En plats att atervanda till

Hong Kong's flag
Asia » Hong Kong
March 25th 2007
Published: March 25th 2007

25 till 27 Mars:
Vi vaknade upp till en himmel som var bla och bestamde oss for att gora ett nytt forsok att se utsikten fran "Victoria Peak". Som tur var hann vi njuta av utsikten innan staden ater igen tacktes av dimma. Utsikten var fantastisk! Hong Kong ar till ytan sett en ganska liten stad men har sju miljoner invanare, det var darfor latt att fa en bra oversikt av staden uppifran berget. Allting i HK ar byggt pa hojden; husen, bussarna, sparvagnarna, mm. Sparvagnarna, som ser valdigt coola ut, trafikerar endast HK Island och vi beslot oss for att hoppa pa en vagn for lite billig sightseeing (2 SEK oavsett stracka). Efter en aktur pa ca 60 minuter borjade neonskyltarna glesna av och folket minskade i antal sa vi hoppade av och tog tunnelbanan tillbaka till city. Dagen efter borjade vi med ett besok pa Post Office och skickade hem sadant vi shoppat och sadant vi inte behovde langre. Johan hade hittat en gata som enligt guidboken hade sarskilt manga kamerabutiker, vart vi begav oss. Utbudet imponerade inte men han kopte sig i alla fall ett fodral till det nya objektivet. Vi hittade sedan, av en slump, varldens langsta inbyggda rulltrappa (det stod sa i guidboken iaf) som vi hoppade pa. Den tog oss genom manga coola stadsdelar som tex det unga och hippa SOHO. Vi fikade donuts med varm choklad pa en av alla coffeshops och promenerade sedan runt i de mysiga granderna. Vi tog en taxi fran HK Island till Kowloon pa fastlandet och at pa kvallen en mycket god middag pa "The Spaghetti House". Johan bestallde en superb pizza med rokt lax pa som han tyckte borde inforas i Sverige. Nasta dag bar det av till Beijing (Peking). Vi kom fram sent pa kvallen och mottes av kyla! I HK hade det varit ca 27 grader dagtid och ljumma kvallar men i Beijing var det ca 12 grader, brrrrrr. Vi tog en buss in till tagstationen och sedan taxi till hotellet. Det var inte helt enkelt att fa taxichaufforen att forsta hotelladressen som var nedskriven pa engelska men han hittade till slut dit. Hotellet, "Jade International Youth Hostel", var defenitivt mer av ett hotell an ett hostel (typ vandrarhem) och vi fick betala for det ocksa, men Johan lyckades pruta ner priset med 20 %. Vi gick och la oss i vita, rena sangklader i hotellrummet som kandes vasterlandskt.

Tot: 0.068s; Tpl: 0.009s; cc: 6; qc: 45; dbt: 0.0443s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb