Te og tossede kinesere

Hong Kong's flag
Asia » Hong Kong » Kowloon
June 13th 2008
Published: June 13th 2008

Ganbei! (skaal paa kinesisk)

Siden vi skrev sidst har vi oplevet Shanghai. Det var en ganske fed by, med en blanding af moderne hoejhuse og gamle hyggelige lettere europaeisk inspirerede kvarterer. Vi var oppe at drikke cocktails paa en fancy bar i Kinas hoejeste bygning. Her foelte vi os en smule ved siden af, eftersom vi rendte rundt i ecco-sandaler og svedigt toej, mens alle andre omkring os var i hoeje haele og lange kjoler. Vi var ogsaa i diverse haver og templer, og vi var ogsaa i en lille by i byen ved navn Qibao, som var meget kinesisk, med smaa kanaler og masser af Kina-tage.
I Shanghai boede vi paa et hostel ved navn Captain Hostel, som aabenbart er kendt for de fulde soemaend, der besoeger deres bar. Dem fik vi set et par stykker af, og de proevede ihaerdigt at kommunikere med os paa fuldemands-kinesisk, hvilket vi ikke rigtig kunne andet end grine af. Vi boede paa 8-mands vaerelse, og moedte paa denne maade en masse soede kinesiske piger. Derudover moedte vi en dreng og en pige paa gaden, der inviterede os med til te-festival, hvilket var meget kinesisk og rigtig sjovt at proeve. Vi fik drukket en masse te af smaa fingerboelagtige glas, og laert hvordan man rigtig drikker te i Kina.

Fra Shanghai tog vi vores sidste lange togtur paa denne rejse. Det gjorde vi med maner, og den varede 20 timer. Det klarede vi dog snildt da vi sov meget af tiden, og resten af tiden brugte vi paa at snakke med soed kinesisk talende spanier, samt at mopse over virkeligt irriterende og ekstremt larmende kinesisk aegtepar i kabinen ved siden af. Vi ankom med toget til Hong Kong, og tog faergen direkte videre til Macau. Macau er ligesom Hong Kong en naermest selvstyrende del af Kina, og det er en tidligere portugisisk koloni. Derfor ligner det meste af byen noget fra Sydeuropa med smaa straeder og hyggelige cafeer. Det, der ellers er specielt, er at der er indtil flere enormt store casinoer. Vi har vadet rundt imellem dem og set paa alle lysene og springvandene, men vi har dog ikke vaeret inde og fordoble formuerne, da vi jo er nogle smaa boern.
Vi boede paa et guest house, hvor vaerelserne lignede proeverum. Vaeggene var med luft nede ved gulvet og oppe ved loftet, saa man kunne hoere alt, og naesten ogsaa se alt, hvad der foregik i andre vaerelser. Derudover var det den tidligere bordelgade i Macau, hvilket kunne ses med roede skodder for vinduerne og roede doere. Gaden er dog ikke laengere i drift paa denne maade, og den var faktisk rigtig hyggelig.

Nu er vi tilbage i gode gamle Hong Kong, hvor vi er flyttet ind paa det samme gangster-hostel som vi boede paa sidst - faktisk bor vi lige overfor vores gamle vaerelse. Lige ved siden af os bor en hvid mand, som vi er blevet enige om er flyttet permanent ind paa hostlet, og han har advaret os om at saette noget som helst paa gulvet, da der er lovet kaempe regnvejr i nat, og vi derfor formentlig faar oversvoemmelse paa gulvet. Og da der ikke er andet end sengen i vaerelset, skal vi formentlig sove paa vores tasker... Det er dog rigtig rart at vaere tilbage i en by man kender, saa man ved hvordan man faerdes og hvor man skal gaa hen.

En ting som vi har lagt meget maerke til i Kina, er at mange kinesere altid virker som om de har enormt travlt, naar der skal ske noget (af eller paa metro, over lyskryds osv.). Saa i disse situationer gaar det fuldstaendigt amok, og der bliver sprunget over, skubbet, mast, revet i haar, nevet og alle kneb gaelder for at komme foerst. De vaerste er de gamle damer, der ser smaa og skroebelige ud, men i virkeligheden er staerke som okser og river os rundt!

Vi har aftalt at bruge dagen i morgen paa at slappe af, vade rundt, shoppe og maaske tage op paa Victoria Peak, hvis det ikke regner (men det goer det sikkert...). I overmorgen (soendag) tager vi saa videre til Taiwan, hvor det skal blive hyggeligt at besoege Trines faetter og hans kaereste.

Sles fra Trine og Katia

13th June 2008

Gangsta nok.. lavede en farlig en med at løbe tør for deo den sidste uge vi var afsted, så sved i Asian er noget jeg kender alt til.. ANYWAYS, nu er vi jo kommet hjem og fanme om der ikke ligger et eller andet sammenkrøllet "Til Rasmus"-papir på mit skrivebord med en eller anden hekse-formular indeni, jeg ved ikke hvad det skal forestille? Nå, men tak for hilsenen ;) Ha det cooligt til I dribler hjemad, eh? Her er pisse kedeligt :|
14th June 2008

Roskilde
Hej Piger. Det lyder jo super fedt det hele, og hold kæft hvor I fortæller..det er dejligt! Jeg skal lige høre jer med Roskilde, nu er det jo snart! Skal I stadig med og kunne I være interesserede i at lave en stor lejr i Øst? Vi er allerede et par stykker. I ved Ham med Hende, Jacob, Bang forhåbentlig Nina, Mette og Sidsel..og nogle flere jeg ikke er helt klar på hvem er. Vi tager derned i god tid, så vi kan spærre et stort område. Hvad siger I?
14th June 2008

Sweet as!
Hej piger! Lyder som om I faar oplevet en masse fede ting, og fremfor alt har det sjovt... that's what it's all about! Razz og mig er jo lige vendt hjem til DK her for et par dage siden, og det er meget maerkeligt at vaere hjemme igen! Man er vant til konstant at vaere paa farten og faa en masse nye indtryk, og herhjemme sker der jo ikke forfaerdelig meget :) Maa nok indroemme at det har vaeret svaert at finde tid undervejs (specielt internettid) til at foelge med i alle jeres blogs, saa har lige samlet op paa det og laest dem allesammen. Lyder som om I er kommet godt ind under huden paa den asiatiske hverdag, og har faaet en tilpas maengde kulturchok! Vi naaede jo kun at opleve sydoestasien kort, men kunne godt maerke at det var noget helt andet end de vestlige tilstande vi oplevede i Australien og New Zealand! Ellers haaber jeg at I nyder den sidste del af jeres tur, og glæder mig til at se jer naar I kommer hjem :) -Morten

Tot: 0.113s; Tpl: 0.01s; cc: 11; qc: 50; dbt: 0.0685s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb