Kvinnoempowerment

Asia » India » Andhra Pradesh » Hyderabad
February 25th 2009
Published: February 25th 2009

Hej hopp!
Igar borjade dagen tidigt. Efter frukost begav vi oss i taxi av mot en liten by utanfor Hyderabad. Vi hade stammt mote med en kvinnororganisation som arbetar for kvinnors sociala och ekonomiska rattigheter. Vi blev val mottagna av styrelsen i organisationen. Med hjalp av tolk fick vi veta hur organisationen uppstod och hur den ar uppbyggd. Organisationen sag till att alla kvinnorna sparade 30 rupies i manaden for att ge mojlighet att senare kunna lana pengar for att starta upp en egen rorelse eller till studier.
Vi traffade en kvinna som hade lanat 10.000 rupier for att starta upp en skolbespisning i byn och ha det som sitt levebrod.
Staten skanker 3 rupies om dagen (ca 60 ore) for barnens skolmat.
Kvinnoorganisationen hjalpte aven till att anordna halsokontroller. Alla man som ska gifta sig ar tvugna att hiv-testa sig. Man sag till att barnen vaccinerades, fick ga i skolan, man hade familjeradgivning. De fick aven hjalp av en man fran universitetet i Hyderabad att lara kvinnorna datorkunskap. Vi blev aven presenterade for byns borgmastare och vid fotografering ute pa det lilla torget (med en ataty av Mahatma Gandhi i bakgrunden) kom en herde med en skock getter gaende!
Det var valdigt intressant att fa komma ut pa landsbyggden och se risfalt, vattenbufflar och hur manniskor lever pa landsbygden.

Idag packar vi och gor oss i ordning infor var hemresa. Klockan 5 bar det av fran institutet. Det ska bli skont att komma hem till mjuka skona sangar och vanlig svensk mat!

Snart ses vi dar hemma!

/Emelie och Sophia

Det ar med blandade kanslor vi lamnar Indien. Det ska bli oerhort skont att komma hem till allt och alla darhemma, utom mojligtvis vadret. A andra sidan ar det indiska klimatet kanske inte ett alternativ da medeltemperaturen om bara nagra veckor kommer att ligga runt 45 grader. Men bakom oss lamnar vi ett land med mycket generosa manniskor som har delat med sig till oss av sina livsoden. Sjalv har jag en liten klump i magen som bestar dels av medlidande med de indiska kvinnorna som pa ett eller annat satt lever under fortryck och forfarliga levnadsforhallanden. Och dels lever manga av indiens manniskor i stor fattigdom utan varken tak over huvudet eller mat far dagen. Man far sig verkligen en funderare over hur man sjalv lever och vardesatter det man har.

Ett stor tack till alla er som foljt var blogg, och skickat meddelanden och comments till oss. Vi ses dar hemma / Lena

Tot: 0.309s; Tpl: 0.017s; cc: 8; qc: 48; dbt: 0.2502s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb