Djungletur i Bukit Lawang

Asia » Indonesia » Sumatra » Bukit Lawang
December 17th 2007
Published: December 18th 2007

Biltur til Bukit Lawang

Bilturen fra Medan til Bukit Lawang tog godt 4 timer, selvom det kun var 100km! 8(Det siger noget om baade trafikforholdene og vejen! :)

Additional maps: 2. flyvetur

01 - Sama01 - Sama01 - Sama

The beautiful Sama
Djungleturen var fantastisk! 😊

Turen hen til djunglen gik forygende godt. Der var kun et kritiskt punkt, og det var da vi ikke havde penge at betale visum med! (ups...) Naah, men allerede der fandt vi ud af hvor afslappede og venlige de indonesiske mennesker er - ogsaa de "officielle". Han ville bede om ca 400.000 rupias (hvilket vi stadigvaek ikke er helt klare over hvor meget det er i dkr...). Vi stod med et skaevt smil og spurgte om vi kunne betale med visa. Den gik ikke saa godt. Saa sagde han at vi kunne give ham US$60 - hvilket vi jo heller ikke havde. Vi spoerger ham saa naesten graedende om vi kan betale med euro - for heldigvis havde Sven og Ingrid givet os 50 euros med. Og det kunne vi!!!! 😊 😊 Det var lige precis nok. Sven og Ingrid - mange, mange tak!

Udenfor stod vores guide, Adi, og ventede paa os. Han har vaeret saa flink, venlig, afslappet (og afslappende 😊, og saa storsint - virkelig alt hvad man overhovedet kan haabe af en guide. Hvis nogen af jer nogensinde skulle overveje at tage afsted, kan vi varmt anbefale ham! 😊

Vi var fremme sent om eftermiddagen i Bukit Lawang. Saa vi slappede bare af og proevede at vende os til alle lydende rundt omkring os - der var mange!!! Vores hotel laag nemlig naesten inde i djunglen. Det var vildt med alt det groenne. Vildeste var nok vores badevaerelse, hvor der var en lille minidjungle. 😊

Naeste morgen var vi afsted for vores foerste moede med orangutanger! Wow! 😊 Vi tog hen til et rehabiliteringscenter - hvor orangutanger bliver laerde i hvad det vil sige at vaere en orangutang. 😊 Desvaerre er der en del der stjaeler orangutanger naar de er babyer og holder dem i deres hjem. Naar de saa vokser op, har de ikke lyst til at have dem mere. Men saa har orangutangen ikke laert hvordan den skal klare sig selv i naturen. Normalt lever de med sine moedre i 5-6 aar, hvori moderen oplaerer ungen i hvordan den skal finde foede. I denne periode bliver moderen heller ikke gravid igen. Foerst naar ungen er "fuldvoksen" bliver den skubbet vaek og moderen bliver gravid igen. (Orangutanger lever alene.)

I alt paa dette orangutangcenter saa vi en 7 stykker orangutanger. Der var specielt en der var ret sej. Han hed Sama og var yderst glad for at blive fotograferet! 😊 Han poserede fra den ene og den anden vinkel. Det var sjovt og fascinerende at se hvordan de saa elegant bevaeger sig fra traekrone til traekrone. Selvom de vejer en 50kg (de store hanner op i mod 90kg), saa er de yderst gracioese. 😊

Den anden morgen tog vi tidligt (kl. 9 😊 afsted for at komme ud paa vores 4 dages djungletur. Det var saa fed en tur. Vi har set det flotteste landskab, den vildeste djungel, og nogle utrolige dyr. Udover at vi moedte en masse orangutanger, saa saa vi ogsaa en masse andre aberacer. En hel masse smaa soede aber. Selvom der ogsaa er tiger i djungeln, saa var det taetteste vi kom paa en, et snaesende som fik vores guide Adi og Marie-Louise til at hoppe hoejt og loebe baglaens. Vi fandt dog aldrig ud af hvad det var - maaske ingenting - men det fik os til at kunne foele vores hjerter. 😊

Turen blev afsluttet med en riverraftingtur i nogle gummiringe, som Marie-Louise var yderst skeptisk imod. Rune var elle vild for at komme afsted, men Marie-Louise havde laest om hvor farligt det var i guidebogen og var vanskelig at overtale. Men da alternativet var at gaa tilbage, saa kom hun ogsaa op i ringen. Og ja, vi sidder her jo idag efter en vild (t sjov) tur. 😊

De sidste to dage i Bukit Lawang slappede vi mest af. En af dagene var vi inde i en flagermusgrotte, og den sidste dag noed vi foerst den skoenneste sol og i loebet af eftermiddagen, det vildeste regn. Man maa sige at vejrforholdene her er ude i nogle ekstremer. 😊

10 - abe faar banan10 - abe faar banan
10 - abe faar banan

Det mest utrolige var at orangutangerne har saa bloede saa bloede haender!
15 - dejlig aftensmad15 - dejlig aftensmad
15 - dejlig aftensmad

Adis bror, Janto, lavede maden. Han var en mester kok der kunne trylle det mest raffinerede frem af kun een wok!
20 - dejlig atmosphere ved lejret20 - dejlig atmosphere ved lejret
20 - dejlig atmosphere ved lejret

Vi forflyttede os til et andet lejre efter 2 naetter.

Tot: 0.081s; Tpl: 0.012s; cc: 10; qc: 55; dbt: 0.0458s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb