Luang Prabang, Laos

November 19th 2008
Published: November 21st 2008

Kunming-Mengla bussiKunming-Mengla bussiKunming-Mengla bussi

Oikea sleeperbussi. Ahdasta mutta mukavaa.
Laosissa!!! Vihdoin!! Fiilis on aivan mieleton. Vaikeaa uskoa, etta Kiinan betoniviidakko ja ilmansaasteet
ovat nyt jaaneet taakse ja matkaajat ovat viimein paasseet Laosiin.

Kiinasta viela sen verran, etta ei se sade sitten lakannut. Oltiin Yangshuossa 5 yota ja
se riitti, silla saatiedotteet eivat antaneet merkkia paremmasta kelista. Lahdettiin etenemaan
vauhdilla kohti Laosin rajaa. Kahden bussin ja yhden junan ja 48 tunnin matkustamisen
jalkeen oli pakottava tarve pysahtya ja siistiytya hieman. Olimme tassa vaiheessa Menglassa,
pikkukaupungissa lahella rajaa. Otettiin hotellihuone yhdeksi yoksi ja hengailtiin paiva
kaupungilla. Muita lansimaalaisia ei Menglassa nakynyt, kuin ei myoskaan suuria mainostauluja,
englanninkielisia ruokalistoja tai lankkariaakkosia ylipaataan. Mukava paikka.
Aamulla otettiin jalleen rinkat selkaan ja hypattiin bussiin, joka vei meidat rajalle. Rajamuodollisuudet
menivat jalleen ilman minkaannakoista hassakkaa ja Laosin puolella saatiin ostettua 30 paivan
viisumit ja eipa aikaakaan, kun jalleen istuimme bussissa. Pohjois-Laos on aivan mielettoman kaunis
paikka, mutta tiet ovat lievasti sanottuna hieman mutkikkaat ja huonossa kunnossa. 80 km:n
matka rajalta Udomxain kaupunkiin kesti viisi tuntia. Kylla. Voin sanoa, etta perse oli puutunut
matkan jalkeen.

Udomxaissa paatettiin jalleen pysahtya yhdeksi yoksi kuosiutumaan. Pieni hiljainen (tylsa) kaupunki,
jossa ei muuta jaksettu tehda, kuin syoda ja nukkua. Aamulla suorittiin jalleen kerran bussiasemalle ja
iltapaivalla hypattiin minibussiin, joka
Boten-UdomxaiBoten-UdomxaiBoten-Udomxai

Parin tunnin pysahdys jollain tarkastuspisteella Laosin puolella. Kielimuurin takia emme tienneet mita tapahtuu joten pysyttelimme bussin lahettyvilla.
toi meidat 190 km etelampaan, Luang Prabangiin (matkan kesto:
viisi tuntia). Matka sujui kuitenkin mukavasti. Pikkupakuun ahtautui yhteensa 16 ihmista ja meidan
vieressa matkusti Laolainen nainen ja alle vuoden ikainen, iloinen vauva. :-) Mutkaiset ja huonokuntoiset tiet ovat omiaan estamaan porukkaa ajamasta aivan kilarina. Hissukseen edetessa mieli on rauhallinen
vaikka n. metrin paassa tien reunasta pudotusta voi olla useita kymmenia metreja.

Luang Prabangissa ollaan nyt lepailty viikon verran. Molemmille nimittain pukkasi flunssa heti, kun
paastiin Laosiin, eika se meinaa millaan luovuttaa. Ollaan molemmat aloitettu antibioottikuurit, josko
laakkeiden voimalla saataisiin popot nujerrettua. Luang Prabang on kaunis kaupunki. Taalla on
monia, upeita Buddhalaistemppeleita ja Mekong-joki virtaa kaupungin laidalla. Muutamaa temppelia
ollaan kayty tiirailemassa, mutta lahinna ollaan lepailty ja otettu aurinkoa (Kylla. Aurinko paistaa joka paiva kirkkaalta taivaalta!!!).

Eilen kaytiin muutamalla oluella meikalaisen serkun, Riinan kanssa. Nelja Beer Laoa ja yksi lasi
LaoLaoa (riisiviinaa) oli tarpeeksi... ehka jopa liikaa, kun taalla ei olla pahemmin ryypiskelty. :-)
Onneksemme trooppisen ilmaston boostaama kapula jai kuitenkin tulematta ja aamulla olo oli
freesi. Huomenna matka jalleen jatkuu, kohti Vang Viengia.Kyseessa on ilmeisesti aikamoinen
Reppumatkaajien Ghetto, mutta pakko siella on piipahtaa, kokeilemassa joitakin aktiviteetteja.

Laosista taytyy sanoa, etta kaiken sen upean luonnon lisaksi myos ihmiset ovat todella
ystavallisia ja rentoja. Taalla vallitsee todellinen kiireettomyyden ilmapiiri. Jengi ei tosiaankaan
niin rahan peraan, kuin esimerkiksi Thaimaassa. Paikalliset ottavat rennosti ja hymilevat ja
tervehtivat, vaikka heilla ei ole mitaan myytvaa meille. Oikein miellyttavaa.

Pieni tauko ollaan tosiaan pidetty blogin kirjoittamisesta. Osittain siksi, koska mitaan mullistavaa
ei ole tapahtuunut ja jokainen paiva poissa tietotulvasta ja internetin ihmeellisesta maailmasta
keventaa mielta entisestaan. Mutta terveisia vaan, etta kunnossa ollaan. :-) Helletta piisaa ja
elama hymyilee. Iloisia auton skrabailuhetkia kaikille.

Auringonlasku Mekong joella

Riina serkku :)

Meijan kamppa

VIP bussi :)

21st November 2008

Hyvä että matka on edelleen sujunut hyvin! :) Ihania kuvia jälleen!! Täällä on nyt ollut pikkupakkasta pari päivää ja sunnuntaille on luvattu kunnon lumimyräkkää. Onneksi on olemassa niin ihania asioita kuin lomamatkat aurinkoon ja lämpöön!! :) -Iida ja Aksu matkalla Egyptiin keskiviikkona

4th December 2008

Kerkee lukee taas blogii ja hyvä et sujuu! Täs osios oli kyl hyvät kuvat! :)

Tot: 0.107s; Tpl: 0.017s; cc: 7; qc: 51; dbt: 0.076s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb