Gopalpurista

Asia » India » Orissa
December 1st 2008
Published: December 1st 2008

Nyt saivat postissa taas netin kuntoon. Kylla taalla syrjasemmille seuduillakin kehitys menee nopeasti eteenpain. Taalla on aivan uusi postilaitos, jossa on monia tietokoneita kaytossa ja aivan erillinen ''information kiosk'', jota nyt kaytan ja jossa on monenlaisia palveluita postin asiakkaille mukaanlukien netti. Tassa vempaimessa on jopa kosketusnaytto. Tietenkin on eriasia, kuinka nama uudet hienot laitteet toimivat, useimmiten kaikki on tietenkin epakunnossa tai sitten niita ei osata kayttaa. Kavimme teettamassa paperivalokuvia muutaman, koska lahetimme ne joulutervehdyksina muutamille sukulaisille. Siella kuvaamon seta oli nahtavasti juuri oppinut kayttamaan tietokonetta ja olihan se hidasta. Han teki monia turhia juttuja ja olisi tehnyt mieli neuvoa hanta, mutta se olisi pian kaynyt hanen ammattiylpeytensa paalle.Eilen postissa saimme todistaa myos hauskaa tapahtumaa, kun postin siivoojat saivat uudet mopit. Yleensa taalla kaytetaan siivoukseen heinista tai risuista tehtya harjaa ja luututaan kasin pelkalla ratilla. Nyt koko postin henkilokunta kokoontui moppien ymparille, kun niita availtiin muovista. Sitten ne kiersivat kadesta kateen ja niita ihasteltiin kovaaanisesti.

Ismokin kertoi,jopa hieman harmitellen, miten muutos taalla on hyvin nopeaa. Yleensa muutaman kuukauden Suomessa olonsa aikana tanne on ilmestynyt uusia puhelinkauppoja ja muuta elektroniikkaa. Kannykat ovat kuulema taalla muuttaneet paljon ihmisten elamaa ja tehneet kaikesta paljon rauhattomampaa. Onneksi kuitenkaan talla kylalla kaikki eivat koko ajan karju puhelimiinsa, kuten vahan isommissa paikoissa. Taalla on varmasti edelleen suuri joukko ihmisia, jotka eivat koskaan ole pitaneet kannykkaa edes kadessaan.

Eilen taallakin oli hieman vilkkaampaa, silla berhampurilaiset rikkaat tulivat rannalle viettamaan sunnuntai iltapaivaa. Yleensa kuitenkin etenkin rannan tuntumassa on ihanan uneliaan rauhallista. Hotellimme sijaitsee noin 20 metrin paassa rannasta, siis lahes meren paalla. Nyt meidan parvekkeeltamme on viela hienommat maisemat kuin Chilicalla, silla terassilta nakyy kauaksi merelle ja loputtomasti hiekkarantaa. Mita olemme taalla puuhastelleet? Olemme piirtaneet maailmankartan hiekkaan,(ihmiset pysahtyivat aina valilla seuraamaan tyoskentelyamme ja pikkupojat antoivat vihjeita, kuten muistuttivat parista Intian saaresta.)olemme kiivenneet majakkaan (joka on upea ilmestys illan hamartaessa ja voimakkaan valokeilan halkoessa merta) pelanneet sulkapalloa poikien kanssa, katelleet lukuisia pikkulapsia, jotka haluavat kaduilla tulla tervehtimaan, olemme poseeranneet monien kanssa valokuvissa, olemme syoneet viihtyisassa Krisna kafeessa ja jutelleet samalla italialaiset reissaajan kanssa, olemme katselleet ja kuvanneet upeita raunioita, joita on rannantuntumassa monia (ne ovat aavekartanoiden nakoisia) yms.

Taalla ei kovin monia muita reissaajia ole nakynyt. Olemme naiden paivien aikana nahneet vain 2 lankkaria Ismon lisaksi. Tama ei siis ole mikaan turistipaikka! Intialaisia taalla pyorii suppealla alueella rannassa muutamia, mutta heitakin on nain viikolla harvakseltaan. Kun lahtee nousemaan rantatieta kylille pain, meno hieman vilkastuu. Autoja ei kuitenkaan onneksi ole kovinkaan montaa, joten korvat saavat levata toottailyilta. Yleensa saamme vilkutella kylilla pikku lapsille ja valilla nostaa katta vanhemmillekin. Olemme hieman ihmetelleet, miten me tunnumme olevan ihmisille niin uusi ilmestys, kun kuitenkin matkailu Intiassa on kautta aikojen ollut hyvin suosittua. Paadyimme siihen paatelmaan,etta kuitenkin naissa osissa reissaajia on ollut vahemman. Orissa ei ole mikaan kovin suosittu osavaltio. Puri taitaa ola ainoa hieman paremmin tunnettu kohde ja sekin on kultakautensa jo elanyt, joskus se on ollut rakastettu hippimesta. Eilen koulupojat pyysivat meilta jopa nimmarit. Se oli tahan astinen suosiomme huipentuma!

Aika loppuu.Jatkan mahdollisesti huomenna.

Tot: 0.039s; Tpl: 0.01s; cc: 10; qc: 23; dbt: 0.0206s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb