Tai'an en Taishan - Praktische informatie

China's flag
Asia » China » Shandong » Tai Shan
May 11th 2007
Published: May 11th 2007

We namen in Qufu de bus naar Tai'an (16Y - 1 uur), daar werden we afgezet op het plein vóór het treinstation. Je wordt er onmiddellijk aangesproken door mensen die hotels aanbieden. We probeerden eerst wat informatie in te winnen en een Engelstalige kaart van de Taishan te bemachtigen in het "Touist Information Service" kantoor op het stationsplein. Men gaf er wel de nodige uitleg over bussen en treinen om Tai'an weer te verlaten, maar hadden geen Engelstalige stadskaarten en wilden vooral hotelkamers boeken.

We namen een taxi naar het Taishan Grand Hotel (Taishan Dajiudian), een gebouw van 15 verdiepingen hoog.
Adres: Daizong road 210, 271000 Taian E-mail van de manager: taishanyouhao@hotmail.com
Telefoon: 0538-6056687 en 6056688
Ligging: 200 meter ten noordoosten van de Dai Tempel, 200 meter ten zuidoosten van Dai zong poort, bij het begin van het centrale pad om de berg te voet te beklimmen.
Prijs en wat inbegrepen: 150Y voor een zeer ruime dubbele kamer met ontbijt / 120Y zonder ontbijt. 120Y voor een éénpersoonskamer met ontbijt. Dit bleken bodemprijzen te zijn. De officiële prijs voor deze (verouderde) kamers was 200Y. 24h/dag warm water, TV en telefoon, Internet breedbandverbinding, warm en koud mineraal water.
Persoonlijke beoordeling: Zeer goede prijs/kwaliteit voor een zeer ruime kamer , vlakbij de Taishan, met prachtig uitzicht op de berg (vraag een kamer op het Noorden). Er wordt Engels gesproken aan de receptie. De badkamer zag er niet nieuw uit, maar alles werkte perfect. Uitzonderlijk proper beddengoed. Zeer uitgebreid, lekker chinees ontbijtbuffet.
Praktisch: Op wandelafstand van het beginpunt van het centrale pad om de berg te beklimmen, ook dichtbij een halte van bus No3 om naar het beginpunt van het Westelijk pad te rijden. Kleine supermarktjes, restaurants en Internet in de buurt. Bus No2 stopt vlakbij om naar een grote supermarkt en naar het treinstation te gaan.
Waardering: 5 op 5

Er is een grote supermarkt op de kruising van de Longtan lu met de Dongyue dajie, op 1 blok ten noorden van het treinstation. Op de kelderverdieping.
We zagen een Internet bar op de Daizong dajie, vanaf ons hotel net ten westen van de kruising met de Hongmen lu.

We bezochten de Dai tempel (Dai miao), inkom 20Y, je kan er een Engelstalige gids nemen, de ingang is langs het zuiden, de uitgang langs het noorden. We bezochten eerst de voortempel, waar de 3 godinnen vereerd worden die ook op de Taishan regelmatig terugkomen. Daarna gingen we het eigenlijke tempelcomplex binnen. Het is gebouwd in de stijl van een paleis met indrukwekkende muren en drie toegangspoorten. Dit uiterlijk kreeg het complex reeds tijdens de Han dynastie. Nadien zijn er op het domein nog vele paviljoenen bijgebouwd . Het complex heeft volgens diverse bronnen een oppervlakte van 96.000 m² en zou 800 gebouwen hebben. Deze tempel zou ongeveer een kwart van het gebied binnen de oude muren van de stad Tai’an beslaan.
We kwamen achtereenvolgens via drie poorten op de verschillende binnenplaatsen. Voor we de eerste binnenplaats goed bezochten, maakten we een wandeling op de muur rond het tempeldomein. De muur heeft van boven een breed wandelpad met aan de buitenzijde kantelen. Op de hoeken staan flinke wachttorens, waardoor het complex het uiterlijk heeft van een versterkte burcht. In de eerste binnenplaats staan veel stèles en ook nog drie grote gebouwen, het middelste was gewijd aan Taishan en had indrukwekkende bronzen leeuwen als bewakers.
Op de eerste zijbinnenplaats hadden we vooral aandacht voor de zes cipressen van meer dan 2000 jaar oud waarvan er vijf in 110 voor Chr. zouden zijn geplant door Han-keizer Wudi. Deze bomen hadden wel een brede stamomtrek maar waren niet bijzonder hoog en gaven zo een erg gedrongen indruk, knoestig en erg versleten.
0p de tweede binnenplaats, die groter was dan de eerste, ging onze aandacht niet zozeer uit naar de vele stèles met gebeden tot de Taishan, maar ook weer naar de bomen die er stonden. Hieronder waren er oude cipressen met bijzonder opvallende, gedraaide stammen en ook vier oude en indrukwekkende ginkgo’s.
Drie terrassen in deze binnenplaats leiden naar de hoofdtempel zelf, een prachtig gebouw met een dubbel dak van gele dakpannen, dat gedragen wordt door rode houten pilaren. Het zou tijdens de Han-dynastie zijn gebouwd maar onder de Song uitgebreid en daarna nog veelvuldig gerestaureerd (voor het laatst nog in 1956). Het gele en dus keizerlijke dak geeft aan dat de Taishan tijdens de Song-periode verheven was tot de stand van keizer.
De tempel heeft een enorme muurschildering uit de 11e eeuw. Volgens één bron zou het de bedevaart van Song-keizer Zhenzong naar de Taishan uitbeelden, volgens een andere een processie waarbij de god Taishan met zijn gevolg de berg bestijgt en een derde bron houdt het op een inspectietoer van Taishan. Er komen 657 figuren op voor. Het enorme fresco van 62 m lang en 3.3 m hoog beslaat drie muren, het heeft natuurlijk onder de tand des tijds geleden maar is nog steeds indrukwekkend. We vonden het al zeer bijzonder dat een fresco van bijna 1000 jaar in een openbaar gebouw nog zoveel heldere kleuren kan vertonen. Het fresco begint met het vertrek van de godheid (of de keizer ?) uit zijn paleis en beschrijft de tocht naar de top. Donkere rotsen en grillige bergen moeten de moeilijke reis symboliseren. De felgekleurde kleding van de hoofdfiguren en de begeleiders staat in contrast met de sombere tinten van de achtergrond en het landschap.
Centraal in de hal, staat een beeld van de berggod Taishan. Het beeld is gekleed in een geel, keizerlijk gewaad en heeft als teken van zijn goddelijke macht een tablet in de handen.
Ten noorden van de tempel staat achter een kleine binnenplaats, de ‘Tempel van de Slaapkamer’ gewijd aan de vrouw van de berggod. Deze tempel bevat de beelden van de god en zijn vrouw. Aan de andere kant van het hoofdgebouw staat op een zijbinnenplaats een prachtige acaciaboom uit de Tang-dynastie. Hier is men een beetje creatief geweest: de boom noemt nu ‘De oude boom die haar kind omarmt’. Van de oorspronkelijke boom uit de 7e of 8e eeuw is enkel een deel van de indrukwekkende stam over. In die oude stam heeft men (al een redelijk lange tijd geleden) een jonge ent van de oude boom aangebracht, waarschijnlijk net voordat deze de geest had gegeven. Zo laat men de boom doorgaan voor een meer dan 1200 jaar oude acacia. Verschillende kleinere hallen aan weerszijden van de hoofdtempel dienen ter verering van de ‘familieleden’ van de berggod.
Op de volgende binnenplaats staat in een nis in een muur, een replica van een stèle uit de Qin-dynastie. Het origineel stond oorspronkelijk in de ‘Tempel van de Prinses van de Azuren Wolken’ op de top van de Taishan. Het werd in 1740 tijdens een brand in deze tempel grotendeels vernietigd. Nu zijn er op de stèle nog maar 8 karakters over uit de Qin-tijd.
In een hal aan de oostzijde van het complex, vonden we de offergaven van vooral keizers aan de Taishan. Drie ervan staan bekend als de ‘Schatten van Taishan’ maar wij vonden ze niet speciaal. Op een laatste binnenplaats met oude dennenbomen staat het Tong Ting, het Bronzen Paviljoen, uit 1615. Dit stond oorspronkelijk op de top van de Taishan maar werd na een storm naar hier verplaatst. Op dezelfde binnenplaats staat ook de Tie Ta (IJzeren Pagode) die uit 1533 dateert. Van de oorspronkelijk 13 verdiepingen van deze pagode in gietijzer zijn er maar 3 bewaard gebleven. Achter deze twee monumenten ligt nog een bonsaituin waar we ook nog even rondwandelden voor we via de noordelijke poort het complex verlieten.

Voor de beklimming van de Taishan zijn er verschillende mogelijkheden: er is een druk centraal pad dat langs vele trappen omhoog kronkelt tot men halverwege de berg aan de Zhongtianmen komt, de “Poort Halverwege de Hemel”. Via een langer maar minder stijl ‘westelijk’ pad kan men ook tot deze poort halverwege de berg komen. Men kan die afstand ten slotte ook met een busje afleggen. Vanaf halfweg zijn er weer twee mogelijkheden. De eerste is een steil pad met ongeveer 3000 treden tot de Zuidelijke Hemelpoort, waarbij men soms bijna loodrecht moet klimmen. De tweede optie is de kabelbaan tot dezelfde Hemelpoort. De tocht met de kabelbaan naar de “Zuidelijke Hemelpoort” duurt ongeveer 8 minuten waarbij je een mooi zicht hebt over de berghelling en het stuk dat je niet zelf klimt.
Overal zijn er inscripties te vinden, aan elke steen is wel een verhaal verbonden. Vele keizers ‘beklommen’ de Taishan per paard of per ezel en waar nodig lieten ze zich in een draagstoel naar boven dragen. Naar aanleiding van hun ‘beklimming’ lieten ze triomfpoorten en inscripties op de rotsen achter. Volgens de historische analen zouden 72 vorsten naar de top van de Taishan gedragen zijn. De eerste keizer, Shi Huangdi, zou de tocht zelfs 11 maal hebben gemaakt.
We gingen de Taishan op via het Centrale pad, dat vertrekt vanaf Hongmen lu. Je kan een stukje bergop, enkele tempels bezoeken (Guandi tempel, First Gate to Heaven en Red Palaces) nog voor je bij de Wanxian lou inkomtickets moet kopen. (125Y, slechts 60Y met studentenkaart, voor 60-plussers en leerkrachten met leerkrachtenkaart(uitzonderlijk in China!)) We gingen te voet tot bij de Zhong tian men, bezochten alle tempels die langs de weg lagen, en namen dan de kabelbaan verder naar boven (45Y). Tijdens de 2de week van Mei was het er zeer rustig en moest er negens aangeschoven worden. Bij aankomst aan de Nan tian men werden we onmiddellijk aangesproken om een hotelkamer te nemen. Er kon stevig afgeboden worden.

We verbleven in het Nan tian men Binguan,
Adres: Tian jie, No1, Taishan
Telefoon: 0538-8330988
Ligging: het eerste hotelletje na de toegangspoort (Er zijn er daar 3 naast mekaar), zeer centraal gelegen, het drukste punt van de berg, gezellige omgeving.
Prijs en wat inbegrepen: 200Y betaald (360Y officiële prijs) voor een kleine kamer met eenvoudige badkamer (hurktoilet, lavabo, open douche met 24h/dag warm water), TV met zeer slechte ontvangst, telefoon, waterketel, dubbele ramen en vliegenraam, geen ontbijt.
Persoonlijke beoordeling: We waren aangenaam verrast om voor deze prijs zo een mooie kamer te kunnen krijgen, de reisgidsen geven een totaal ander beeld. Ook het restaurant was goed maar vrij duur, thee was er zéér duur. De lakens waren niet ververst. Je wordt 's morgens wakker gemaakt en naar de plaats van de zonsopgang begeleid. Je kan er dikke parka's huren: 20Y en 30Y voor één dag.
Waardering: 3 op 5

Er zijn een paar tempels te bezoeken boven op de berg, maar het was er zo mistig dat we nauwelijks wat zagen. We namen de volgende morgen de kabelbaan weer tot halfweg (45Y) en wegens de mist ook de bus (18Y) tot beneden.
Helder weer is een zeer belangrijke factor voor het bezoeken van de heilige bergen, hopelijk vind je wat speelruimte om een mooie dag af te wachten!

We wandelden oostwaarts verder naar de Puzhao tempel. Inkom 5Y. Als tempel was hij niet speciaal mooi, heeft wel een mooie vijver met enkele pagodes ernaast, een trommel- en klokkentoren en een oude bron, een mooie en levendige cipres van 1500 a 1600 jaar oud, en 4 oude ginkgo bomen. .

We verlieten Tai'an met de trein, konden zonder probleem zelf treintickets kopen in het treinstation. We reisden 2850 kilometer ver, naar Liuyuan (Dunhuang) voor amper 284Y (hardsleeper bovenbed), 296Y (hardsleeper middenbed) De reis zou 37 uur20 duren op een boemeltrein met meer dan 30 stops.

4th June 2007

it's worked!
Hi .. I cut and pasted your blog site from your email ... and, here I am .. byeee Helen

Tot: 0.07s; Tpl: 0.009s; cc: 11; qc: 30; dbt: 0.0335s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb