Bezoek aan het theemuseum, afscheid van de zoekende zes. Terugreis van deze zes met hindernissen.

China's flag
Asia » China » Jiangsu » Suzhou
July 30th 2010
Published: August 4th 2010

Vrijdag 30 juli, de laatste dag van de Chinareis voor de “zoekenden”
7.30u ( toch even uitgeslapen ) lekker en gezellig ontbeten ten huize van Berna en Wim .
Rond 8.45u gingen we op stap naar het theemuseum: Hangzhou is de streek waar de longjingthee wordt geteeld. In de propvolle bus K4 stonden en hingen we tussen de Chinezen Nadien was het even wachten op bus Y3 die 13 haltes verder stopt aan het theemuseum .Werken aan weerszijden van de straat, bouwmaterialen en geparkeerde auto’s belemmerden het verkeer zodat politie en security moesten ingrijpen .
De toegang tot het museum is gratis zodat de jonge mensen ook eens een extraatje kregen .
De lekkere smaak ven de longjingthee is te danken aan de ligging van de theeplantages. De planten vragen een zure bodem en een vanuit het zuiden komende wind brengt voldoende vochtigheid mee.
De eerst zaal toont de geschiedenis van de thee met o.a. een afbeelding van de oudste in het wildgroeiende theeboom .China is het eerste land in de ontdekking en gebruik van thee.
Chinese planters hebben grote ervaring inzake het planten en verwerken van thee . We zagen een collectie van theesoorten: groene, zwarte, oolong, gele, witte en donkergroene thee .Vroeger werd de thee samengeperst in vormen van 1 en 2 cm tot 1m . Een blok thee van 360 kg trok onze aandacht.
7 dingen liggen aan de basis van de levensbehoeften: brandhout, rijst, olie, azijn, sojasaus, eetwaren en natuurlijk ook thee. Lu Yu heeft als eerste een boek geschreven over thee en wordt beschouwd als eerste Chinese theewijsheer. Er staat van hem een standbeeld in de tuin voor het museum.
Gebruiksvoorwerpen vanaf het neolithicum tot de Qingdynastie vervaardigd uit aardewerk, jade, zilver goud zijn een bewijs van het feit dat wanneer de Chinees thee drinkt, hij er nog meer van geniet dank zij de mooie, artistieke gebruiksvoorwerpen .
We werden uitgenodigd op een theeceremonie tijdens dewelke een charmante gastvrouw ons meer vertelde over de geur en smaak en zetten van longjingthee, jasmijnenthee, zwarte thee, one leaf thee en oolongthee. Nadien werden naar de winkel geleid waar we aangezet werden tot kopen van thee die erg prijzig was.
Nog even enkele uitspaken: Water is de moeder van de thee. De theeset is de vader van de thee . Tea is a tie of friendship.
De “brioche dorée“ nodigde ons uit voor een gebak of hartige hap met american coffee in het koele salon op de eerste verdieping.
Toch nog even een bezoek brengen aan de Carrefour en na een opfrisbeurt genoten we van een etentje in het youth hostel.
China Southern Airlines zou ons naar Beijing vliegen …. heel wat vluchten hadden vertraging, ook onze vlucht steeg een uur later dan voorzien op zodat we onze aansluiting miste met Hainan Air en we strandden op de luchthaven waar we de nacht doorbrachten. We gingen op zoek naar de rest lounge maar daar was het “full house“! We probeerden in een ietwat gemakkelijke houding enkel uren te rusten op de banken en zo de ochtend af te wachten tot de tickets office zou opengaan . Om 6.30u stonden we met een bang hartje en een sprankeltje hoop aan het office van KLM om 6 plaatsen op de vlucht naar Amsterdam te bemachtigen. Wat een opluchting toen we vernamen dat er voor alle zes een seat was en we konden doorvliegen naar Brussel. Toch was het nog even spannend om met de visakaarten de betaling te kunnen verrichten . Even later toonde Luc glunderend de 6 tickets .
Tijdens de vlucht mat KLM werden we goed verzorg zodat de 7986km tot Amsterdam best meevielen . Als we in Leuven aankwamen, waren we 30 uren onderweg geweest en dan hadden Carmen en Luc nog de aangename taak om naar een trouwfeest te gaan !!!
Verslaggever: Gerda.

29th August 2010

Leuk reisverslag en fantastische foto's!
Het bleek weer een boeiende reis te zijn geweest. Fijn dat we via deze blog en de foto's eventjes mee mochten reizen.

Tot: 0.171s; Tpl: 0.012s; cc: 9; qc: 54; dbt: 0.1261s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb