældre kvinde startede med at danse den, og derefter dansede vi med, en utrolig stille dans. Bagefter skulle vi lære at spille på instrumentet, som der blev spillet på under dansen, her foregik det på samme måde, altså at han viste os, hvordan man spillede, og dernæst prøvede vi at spille på skift. Michelle startede, hun blev hurtigt god til det, og fandt den rigtige rytme.
imageimageimage

Dans og musik i deres traditionelle dragter
Så var den min tur, jeg var nær så god, spillede åbenbart for hurtigt, så jeg håber, da at min dans så bedre ud end min musikalske optræden lød.

Så fik vi aftens te og kage, også gik vi ellers i seng.

Den næste dag tog vi til junglen. Da vi havde spist morgenmad, blev vi hentet af vores guide, hvorefter vi begyndte en 2 timers lang trekking tur ind i junglen. Det var ret spændende, at opleve junglen helt for sig selv, og samtidigt at have en guide med, som har viden omkring den.

På turen blev vi både angrebet af hvepse, og vi fik ligeledes nogle igler, som guiden dog hurtigt og nemt kunne få af med lidt alkohol (led kun af en igle en gang, Michelle blev bidt nogle flere gange). Derudover var der flere hjemmelavet bambus broer på ruten samt lidt trapper, ekstrem flot men også en lidt spændende tur (ikke alle broerne var lige stabile).

Efter at have vandret i 2 timer ankom vi til vores destination; et vandfald. Her lavede vores guide et bål, hvorefter at hun kogte noget kylling i nogle bambusgrene, som hun havde hugget på
imageimageimage

Endelig nåede vi vandfaldet!
vejen (med sin kniv) og skyllet i vandfaldet. Da bambusgrenen så var blevet sort af ilden, så hældte hun kyllingen ud også kunne vi ellers spise. Det smagte egentlig ret fint. Da vi sad og spiste, fortalte vores guide, at vi havde været den hurtigste pigegruppe, som hun Havde haft med på turen, hvilket vi blev ret stolte over.

Efter at vi havde spist og at Michelle og jeg havde set vandfaldet og taget nogle billeder, så tog vi ellers hjemad, denne gang gik vi kun 20 min i junglen og ellers tog vi vejen, så det gik lidt hurtigere og var lidt nemmere.

Efter junglen tog vi til Annahs hot springs med vores vært. Her fik vi oplevet de varme bassiner, som var ret mudrede samt virkelig varme, måske havde det også noget at gøre med, at luften ligeledes var varm, så vi holdt os mere til den lille å der var.

Så tog vi ellers hjem, fik os en lur og fik aftensmad.

D. 11 tog vi på kayak tur. Vi blev hentet tidligt om morgnen i en stor bil, hvor vi mødte de andre, som vi skulle afsted med. Vi startede med at tage til en orangutangpark, hvor orangutangerne levede frit. Her så vi dem blive fodret, og tog derefter videre mod en sø, hvor vi skulle kajake.

Vi fik en kajak, hvor man kunne sidde to i, og guiderne havde enmands kajakker. Michelle og jeg startede da også godt ud ved at sejle direkte ind i en sandbunke, men efter det gik det ret godt. Her mødte vi et asiatisk par, som vi snakkede lidt med, og sejlede ind i ret mange gange.

Efter en halv times tid, så stoppede vi ved et lille vandfald, hvor vi fik taget nogle billeder. Lige inden at vi sejlede videre, så spurgte en af guiderne, om vi ikke kunne bytte kajak med dem, så Michelle og jeg fik en hver, og de kunne sidde sammen med nogen, som havde svært ved det. (De sagde, at de kunne se, at vi var dem som havde bedst kontrol over kajakken, hvilket vi blev ret stolte af).

Kajakturen tog ialt 3 timer, hvor vi også spiste noget frokost i en lille landsby (jeg er blevet helt vild med nogle grønne pandekager, hvor der er kokos og sukker inden i). Selve turen var rigtig smuk, med masser af flot natur og bjerge i baggrunden. Nogen steder var der meget strøm, så man skulle tænke hurtigt, så man ikke sejlede ind i en sten fx Var der nogen som faldt i ved et af de steder med mest strøm.

Da vi ankom til vores hostel omkring kl. 16, snakkede vi med tøserne på vores værelse og jeg fandt ud af, at mit ene ben var blevet helt pinkt.. Grunden til det var, at jeg kun havde valgt at tage solcreme på mit ene ben, da jeg troede at kajakken var lukket, det var den så ikke, og selvfølgelig tænkte jeg ikke lige over det, så mit ene ben uden solcreme blev solbrændt. Fedt, efter lige at været sluppet af med solskoldningen på ryggen... Derudover var alle mine chokolade kiks også smeltet sammen, så jeg havde det ret hårdt.

D. 12/08 tog vi i bako nationalpark. Vi tog en bus og dernæst en båd til parken. Da vi ankom startede vi med at tage en kort tur op af et bjerg for at se aber, det var en super smuk tur, samt hårdt, dog var der desværre ingen aber at se, da vi nåede toppen, men heldigvis et smukt udsigtspunkt.

Derefter tog vi en sti som begyndte på en slags bro, og ændrede sig til opad trekking, hvor det til sidst nærmest var klatring, indtil vi nåede en smuk udsigt ud over havet og skoven/parken. Da vi ankom til udsigtspunktet, så var vi godt og grundigt trætte og svedige (trekking i over 30 graders varme er hårdt), men vi kom ned på stranden igen for at lede efter "næseaberne" som desværre ikke var nogen steder at se, men vi så et vildsvin alla lignede dyr, så lidt så vi da.

Vi spiste noget lokal frokost og tog dernæst båden hjem igen, en super flot tur!

Så tog vi ellers en taxi (den samme taxichauffør som vi kørte med til og fra Annahs rains, så han er nu vores private chauffør i Kuching) mod lufthavnen.

Nu går turen tilbage til KL, hvor vi D. 13 tager til Cameron highlands i et par nætter!

Tot: 0.064s; Tpl: 0.024s; cc: 8; qc: 24; dbt: 0.027s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 2; ; mem: 1.1mb